TS skriver: Och givetvis dragit ur batteriet.
Batterier mår väldigt dåligt av att bli urdragna, de kan faktiskt tacka för sig och be om att få sluta på återvinningen.
Men deras röst är väldigt svag på slutet så det kan vara svårt höra deras vädjan.
Om du inte har en multimeter är det dags skaffa en sådan. Rekommenderar den här för tom säkring på 10A anslutningen gör Artnr 15133 ovanligt svår att förstöra genom gå direkt från mäta ström till mäta spänning efter glömt flytta mätsladdarna till volt anslutningarna på multimetern.
https://www.biltema.se/verktyg/matverktyg/matinstrument/multimetrar/digital-multimeter-2000018521
För att underlätta mätandet är Testkabel med krokodilklämmor bra.
https://www.biltema.se/verktyg/matv...testkabel-med-krokodilklammor-2-st-2000024254
Batteriet ska när du försöker starta aldrig gå under 11 Volt.
Normalt ska batteriet några timmar efter laddning ligga i området 12,7 Volt till 13,2 Volt.
Den lägre spänningen för tex Yuasas kvalitetsbatterier, den högre spänning för lågprisbatterier där man ersatt dyrt bly med billig svavelsyra (vilket ger högre spänning (BRA VA ?)
och kortare batterilivslängd.
Det jag reagerar över är att du inte hör startreläet. Startreläet ska om det är friskt dra med en smäll som ett hammarslag i bordet.
Kolla om du får spänning till startreläet när du trycker på startknappen.
Ingen spänning, ja då ligger felet före startreläet.
Spänning till startreläet, ja då kontrollera om det är spänningen efter startreläet när du trycker på startknappen.
Ingen spänning på grova kabeln efter startreläet men spänning till både grova pluskabeln före startreläet och spänning till startreläets spole: Kass startrelä.
Minst 11 Volt spänning på grova kabeln efter startreläet när du trycker på startknappen, felet ligger i startmotorn eller jordkabeln från batteriets minuspol. Anslutning av Jordkabeln mot motorn dragen.
Anslutningar av Jordkabel och Pluskabel på batteriets polskor dragna ?
Om använda Multimeter. Om du inte vet. Då kan du glömma detta och nedan.
https://blog.m.nu/introduktion-till-elektronik-del-2/
Revision Såg att startmotorn går runt. Då är startrelä och startmotor OK.
Men är det tillräckligt hög spänning för att starta "Elektroniken" ?
Har varit med om det här själv. Startmotorn går runt. Hojen startar inte efter 3 månaders vila.
Orsaken var urladdat batteri. Och efter laddning av batteriet startade hojen.
Men det var ett "Friskt" batteri.
Mät spänning över batteriet när du försöker starta. Ej under 11 Volt.
Kanske koppla in startkablar från en bil med friskt batteri. Till det laddade MC batteriets poler. #
Med avstängd bilmotor. För säkerhets skull.
Och kolla om hojmotorn går igång då.
# Så bilbatteriet inte töms i ett dåligt laddat MC-batteri.
Med kanske utsläpp av "knallgas" från MC batteriet.