R1 2005 startproblem

elbjorn

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Ort
LINKÖPING
Hoj
1991, Yamaha FZR1000
Köpte precis en R1 2005.

Hojen gick fint men efter att jag kört soppatorsk (och givetvis dragit ur batteriet...) så vill inte hojjen starta.

Har provat att koppla loss bränsleslangen och bensin pumpas som sig bör och startmotorn går runt.

Till cykeln medföljde endast en nyckel (svart nyckel), alla papper är i sin ordning (ursprungligen har en mc firma plockat ihop den efter försäkringsärende)

Imobilizer lampan blinkar som den skall då man tar ut nyckel och om den strulade borde väl inte startmotorn gå??,

Nästa steg är att jag ska kolla gnista men undrar om ni andra har fler idéer kring felsökning.
 

elbjorn

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Ort
LINKÖPING
Hoj
1991, Yamaha FZR1000
Blinkande lampa Hjälp!

Hade ingen gnista heller. Tänkte även kolla om det är någon som kan svara på om den röda döden ovan "nyckelsymbolen" i varvräknare ska blinka? (Den blinkar som enl bild ca var 5:e sekund)

Har läst att startspärren kan låsa i ngn ECU-box. Vad skulle jag annars kunna kolla? Tändspole? Säkringar verkar hela och nu är även batteri nytt. Mycket tacksam för tips?

????????
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Ursäkta, men den här följetongen att inte kunna ladda upp bilder, ska den tigas ihjäl eller är det någon som jobbar på problemet?
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Bra fråga, är inte problemet oftast att bildfilen är förstor och att sidan ger ett obegripligt felmeddelande?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Nej inte i mitt fall. Spelar ingen roll hur liten bild Mb jag försöker ladda upp eller i vilket format. På min nick är det helt omöjligt att ladda upp bilder.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Nu blev det OT igen..
Men åfan, ja det är ju jäkligt störande.
Laddar oftast upp från android med samsungs egen webbläsare, eller via windows 7 dator.
Kan det vara låst/blockerat i användarkontot?


Till TS:
Beter sej lysdioden som manualen säger?

Visas någon felkod på högra displayen?
20200711_162635.jpg

20200711_162521.jpg

20200711_162718.jpg

20200711_162807.jpg
 
Last edited:

elbjorn

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Ort
LINKÖPING
Hoj
1991, Yamaha FZR1000
Tack för svar Ozzian ! Nej, ingen felkod,bara blinkande lampa efter att ha tagit ur nyckeln. Och inte en tendens till start heller tyvärr. Blev inte riktigt klok här men då borde väl en fejkad dyka upp i displayen om immobilizern slagit in och hojen tror den är stulen?

Knepigt detta, och svårt att veta hur man ska gå vidare? Någon som har ngn idé vad det kan vara då?
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Du har konstaterat att soppapumpen går men ingen gnista.
Vore det startspärren skulle nog inte pumpen starta heller..

Din hoj har ett omfattande diagnossystem som styrs via displayen, där kan du dels kolla lagrade felkoder, status på givare och även styra spridare, tändspolar mm.

Mer om det finns i verkstadsmanualen om du har den :tummenupp
 
Last edited:

elbjorn

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Ort
LINKÖPING
Hoj
1991, Yamaha FZR1000
Ja precis, det var ju det jag misstänkte. Kanske ska testa med ngt annat stift. Hade bara två olika stift som ej är till MC, men kan försöka få loss ett av de som sitter på hojen kanske då. Men vad återstår annars då? Tändspole? Brytare vid stödet som felar? Jäkligt irriterande hur som helst...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
TS skriver: Och givetvis dragit ur batteriet.
Batterier mår väldigt dåligt av att bli urdragna, de kan faktiskt tacka för sig och be om att få sluta på återvinningen.
Men deras röst är väldigt svag på slutet så det kan vara svårt höra deras vädjan.
Om du inte har en multimeter är det dags skaffa en sådan. Rekommenderar den här för tom säkring på 10A anslutningen gör Artnr 15133 ovanligt svår att förstöra genom gå direkt från mäta ström till mäta spänning efter glömt flytta mätsladdarna till volt anslutningarna på multimetern.
https://www.biltema.se/verktyg/matverktyg/matinstrument/multimetrar/digital-multimeter-2000018521
För att underlätta mätandet är Testkabel med krokodilklämmor bra.
https://www.biltema.se/verktyg/matv...testkabel-med-krokodilklammor-2-st-2000024254
Batteriet ska när du försöker starta aldrig gå under 11 Volt.
Normalt ska batteriet några timmar efter laddning ligga i området 12,7 Volt till 13,2 Volt.
Den lägre spänningen för tex Yuasas kvalitetsbatterier, den högre spänning för lågprisbatterier där man ersatt dyrt bly med billig svavelsyra (vilket ger högre spänning (BRA VA ?) och kortare batterilivslängd.

Det jag reagerar över är att du inte hör startreläet. Startreläet ska om det är friskt dra med en smäll som ett hammarslag i bordet.
Kolla om du får spänning till startreläet när du trycker på startknappen.
Ingen spänning, ja då ligger felet före startreläet.
Spänning till startreläet, ja då kontrollera om det är spänningen efter startreläet när du trycker på startknappen.
Ingen spänning på grova kabeln efter startreläet men spänning till både grova pluskabeln före startreläet och spänning till startreläets spole: Kass startrelä.
Minst 11 Volt spänning på grova kabeln efter startreläet när du trycker på startknappen, felet ligger i startmotorn eller jordkabeln från batteriets minuspol. Anslutning av Jordkabeln mot motorn dragen.
Anslutningar av Jordkabel och Pluskabel på batteriets polskor dragna ?

Om använda Multimeter. Om du inte vet. Då kan du glömma detta och nedan.
https://blog.m.nu/introduktion-till-elektronik-del-2/

Revision Såg att startmotorn går runt. Då är startrelä och startmotor OK.
Men är det tillräckligt hög spänning för att starta "Elektroniken" ?

Har varit med om det här själv. Startmotorn går runt. Hojen startar inte efter 3 månaders vila.
Orsaken var urladdat batteri. Och efter laddning av batteriet startade hojen.
Men det var ett "Friskt" batteri.
Mät spänning över batteriet när du försöker starta. Ej under 11 Volt.
Kanske koppla in startkablar från en bil med friskt batteri. Till det laddade MC batteriets poler. #
Med avstängd bilmotor. För säkerhets skull.
Och kolla om hojmotorn går igång då.

# Så bilbatteriet inte töms i ett dåligt laddat MC-batteri.
Med kanske utsläpp av "knallgas" från MC batteriet.
 
Last edited:

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
gamla lithiumbatterier kan paja om man kör ner laddningen till noll amp så spänningen (volten) inte håller sen då får du felkod.

normalt ska det finnas en spärr i batteriet som bryter vid 5-10% AMP men som sagt säkert gammalt batteri.

mvh
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Såg att startmotorn går runt. Då är startrelä och startmotor OK.
Men är det tillräckligt hög spänning för att starta "Elektroniken" ?

Har varit med om det här själv. Startmotorn går runt. Hojen startar inte efter 3 månaders vintervila.
Orsaken var urladdat batteri. Och efter laddning av batteriet startade hojen.
Men det var ett "Friskt", nästan nytt batteri som bara stått över vintern utan laddning. Som blev starkt efter laddning.
Mät spänning över batteriet när du försöker starta. Ej under 11 Volt.
Kanske koppla in startkablar från en bil med friskt batteri. Till det laddade MC batteriets poler. #
Med avstängd bilmotor. För säkerhets skull.
Och kolla om hojmotorn går igång då.

# Så bilbatteriet inte töms i ett dåligt laddat MC-batteri.
Med kanske utsläpp av "knallgas" från MC batteriet.
 
Last edited:

elbjorn

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Ort
LINKÖPING
Hoj
1991, Yamaha FZR1000
Jättetack för alla tips! Bytt tändningslås och ECU. Ingen start. Bytte batteri, ingen start. Sedan bytte jag stiften, och då startade den!

Nu är allt frid och fröjd bortsett från att hastighetsmätaren ej rullar. Står på 0 hela tiden. Någon som varit med om detta fenomen? Har inte hunnit kika ännu men gissar att det borde finnas ngn givare eller så?

Tack!!
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top