R1 -98 Bör man byta kedja och sträckare i förebyggande syfte

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
Håller på att fixa 2:an i min låda vilket innebär att jag har ur motorn och reservdelskontot belastas ganska hårt.
Bör jag byta kamkedja och sträckare när jag ändå är inne och gräver? Eller räcker det med en ventiljustering?
Hojen har gått ~4500mil.
 

Goblin

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
Bålsta
Hoj
R6 -00 banhoj
Jag såg ingen anledning att göra det när jag rev min motor förra vintern, eftersom det är en kedja och allt såg bra ut. Jag ställde bara ventilerna och undercuttade dreven (2:an och 6:an), vilket jag ångrar. Jag skulle byt dreven, eftersom jag fortfarande har rassel om jag inte gör perfekta växlingar. Det finns dock ingen chans att växlarna hoppar ur.

Själva meckandet gick dock kanska bra och relativt fort i alla fall andra gången gången (jag hade tappat en bricka från utgående axel på golvet vilket jag inte märkte förrän jag hade stoppat in motor och började städa):huvet

Lycka till:tummenupp
 

^Mats^

Ny medlem
Gick med
2 Dec 2003
Ort
Linköping
Hoj
KTM 660 & KTM 990 Super Duke, FD: Yamaha R1, Honda CBR600F, Honda NSR 125
Jag renoverade min motor (98) vid 4200 mil, inget fel på varken kamkedja eller sträckare. Är det inte slitet så varför byta, det kostar ju en del.
 

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
Jag såg ingen anledning att göra det när jag rev min motor förra vintern, eftersom det är en kedja och allt såg bra ut. Jag ställde bara ventilerna och undercuttade dreven (2:an och 6:an), vilket jag ångrar. Jag skulle byt dreven, eftersom jag fortfarande har rassel om jag inte gör perfekta växlingar. Det finns dock ingen chans att växlarna hoppar ur.

Själva meckandet gick dock kanska bra och relativt fort i alla fall andra gången gången (jag hade tappat en bricka från utgående axel på golvet vilket jag inte märkte förrän jag hade stoppat in motor och började städa):huvet

Lycka till:tummenupp

Låter bra. Du bytte inte någon gaffel? Jag skall lyfta undre motorhalvan idag och hoppas kunna se om någon av gafflarna har fått sig en törn.
Nya drev blir det iaf. Känner att man ändå får lägga ett gäng timmar så då kan man lika gärna lägga de hundralapparna extra och byta båda dreven.

Jag renoverade min motor (98) vid 4200 mil, inget fel på varken kamkedja eller sträckare. Är det inte slitet så varför byta, det kostar ju en del.

Precis, väntar gärna med det. Tänkte mest höra om det är en svag punkt, men det verkar det ju inte vara så det får hänga med några år till.

Tack för svaren! :tummenupp
 

Goblin

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
Bålsta
Hoj
R6 -00 banhoj
Låter bra. Du bytte inte någon gaffel? Jag skall lyfta undre motorhalvan idag och hoppas kunna se om någon av gafflarna har fått sig en törn.
Nya drev blir det iaf. Känner att man ändå får lägga ett gäng timmar så då kan man lika gärna lägga de hundralapparna extra och byta båda dreven.


Jag kollade gafflarna och mätte så gått det gick och mina var raka, så jag behöll dom. Men gafflarna kan givetvis vara skeva, men att det var mina drev som var boven i dramt denna gång var det ingen tvekan om.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top