R1 - 99 beter sig konstigt! "slirar"

Weberg

Super retard
Gick med
28 Sep 2008
Hoj
Ktm 660 SMC
tja.

Undrar om ni kan hjälpa mig lite har en yamaha R1-99
och som sagt i dag när jag skule ut och göra så följde tanten med efter ett tag så kom jag på en liten raksträcka och drog på lite! Helt plötsligt varvar hojen upp men den drev liksom inte! typ som den börja spinna! Men det gör nog den inte i 3ans växel i 130km/h på torr asfalt.

Kan någon som har en r1 som har haft samma typ av fel! Själv känns det som att kopplingen är på väg att ge upp! efter ??1800mil??
Men som sagt när jag kör själv kan jag dra på hur muycket jag vill utan några problem!

Någon som kan hälpa mig?

MvH
Mattias

Hellmoppers_1

Träsktrollet
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
Ärrsäcksa från 5
Lite skumt... Men nog låter det kopplingsproblem alltid! Kanske är en tidig indikation på att lamellerna börjar ge upp!?

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Sym 200 Yoyride
Har du bytt olja nyss?
annars kasnke fjädrarna börjar bli slitna? (lite tidigt tycker man ju iofs)
annars så lyckades jag i alla fall sabba mina lammeller på 1500 mil men då använde jag den i tid och otid. I vanliga fall borde dem hålla betydligt längre.

Weberg

Super retard
Gick med
28 Sep 2008
Hoj
Ktm 660 SMC
Köpte hojen förra fredagen och han sa att han hade bytt olja precis och att jag är den första som kör med den oljan! Tror han sa Q8 Racing olja eller shell! kommer inte ihåg! känns lite tradigt närt man inte vet vad det kan vara!
Sen hugger den till lite i 2ans och 3ans växel! Men det tror jag på att kjedjan är för lös!

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Sym 200 Yoyride
Köpte hojen förra fredagen och han sa att han hade bytt olja precis och att jag är den första som kör med den oljan! Tror han sa Q8 Racing olja eller shell! kommer inte ihåg! känns lite tradigt närt man inte vet vad det kan vara!
Sen hugger den till lite i 2ans och 3ans växel! Men det tror jag på att kjedjan är för lös!

Har för mig att många gnäller på att den oljan kan medföra att kopplingen slirar men är inte säker (får se om någon annan svarar)
Ja kedjan är det ju lätt att kolla att den är rätt spänd men det är ingen anledning att den skulle slira så glöm det.

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Låter som någon tankat bilolja i den där hojjen.
Slirande koppling...testa att köra ett varv biltema mcolja i den innan du sliter isär kopplingen.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Vanligt problem på dessa hojar. En grej jag har märkt är att de verkar vilja slira lite innan oljan är varm. Var den det i ditt fall?

Nu har min R1 -98 börjat slira även med varm motor, och jag misstänker väl att det är dags att titta till lamellerna. Den har rullat ca 4500 mil.

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Har för mig att många gnäller på att den oljan kan medföra att kopplingen slirar men är inte säker (får se om någon annan svarar)
Ja kedjan är det ju lätt att kolla att den är rätt spänd men det är ingen anledning att den skulle slira så glöm det.

Det är nog Castrol GPS du tänker på.

Hugger det när du växlar så har du förmodligen en utsliten kopplingskorg.
Det känns för övrigt som det du beskriver är en utsliten koppling.

Riv ner lamellpaketet & kontrollera tjockleken samt status på kopplingskorg & stålskivorna.

Last edited:

MaP

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2009
Hoj
Retta-99
Låter som någon tankat bilolja i den där hojjen.
Slirande koppling...testa att köra ett varv biltema mcolja i den innan du sliter isär kopplingen.

Tankar du i bilolja i motorn kommer kopplingen inte att slira... tvärtom kommer du få problem med att den hugger dvs frikopplar inte.
MC olja har tillsatt en "sliradditiv" så att kopplingen inte ska hugga.
Har du en mc olja som vill slira på kopplingen så kan du blanda i vanlig motorolja för att avhjälpa det.:tungan

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Kopplingen kan mycket väl vara slut.
Om jag inte minns fel så var min måttet 2.8 mm eller liknande.
Men R1 an är väldligt kännslig för "fel" olja.
Så mät tjockleken på lamellerna.

Sen kan man sätta dit en annan fjäder som är kraftigare.
en från HD 1440 softtail är 1,5 mm jämfört med R1ans 1mm
Samma ytterdiameter men lite längre "tungorin mot centrum.

Lite pyssel men inte svårt.
Du behöver inte tappa ur oljan för att kolla kopplingen.

Memell

Sic Semper Tyrannis
Gick med
29 Jun 2008
Hoj
YZF 600 -97
En bra början kan ju vara att kontakta den tidigare ägaren och kolla vilken olja han kört på tidigare. byt tillbaks, och skulle inte det hjälpa kan du ju testa typ biltemas olja innan du börjar riva.

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Q8 Moto SBK Oil den oljan har inte funkat på någon av mina 5 tidiga rettor (slirar). Medan castrol gps har funkat kalas i 4 inte testat på den 5:e.

Janne VTR

En gammeljävlabattericykel
Gick med
5 Nov 2006
Hoj
R1-99
Hade stort sett samma problem med min för ca: en månad sendan. Det blev byte av lammeller på den. Går som den ska igen. :tummenupp

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Tankar du i bilolja i motorn kommer kopplingen inte att slira... tvärtom kommer du få problem med att den hugger dvs frikopplar inte.
MC olja har tillsatt en "sliradditiv" så att kopplingen inte ska hugga.
Har du en mc olja som vill slira på kopplingen så kan du blanda i vanlig motorolja för att avhjälpa det.:tungan

Nämenvafan, har flera ggr hört precis tvärt om...jisses.
Tack för infon, har en ny helsyntetolja för nästa byte så då kan de ju bli aktuellt.

Weberg

Super retard
Gick med
28 Sep 2008
Hoj
Ktm 660 SMC
Vanligt problem på dessa hojar. En grej jag har märkt är att de verkar vilja slira lite innan oljan är varm. Var den det i ditt fall?

Nu har min R1 -98 börjat slira även med varm motor, och jag misstänker väl att det är dags att titta till lamellerna. Den har rullat ca 4500 mil.

Det stod nog att den var 56 grader! PÅ displayen! är dom så känsliga att den måste vara varmare??

Kopplingen kan mycket väl vara slut.
Om jag inte minns fel så var min måttet 2.8 mm eller liknande.
Men R1 an är väldligt kännslig för "fel" olja.
Så mät tjockleken på lamellerna.

Sen kan man sätta dit en annan fjäder som är kraftigare.
en från HD 1440 softtail är 1,5 mm jämfört med R1ans 1mm
Samma ytterdiameter men lite längre "tungorin mot centrum.

Lite pyssel men inte svårt.
Du behöver inte tappa ur oljan för att kolla kopplingen.

Ja men som sagt det är ju snabbt gjort så vet man! Man kan ju mätta tjockleken först är dem bra så får jag kolla oljan!

Min har rullat 1800mil!

Last edited:
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha