R1:a köp, vad ska man tänka på ??

fluppen

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha YZF R1
Har fått tag på en R1:a -98 på 2800 mil.. vad ska jag tänka på att kolla vid ett ev köp ??

Edit: jag vet att ämnet har vart uppe innan men hittar inget om det (antagligen före kraschen)

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
fluppen skrev:
Har fått tag på en R1:a -98 på 2800 mil.. vad ska jag tänka på att kolla vid ett ev köp ??

Edit: jag vet att ämnet har vart uppe innan men hittar inget om det (antagligen före kraschen)

Det är nån fjäder vid vxl föraren eller nått sånt som har gått sönder på -98, kostar typ 70 kr eller nått liknande, men den är nog bytt får vi hoppas, hör med han/hon om den är bytt.

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
fluppen skrev:

kolla så att det är säljaren som äger den... och att hojen är betald... fast det gäller ju såklart alla hojar...

Bjorn N

Hjärnan är som yoghurt.
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
hojlös.
Re: Re: R1:a köp, vad ska man tänka på ??

Thundercat skrev:
kolla så att det är säljaren som äger den... och att hojen är betald... fast det gäller ju såklart alla hojar...

Har jag alltid funderat på (fast jag ändå har genofört ett otal bilköp och några hojar etc..) Hur/var kollar man att hojen man vill köpa är betald?

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
Re: Re: Re: R1:a köp, vad ska man tänka på ??

Bjorn N skrev:
Har jag alltid funderat på (fast jag ändå har genofört ett otal bilköp och några hojar etc..) Hur/var kollar man att hojen man vill köpa är betald?

jag är faktiskt osäker på hur man gör... men om man skall låna pengar på banken till att köpa bil så säger de att man skall kolla att bilen är betald.... nån som vet? :confused:

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Köp en som redan är utrustad med styrdämpare o annan bakfjäder, slipon mm. annars lönar det inte sig

750RR

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450

Bjorn N skrev:

Mig veterligen finns det inget sätt att kolla om det finns skulder på bilen /hojen. Det är endast banken som vet och de behandlar uppgifterna som konfidensiella. Plus att det är jobbigt att ringa runt til varje företag som sysslar med utlåning av pengar, kan bli några stycken...

Nalken

Gick med
10 Mar 2003
Hoj
CRF 450
Ägaren kan skriva och intyga på kvittot att det inte finns några skulder på hojen.

Last edited:

Optimalt

+ + + + +
Gick med
21 Mar 2003
Hoj
cbr 1000 -06

Bjorn N skrev:

Har för mig att bilregistret sitter inne med den uppgiften...

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld... :(
Om den nuvarnade ägaren köpt den via en firma så kan man ringa dem och fråga hur den är betald..

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Re: Re: Re: Re: R1:a köp, vad ska man tänka på ??

Optimalt skrev:
Har för mig att bilregistret sitter inne med den uppgiften...

Ja det stämmer men de har bara uppgifter på fordon som har sålts efter -00 eller om det var 01. Det var då de kom in i dataåldern :p

fluppen

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha YZF R1
maverick_750rr skrev:
Köp en som redan är utrustad med styrdämpare o annan bakfjäder, slipon mm. annars lönar det inte sig

750RR

ska ha det i åtanke...svårt att hitta dom hojjarna för under 60000:- bara..

fluppen

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha YZF R1
Re: Re: R1:a köp, vad ska man tänka på ??

Thundercat skrev:

:tummenupp bra tips..

fluppen

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha YZF R1
Har för mig att jag hört nåt om barnsjukdomar... :confused:

förrutom fjädern till växelgrejen :confused: ...

Fredrick

2-t ÄR livet!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia AF-1 125 Sintenesi Replica -89, Yamaha YZ 125 -01
Kolla så inte tvåan hoppar kanske vore nåt, när man ger fullt. När den har några mil på nacken..

RASET

Kör streetbike pb 6.36 201m. Team WCX
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Fireblade snart 997cc och en Pro street bike Susuki+turbo
[

Fluppen skaffa inte skramlaha :D Ta och köp dej en Honda igen :squid :tummenupp :hej :fakta

Bjorn N

Hjärnan är som yoghurt.
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
hojlös.
Hmm.. Ingen som bidragit med något? Då får jag väl dra mitt strå till stacken.. (Väntar på att den nya formen till bakkutsen ska torka så jag passar på att slå hjäl lite tid..)

Har själv en R1 från 98.
Mina problem/upplevelser/små tips blandade om vartannat:
# Föregående ägare drog bottenpluggen snett och pajjade gängningen. Upptäckte det efter förra vinterförvaringen då hojen släppt det mesta av sin olja på golvet. Lämnade in oljetråget till en kille som kunde svetsa aluminium. Han klagade på att det var leksaks-tunt gods i oljekåpan och svårt att svetsa, men jag tror han var en HD-kille..
# Har haft problem med att växellådan utan någon direkt anledning blivit stenhård, gick knappt att få i växlarna. Bytte olja (tror det var motuls dyraste som jag hällde i från MC-Varuhuset), men fick samma problem igen efter 30 mil. Hällde ut skiten och bytte till repsol, som fixade saken. Andra säger att Motul är bra, men jag har som sagt dålig erfarenhet av oljan.
# Som många andra ägare så upplever jag ibland att oljelampan tänds, fast man har helt okej med olja i lådan. Är tydligen ett vanligt problem.
# Lätt att få styrfrossa ifall man inte vet vad man gör. Jag har styrdämpare (öhlins) på hårdaste läget, men märker ändå av att hojen har tendenser till att kasta av en när man exempelvis håller fullt över ojämnheter etc. Antagligen helt naturligt. Upplevde dock inte detta på samma sätt med mitt gamla ånglok som jag hade innan (gsx-r1100) så beroende på vad man är van vid så kan det bli en ny upplevelse.
# Fjäderkomponenterna vet jag inget om då allt är utbytt till öhlins på min.
# Idiot-styrlagret gängar hela tiden upp sig. Vanligt också på andra rettor.
# Andra ägare klagar ibland på att hojen tickar och för lite konstiga oljud. Hör till modellen.
# 190-bakdäck går bort. 180 ska det vara om man vill svänga. Något jag egentligen inte vet något om, då jag enbart kört på 190 bak, men nästa gång jag byter så blir det till ett 180. BT010 (finns nog en nyare modell av detta däck nu) är enligt de flesta på r1-forum (et år gammal info) en av de bästa kompromisserna av däck som fungerar för gata + lättare banåkning.
# Vid köp, gör det som du alltid gör när du köper sporthoj; Kolla att hojen spårar, att växlarna inte hoppar ur vid gaspådrag, leta sprickor i ramen vid styrhuvudet eller eventuella andra tecken som tyder på ett hårt stuntliv eller dåligt omhändertagen hoj (läckande packboxar, en ägar som inte vet vad han talar om etc).
# Som alla hojar, värm däcken ordentligt innan du rycker i gashanden. De enda riktiga tillbud jag varit med om har berott på kalla däck och sbs.
# Tänk en smula på alla som omkommer i år innan du vridr om nyckeln och trycker på startknappen, och förök hålla dig på hjulen.

För något år sedan följde jag med i vad som hände på R1-forum.com. Jag slutade med detta då det blev lite för amerikaniserat för min smak, dock finns det antagligen en hel del relevant information om ämnet där, ifall du vill leta vidare..

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...