R1:a köp, vad ska man tänka på ??

fluppen

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Yamaha YZF R1
Bjorn N skrev:
Hmm.. Ingen som bidragit med något? Då får jag väl dra mitt strå till stacken.. (Väntar på att den nya formen till bakkutsen ska torka så jag passar på att slå hjäl lite tid..)

Har själv en R1 från 98.
Mina problem/upplevelser/små tips blandade om vartannat:
# Föregående ägare drog bottenpluggen snett och pajjade gängningen. Upptäckte det efter förra vinterförvaringen då hojen släppt det mesta av sin olja på golvet. Lämnade in oljetråget till en kille som kunde svetsa aluminium. Han klagade på att det var leksaks-tunt gods i oljekåpan och svårt att svetsa, men jag tror han var en HD-kille..
# Har haft problem med att växellådan utan någon direkt anledning blivit stenhård, gick knappt att få i växlarna. Bytte olja (tror det var motuls dyraste som jag hällde i från MC-Varuhuset), men fick samma problem igen efter 30 mil. Hällde ut skiten och bytte till repsol, som fixade saken. Andra säger att Motul är bra, men jag har som sagt dålig erfarenhet av oljan.
# Som många andra ägare så upplever jag ibland att oljelampan tänds, fast man har helt okej med olja i lådan. Är tydligen ett vanligt problem.
# Lätt att få styrfrossa ifall man inte vet vad man gör. Jag har styrdämpare (öhlins) på hårdaste läget, men märker ändå av att hojen har tendenser till att kasta av en när man exempelvis håller fullt över ojämnheter etc. Antagligen helt naturligt. Upplevde dock inte detta på samma sätt med mitt gamla ånglok som jag hade innan (gsx-r1100) så beroende på vad man är van vid så kan det bli en ny upplevelse.
# Fjäderkomponenterna vet jag inget om då allt är utbytt till öhlins på min.
# Idiot-styrlagret gängar hela tiden upp sig. Vanligt också på andra rettor.
# Andra ägare klagar ibland på att hojen tickar och för lite konstiga oljud. Hör till modellen.
# 190-bakdäck går bort. 180 ska det vara om man vill svänga. Något jag egentligen inte vet något om, då jag enbart kört på 190 bak, men nästa gång jag byter så blir det till ett 180. BT010 (finns nog en nyare modell av detta däck nu) är enligt de flesta på r1-forum (et år gammal info) en av de bästa kompromisserna av däck som fungerar för gata + lättare banåkning.
# Vid köp, gör det som du alltid gör när du köper sporthoj; Kolla att hojen spårar, att växlarna inte hoppar ur vid gaspådrag, leta sprickor i ramen vid styrhuvudet eller eventuella andra tecken som tyder på ett hårt stuntliv eller dåligt omhändertagen hoj (läckande packboxar, en ägar som inte vet vad han talar om etc).
# Som alla hojar, värm däcken ordentligt innan du rycker i gashanden. De enda riktiga tillbud jag varit med om har berott på kalla däck och sbs.
# Tänk en smula på alla som omkommer i år innan du vridr om nyckeln och trycker på startknappen, och förök hålla dig på hjulen.

För något år sedan följde jag med i vad som hände på R1-forum.com. Jag slutade med detta då det blev lite för amerikaniserat för min smak, dock finns det antagligen en hel del relevant information om ämnet där, ifall du vill leta vidare..

Tack såååååååååååå mycket !!! skönt att ha folk som vet runt om sig... :tummenupp

Att hojen spårar, vad menar du med det ?

Styrfrossa ??
Styrdämpare är ett måste va ??
 

mattsson

Säger dom blubb blubb?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg/Falkenberg
Hoj
Tillf. hojlös
fluppen skrev:
Tack såååååååååååå mycket !!! skönt att ha folk som vet runt om sig... :tummenupp

Att hojen spårar, vad menar du med det ?

Styrfrossa ??
Styrdämpare är ett måste va ??

Spårar: Tag med skiftnyckel av större size (eller liknande verktyg). Håll verktyget framför nosen på hojen en liten stund. Sen hystar du iväg verktyget allt va du kan och skriker "SÖK!". Om motorcykeln inte kör iväg och spårar upp verktyget är det nåt som är fel. Troligtvis har luftintaget korkat igen eller så är den bara korkad eller otränad.

Eller så betyder spåra att bakhjulet ska följa framhjulet i spåren. Finns metoder med snören eller brädor som man lägger mot bakdäcket och fram förbi framdäcket, kolla så framdäcket ligger i mitten mellan brädorna. Kan rita en bild om du inte förstår...

Styrfrossa:
Kyl ner hojen till några 100 minusgrader, kolla sen så att styret inte står o skakar. Gör det det har ägaren inte vaccinerat hojen mot förkylning (fråga efter veterinärsstämpel i serviceboken)

Eller så betyder det att styret börjar skaka när man kör över ett gupp/landar snett med däcket efter en wheelie. Styrvobbel alltså
 

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Piteå
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Styrfrossa mm.

..det verkar som det är olika från R1 till R1. Jag har då inga problem med styrfladder på min, så jag behöver då inte styrdämpare
 

fluppen

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Yamaha YZF R1
mattsson skrev:
Spårar: Tag med skiftnyckel av större size (eller liknande verktyg). Håll verktyget framför nosen på hojen en liten stund. Sen hystar du iväg verktyget allt va du kan och skriker "SÖK!". Om motorcykeln inte kör iväg och spårar upp verktyget är det nåt som är fel. Troligtvis har luftintaget korkat igen eller så är den bara korkad eller otränad.

Eller så betyder spåra att bakhjulet ska följa framhjulet i spåren. Finns metoder med snören eller brädor som man lägger mot bakdäcket och fram förbi framdäcket, kolla så framdäcket ligger i mitten mellan brädorna. Kan rita en bild om du inte förstår...

Styrfrossa:
Kyl ner hojen till några 100 minusgrader, kolla sen så att styret inte står o skakar. Gör det det har ägaren inte vaccinerat hojen mot förkylning (fråga efter veterinärsstämpel i serviceboken)

Eller så betyder det att styret börjar skaka när man kör över ett gupp/landar snett med däcket efter en wheelie. Styrvobbel alltså


Idiotförklara folk kan man ju göra, om det var det du gjorde.... men tack för infon
 

Bjorn N

Hjärnan är som yoghurt.
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
hojlös.
fluppen skrev:
Tack såååååååååååå mycket !!! skönt att ha folk som vet runt om sig... :tummenupp

Att hojen spårar, vad menar du med det ?

Styrfrossa ??
Styrdämpare är ett måste va ??


Att hojen spårar handlar mest om attt hjulen står "rakt". Enligt en gammal minnesbild jag har från någon hojtidning modell 1800-tal, så kan man lägga ut något spikrakt föremål, exempelvis ett långt vattenpass eller liknande, på sidorna om hjulen, för att kontrollera att ramen inte fått sig någon smäll någonstans och att cykeln är sned. Vet ej hur relevant detta är numera, men antar att det är lika bra att vara försiktig.

Kolla styrstoppen när du ändå är igång, att de inte är svetsade, och så ska man ju hålla på att rycka i däcken och gaffeln för att kolla att lagren är okej också, men det lärde du dig förhoppningsvis i körskolan.

Styrdämpare rekomenderas. Låter Smetarn:s inlägg tala för sig själv.. --> Tråd "Styrfladder"
En del hävdar att man inte behöver styrdämpare om man kan köra. Men på vägen med alla lagningar och konstiga underlag som kan få cykeln att släppa här och där, så räddar den liv.

Kom ihåg att detta är mina åsikter, andra som är duktigare piloter än mig kanske har andra åsikter om ämnet..
 

fluppen

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Yamaha YZF R1
Bjorn N skrev:
Att hojen spårar handlar mest om attt hjulen står "rakt". Enligt en gammal minnesbild jag har från någon hojtidning modell 1800-tal, så kan man lägga ut något spikrakt föremål, exempelvis ett långt vattenpass eller liknande, på sidorna om hjulen, för att kontrollera att ramen inte fått sig någon smäll någonstans och att cykeln är sned. Vet ej hur relevant detta är numera, men antar att det är lika bra att vara försiktig.

Kolla styrstoppen när du ändå är igång, att de inte är svetsade, och så ska man ju hålla på att rycka i däcken och gaffeln för att kolla att lagren är okej också, men det lärde du dig förhoppningsvis i körskolan.

Styrdämpare rekomenderas. Låter Smetarn:s inlägg tala för sig själv.. --> Tråd "Styrfladder"
En del hävdar att man inte behöver styrdämpare om man kan köra. Men på vägen med alla lagningar och konstiga underlag som kan få cykeln att släppa här och där, så räddar den liv.

Kom ihåg att detta är mina åsikter, andra som är duktigare piloter än mig kanske har andra åsikter om ämnet..

Uppfattat :tummenupp :tummenupp
 

Bj

on the road again....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
För långt norrut
Hoj
såld
Re: Styrfrossa mm.

R1 Uffe skrev:
..det verkar som det är olika från R1 till R1. Jag har då inga problem med styrfladder på min, så jag behöver då inte styrdämpare

Säkert?
Det är ju det absolut vanligaste med R1orna...har du varit upp på bakhjulet? :)
Du måste ha ett jäkla shysst exemplar om du slipper styrfladder, bara att gratulera då :tummenupp
 

euromange

Veckans smak är....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
RD350 avstannat projekt och VFR400R för söndagsturerna
Nalken skrev:
Ägaren kan skriva och intyga på kvittot att det inte finns några skulder på hojen.

Hjälper inte det minsta! Tyvärr...

Det är du som köpare som måste förvissa dig om att hojen är slutbetald.
 

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Piteå
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Re: Re: Styrfrossa mm.

Bj skrev:
Säkert?
Det är ju det absolut vanligaste med R1orna...har du varit upp på bakhjulet? :)
Du måste ha ett jäkla shysst exemplar om du slipper styrfladder, bara att gratulera då :tummenupp

Schysst exemplar eller starka muskler :öl
 

leffe75

NEC team Mortec 2007
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Suzuki GsxR 1000-08
Växellådan!!!

Jag har åkt 1 sommar (inne på 2:a) med min retta, o det (förutom det som sagts!!) jag tycker, är viktigast är att lådan är fixad, alt att den är OK.
Typisk barnsjukdom på rettorna (iaf på 98-99) :fakta

Min hoj Hade gått ca 1700 mil när jag köpte den, 1500 mil senare stod mätaren på 3200 mil, som tur var det när jag skulle ställa av!!
Vid gaspådrag på 2:ans vxl så hoppade växeln ur :mad: Reaktionen blev ju att jag släppte gasen o då hoppade växeln i igen. Det är hur som helst (för att göra detta inlägget kort) ingreppen i 2:an o 5:ans drev som blir dåliga.
Så testa att växeln INTE hoppar ur om du funderar på att köpa!!!

Läs mera om VXL-ingreppet här:
http://www.bikeproject.com/Articles/index.php?GID=2350

Kostnaden då jag gjorde det själv blev endast 2500kr (2 gafflar, 2:an o 5:ans drev samt lite småplock), skulle gissa att om nån Yamaha firma gör jobbet så kostar det säkert runt 6000-10000 :skrämd (material + jobb)!!! (tummet o pekfingret-gissning).

Men i det stora hela en helt underbar hoj!!
Kul, busig, snabb o snygg åxå för den delen!!

Jag har ingen styrdämpare, skulle vilja ha men 4500-5000 (öhlins) är ändå en hel del pengar. Jag har vant mej rätt bra utan.
Men jag håller med andra inlägg, den ÄR känslig för styrvobbel!!!!

/L
 

Twin-Sprätt

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
V-ås
Hoj
TL1000s (streetfighter)
Funkar det inte om man skriver att eventuell skuld tar säljaren hand om eller nåt sånt. Det brukar jag göra. Då står det ju svart på vitt på kvittot om han vill skriva på det vill säga :fakta
 

Garpe

semper in primis
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Hojlös =(
Bjorn N skrev:



Mina problem/upplevelser/små tips blandade om vartannat:


# Som många andra ägare så upplever jag ibland att oljelampan tänds, fast man har helt okej med olja i lådan. Är tydligen ett vanligt problem.

# Lätt att få styrfrossa ifall man inte vet vad man gör. Jag har styrdämpare (öhlins) på hårdaste läget, men märker ändå av att hojen har tendenser till att kasta av en när man exempelvis håller fullt över ojämnheter etc. Antagligen helt naturligt.

# Andra ägare klagar ibland på att hojen tickar och för lite konstiga oljud. Hör till modellen.




Dom här probsen har ja med.. el problem o problem.. charmiga egenheter?

Oljeproblemet e borta då ja fyllde upp han mot max... sen dess har den inte strulat, innan var det precis mellan max o min med olja...

Styrdämpare är den i behov av o ibland blir man påmind att man faktiskt kör fort.. =)

och ja.. den tickar... låter från kamkedja el nåt därikring.. vet faktiskt inte.. skulle kunna tänkas låta som när ett grenrör inte e åtraget heller.. körde ner hojjen andra dan till en verkstad o frågade om det var ett problem ,men fick det svaret att det ska låta lite..'



men... det går fan inte hitta roligare hojj.. Den ÄR underbar!
 
Last edited:

MrGooFy

Tebax
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
Is no more
mattsson skrev:
Spårar: Tag med skiftnyckel av större size (eller liknande verktyg). Håll verktyget framför nosen på hojen en liten stund. Sen hystar du iväg verktyget allt va du kan och skriker "SÖK!". Om motorcykeln inte kör iväg och spårar upp verktyget är det nåt som är fel. Troligtvis har luftintaget korkat igen eller så är den bara korkad eller otränad.



:lol :rofl :rofl :lol


Haha fyfan va bra! :fakta
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
angående om hojen e betald så ring till kommunens budgetrådgivning ... dom vet nog hur man ska förfara ang om hurvida saker är betalda eller ej... dom har ju även lite andra befogenheter att komma in i register osv...
eller så gör du som ja gjorde när ja köpte min hoj.. provstartade den o lyssnade lite efter missljud osv. ... åkte inte ens på den.

spände ögonen i han o sa att - är det nåt lurt med de här så vet jag var du bor :mad:

på skakande röst så sa han att - nääää allt är helt ok .
de tog ja som att allt va grönt :p
 
Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Top