RASET skrev:[
Fluppen skaffa inte skramlahaTa och köp dej en Honda igen
![]()
![]()
![]()
![]()

RASET skrev:[
Fluppen skaffa inte skramlahaTa och köp dej en Honda igen
![]()
![]()
![]()
![]()
Bjorn N skrev:Hmm.. Ingen som bidragit med något? Då får jag väl dra mitt strå till stacken.. (Väntar på att den nya formen till bakkutsen ska torka så jag passar på att slå hjäl lite tid..)
Har själv en R1 från 98.
Mina problem/upplevelser/små tips blandade om vartannat:
# Föregående ägare drog bottenpluggen snett och pajjade gängningen. Upptäckte det efter förra vinterförvaringen då hojen släppt det mesta av sin olja på golvet. Lämnade in oljetråget till en kille som kunde svetsa aluminium. Han klagade på att det var leksaks-tunt gods i oljekåpan och svårt att svetsa, men jag tror han var en HD-kille..
# Har haft problem med att växellådan utan någon direkt anledning blivit stenhård, gick knappt att få i växlarna. Bytte olja (tror det var motuls dyraste som jag hällde i från MC-Varuhuset), men fick samma problem igen efter 30 mil. Hällde ut skiten och bytte till repsol, som fixade saken. Andra säger att Motul är bra, men jag har som sagt dålig erfarenhet av oljan.
# Som många andra ägare så upplever jag ibland att oljelampan tänds, fast man har helt okej med olja i lådan. Är tydligen ett vanligt problem.
# Lätt att få styrfrossa ifall man inte vet vad man gör. Jag har styrdämpare (öhlins) på hårdaste läget, men märker ändå av att hojen har tendenser till att kasta av en när man exempelvis håller fullt över ojämnheter etc. Antagligen helt naturligt. Upplevde dock inte detta på samma sätt med mitt gamla ånglok som jag hade innan (gsx-r1100) så beroende på vad man är van vid så kan det bli en ny upplevelse.
# Fjäderkomponenterna vet jag inget om då allt är utbytt till öhlins på min.
# Idiot-styrlagret gängar hela tiden upp sig. Vanligt också på andra rettor.
# Andra ägare klagar ibland på att hojen tickar och för lite konstiga oljud. Hör till modellen.
# 190-bakdäck går bort. 180 ska det vara om man vill svänga. Något jag egentligen inte vet något om, då jag enbart kört på 190 bak, men nästa gång jag byter så blir det till ett 180. BT010 (finns nog en nyare modell av detta däck nu) är enligt de flesta på r1-forum (et år gammal info) en av de bästa kompromisserna av däck som fungerar för gata + lättare banåkning.
# Vid köp, gör det som du alltid gör när du köper sporthoj; Kolla att hojen spårar, att växlarna inte hoppar ur vid gaspådrag, leta sprickor i ramen vid styrhuvudet eller eventuella andra tecken som tyder på ett hårt stuntliv eller dåligt omhändertagen hoj (läckande packboxar, en ägar som inte vet vad han talar om etc).
# Som alla hojar, värm däcken ordentligt innan du rycker i gashanden. De enda riktiga tillbud jag varit med om har berott på kalla däck och sbs.
# Tänk en smula på alla som omkommer i år innan du vridr om nyckeln och trycker på startknappen, och förök hålla dig på hjulen.
För något år sedan följde jag med i vad som hände på R1-forum.com. Jag slutade med detta då det blev lite för amerikaniserat för min smak, dock finns det antagligen en hel del relevant information om ämnet där, ifall du vill leta vidare..
fluppen skrev:Tack såååååååååååå mycket !!! skönt att ha folk som vet runt om sig...![]()
Att hojen spårar, vad menar du med det ?
Styrfrossa ??
Styrdämpare är ett måste va ??
mattsson skrev:Spårar: Tag med skiftnyckel av större size (eller liknande verktyg). Håll verktyget framför nosen på hojen en liten stund. Sen hystar du iväg verktyget allt va du kan och skriker "SÖK!". Om motorcykeln inte kör iväg och spårar upp verktyget är det nåt som är fel. Troligtvis har luftintaget korkat igen eller så är den bara korkad eller otränad.
Eller så betyder spåra att bakhjulet ska följa framhjulet i spåren. Finns metoder med snören eller brädor som man lägger mot bakdäcket och fram förbi framdäcket, kolla så framdäcket ligger i mitten mellan brädorna. Kan rita en bild om du inte förstår...
Styrfrossa:
Kyl ner hojen till några 100 minusgrader, kolla sen så att styret inte står o skakar. Gör det det har ägaren inte vaccinerat hojen mot förkylning (fråga efter veterinärsstämpel i serviceboken)
Eller så betyder det att styret börjar skaka när man kör över ett gupp/landar snett med däcket efter en wheelie. Styrvobbel alltså
fluppen skrev:Tack såååååååååååå mycket !!! skönt att ha folk som vet runt om sig...![]()
Att hojen spårar, vad menar du med det ?
Styrfrossa ??
Styrdämpare är ett måste va ??
Bjorn N skrev:Att hojen spårar handlar mest om attt hjulen står "rakt". Enligt en gammal minnesbild jag har från någon hojtidning modell 1800-tal, så kan man lägga ut något spikrakt föremål, exempelvis ett långt vattenpass eller liknande, på sidorna om hjulen, för att kontrollera att ramen inte fått sig någon smäll någonstans och att cykeln är sned. Vet ej hur relevant detta är numera, men antar att det är lika bra att vara försiktig.
Kolla styrstoppen när du ändå är igång, att de inte är svetsade, och så ska man ju hålla på att rycka i däcken och gaffeln för att kolla att lagren är okej också, men det lärde du dig förhoppningsvis i körskolan.
Styrdämpare rekomenderas. Låter Smetarn:s inlägg tala för sig själv.. --> Tråd "Styrfladder"
En del hävdar att man inte behöver styrdämpare om man kan köra. Men på vägen med alla lagningar och konstiga underlag som kan få cykeln att släppa här och där, så räddar den liv.
Kom ihåg att detta är mina åsikter, andra som är duktigare piloter än mig kanske har andra åsikter om ämnet..
R1 Uffe skrev:..det verkar som det är olika från R1 till R1. Jag har då inga problem med styrfladder på min, så jag behöver då inte styrdämpare
fluppen skrev:Idiotförklara folk kan man ju göra, om det var det du gjorde....
Nalken skrev:Ägaren kan skriva och intyga på kvittot att det inte finns några skulder på hojen.
Bj skrev:Säkert?
Det är ju det absolut vanligaste med R1orna...har du varit upp på bakhjulet?
Du måste ha ett jäkla shysst exemplar om du slipper styrfladder, bara att gratulera då![]()
Bjorn N skrev:
Mina problem/upplevelser/små tips blandade om vartannat:
# Som många andra ägare så upplever jag ibland att oljelampan tänds, fast man har helt okej med olja i lådan. Är tydligen ett vanligt problem.
# Lätt att få styrfrossa ifall man inte vet vad man gör. Jag har styrdämpare (öhlins) på hårdaste läget, men märker ändå av att hojen har tendenser till att kasta av en när man exempelvis håller fullt över ojämnheter etc. Antagligen helt naturligt.
# Andra ägare klagar ibland på att hojen tickar och för lite konstiga oljud. Hör till modellen.
mattsson skrev:Nä, va inte menat så. Försökte bara va lustig...
mattsson skrev:Spårar: Tag med skiftnyckel av större size (eller liknande verktyg). Håll verktyget framför nosen på hojen en liten stund. Sen hystar du iväg verktyget allt va du kan och skriker "SÖK!". Om motorcykeln inte kör iväg och spårar upp verktyget är det nåt som är fel. Troligtvis har luftintaget korkat igen eller så är den bara korkad eller otränad.
fluppen skrev:(antagligen före kraschen)
Dags för äventyrlig motorcykelmässa
Kommande helg, den 8-9 mars... |
|
![]() |
Pirelli lanserar Diablo Powercrusier
All Rights Reserved Pire... |
![]() |
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!
Ett avbrutet broms- eller k... |
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo
Den 8-9 mars arrangeras Adv... |
|
![]() |
MV Agusta firar 80 år
I år firar italienska motor... |
![]() |
MV Agusta fyller 80 år
I år firar italienska motor... |
![]() |
Rekordmånga nya personliga regskyltar
Under fjolåret godkände Tra... |
![]() |
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna
Pressrelease, Wels, 25 Febr... |
![]() |
Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars
De två första dagarna i mar... |
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Det tyskbaserade företaget ... |