R1:a var bästa försäkringen finns?

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
Ozzian skrev:
Hmm, då måste de ha blåljugit för mej eller så "undanhåller de hela sanningen" i ovanstående vilkor när de säger att man MÅSTE vara helkund?

Någon som har en R1a försäkrad hos "Läns" utan att ha övriga försäkringar i samma bolag?

När jag hade min försäkrad där hade jag enbart hojen & inget annat. Senast jag hade försäkrat hos dem var i okt-04.

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Ullis skrev:
När jag hade min försäkrad där hade jag enbart hojen & inget annat. Senast jag hade försäkrat hos dem var i okt-04.

Okej, det här var ju riktigt intressant, ska ringa "Läns" huvudkontor i morgon och höra vad de har för villkor.
Betalade iofs årsförfallopremien till "Hansa" i går men jag tycker det är en principsak om det är så att de sitter och hittar på egna regler ute på lokalkontoren :fatta!

Tack för upplysningen :tummenupp

Bjork1

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2004
Hoj
På jakt!
jag blir så jävla trött på dessa Fbolag

har nu ringt och kollat med alla bolag jag kunnde komma åt,
billigast är följande:

trygg hansa = 13000 för halvförsäkring på 6 månader
if = 14900 för halvförsäkring på 6 månader
tror ni att det lockar att skenförsäkra eller bara skita i och försäkra överhuvutaget, och köra tills den dag du torskar, :mad:
faan va trött jag är på dessa bolag. måste ju vara ekonomiskt oberoende för att klara ut det här.

om det finns nån som vet var en kille 23 år nytaget körkort som bor mitt i stan ska försäkra sin hoj, skriv gärna då!
har kollat alla som skrivit och de flesta är ju lite äldre och har haft lappen längre än 5 år. känner mig så jävla nere just nu, behöver lite stöd innan jag säljer skiten :huvet
hoppas på hjälp ifrån mina 2hjulsåkande kamrater.

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
Vuxen = Bil
Bjork skrev:
har nu ringt och kollat med alla bolag jag kunnde komma åt,
billigast är följande:

trygg hansa = 13000 för halvförsäkring på 6 månader
if = 14900 för halvförsäkring på 6 månader
tror ni att det lockar att skenförsäkra eller bara skita i och försäkra överhuvutaget, och köra tills den dag du torskar, :mad:
faan va trött jag är på dessa bolag. måste ju vara ekonomiskt oberoende för att klara ut det här.

om det finns nån som vet var en kille 23 år nytaget körkort som bor mitt i stan ska försäkra sin hoj, skriv gärna då!
har kollat alla som skrivit och de flesta är ju lite äldre och har haft lappen längre än 5 år. känner mig så jävla nere just nu, behöver lite stöd innan jag säljer skiten :huvet
hoppas på hjälp ifrån mina 2hjulsåkande kamrater.

Funderat på varför det är så dyrt ?
R1 verkar vara den som är mest olycksdrabbad så prova ett annat märke och det kan bli billigare!
Och din ålder är ju inte alltför bäst ihop med en R1 enligt F-bolagen!

Nu kommer du hata mig "men" det borde finnas en gräns att folk som inte haft MC kort i minst 5 år samt måste vara över 25 år .. inte skall få gå i närheten av en RR hoj !!
Då kanske premierna sett bättre ut för oss som vill köra RR hoj och är +25 :banana

Bjork1

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2004
Hoj
På jakt!
Eureka skrev:
Funderat på varför det är så dyrt ?
R1 verkar vara den som är mest olycksdrabbad så prova ett annat märke och det kan bli billigare!
Och din ålder är ju inte alltför bäst ihop med en R1 enligt F-bolagen!

Nu kommer du hata mig "men" det borde finnas en gräns att folk som inte haft MC kort i minst 5 år samt måste vara över 25 år .. inte skall få gå i närheten av en RR hoj !!
Då kanske premierna sett bättre ut för oss som vill köra RR hoj och är +25 :banana
------------------------------

det är lungt, alla har ju rätt till sin egen åsikt. men det är tråkigt att mängden förstör för individen. alla kör ju inte med huvudet, och det irriterar mig,eftersom det påverkar min ekonomi. kör försiktigt./bjork

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
Vuxen = Bil
Bjork skrev:
------------------------------

det är lungt, alla har ju rätt till sin egen åsikt. men det är tråkigt att mängden förstör för individen. alla kör ju inte med huvudet, och det irriterar mig,eftersom det påverkar min ekonomi. kör försiktigt./bjork

Det förstör för alla oss som inte väljer en R1 för att den har 170 Hk utan för att man älskar sporthojar och tycker R1:an är så grymt snygg !!
Samt inte utnyttjar den effekt utan kör som det skulle räckt med en 125:a Jag är i alla fall sådan person.. och tycker alla som köper R1 för att köra 300 i samhällen borde få sitta i bur resten av livet!
Det finns ju faktiskt de personer som inte klotar och som kör lugnt, jag är definitivt en av dem men får pröjsa för att "idioter" TROR de är fräcka och bäst som köper R1 och inte kan hantera varken effekt eller hojen i fråga men tror det och kör för fullt.

Bjork1

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2004
Hoj
På jakt!
Eureka skrev:
Det förstör för alla oss som inte väljer en R1 för att den har 170 Hk utan för att man älskar sporthojar och tycker R1:an är så grymt snygg !!
Samt inte utnyttjar den effekt utan kör som det skulle räckt med en 125:a Jag är i alla fall sådan person.. och tycker alla som köper R1 för att köra 300 i samhällen borde få sitta i bur resten av livet!
Det finns ju faktiskt de personer som inte klotar och som kör lugnt, jag är definitivt en av dem men får pröjsa för att "idioter" TROR de är fräcka och bäst som köper R1 och inte kan hantera varken effekt eller hojen i fråga men tror det och kör för fullt.
.

min teori lyder som följande:
alla som kör sport gillar nog att köra fort, men det finns tyvärr väldigt många av OSS som inte fattat var man ska köra fort dvs inte på gatan. åk till närmaste bana.
det spelar inte så stor roll vad gäller R1 och R6 om vi nu ska ta det med effekten på hojen, större hoj =behöver varva mindre eller? liten hoj= varva mer? skiljer ett par tusen 3900 tror jag det är i försäkring. och det argument du framhäver att man bör vara minst 25 år för att äga eller köra är ju bara bortkastat, nu vet jag inte exakta siffror men R6 är ju inte så mycket slöare i accet R1 nån sekund eller två,topphastigheten skiljer ju lite. med det sagt så går det lika bra att köra ihjäl sig på en R6 eller?
Jag ska inte heller sitta och blå ljuga dig rakt upp i ansiktet min åldersgrupp är den som är den värst drabbade när det kommer till olyckor, men det borde vara personligt oavsett du är 26 eller 23 har du aldrig krockat eller skadat andra i trafiken så tycker jag inte vi ska beöva betala för att andra gör det.
haft körkort i 5 år nu aldrig krockat men det vägs ju inte in,bara nytaget mc kort.
du ska veta att alla som kör sport har ju inte för avsikt att klota eller bränna 300 i samhället. hoppas du inte tar illa upp. mvh bjork

[- sNaIjK -]

Sporthojsnörd
Gick med
7 Sep 2004
Hoj
Stulen
personligen tycker jag man borde få en instegsförsäkring. Åker du sedan dit för fortkörningar etc höjs försäkring succesivt. Klotar man & det kommer fram att man brännt i 110 inne i stan borde aldrig mer försäkringsbolgen försäkra killen.

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
Vuxen = Bil
Bjork skrev:
.

min teori lyder som följande:
alla som kör sport gillar nog att köra fort, men det finns tyvärr väldigt många av OSS som inte fattat var man ska köra fort dvs inte på gatan. åk till närmaste bana.
det spelar inte så stor roll vad gäller R1 och R6 om vi nu ska ta det med effekten på hojen, större hoj =behöver varva mindre eller? liten hoj= varva mer? skiljer ett par tusen 3900 tror jag det är i försäkring. och det argument du framhäver att man bör vara minst 25 år för att äga eller köra är ju bara bortkastat, nu vet jag inte exakta siffror men R6 är ju inte så mycket slöare i accet R1 nån sekund eller två,topphastigheten skiljer ju lite. med det sagt så går det lika bra att köra ihjäl sig på en R6 eller?
Jag ska inte heller sitta och blå ljuga dig rakt upp i ansiktet min åldersgrupp är den som är den värst drabbade när det kommer till olyckor, men det borde vara personligt oavsett du är 26 eller 23 har du aldrig krockat eller skadat andra i trafiken så tycker jag inte vi ska beöva betala för att andra gör det.
haft körkort i 5 år nu aldrig krockat men det vägs ju inte in,bara nytaget mc kort.
du ska veta att alla som kör sport har ju inte för avsikt att klota eller bränna 300 i samhället. hoppas du inte tar illa upp. mvh bjork

Visst kan man köra ihjäl sig på en R6 också!
Det bästa hade varit så här.. man har de försäkringspremier som är nu.. men om du vill få bättre premie så kan du utöva ett "extra körkort" d.v.s man erlägger ngt förarprov för en RR hoj och på detta sätt får en mkt bättre premie. Då kraven för den premien kan vara att man har en godkänd leg för denna hoj samt är +25 och haft kortet i 5 år eller nåt !!

Jag vet att inte alla har för avsikt att köra i 300 ... men din teori lyder att alla som kör RR hoj gillar att köra för fort ?
Jag gillar hojen i sig och skiter i effekten. så jag hör inte till din teori även om jag är ensam här på sh om det :yoparty Man blir bara så jävla irriterad av folk som kör R1 och tror man är fräck så man klotar innan man ens satt sig på den.. vilket drar upp premierna! samt alla som kör bana och slänger av den på i ngt dike och anmäler den stulen osv osv... Fan ta dem! De förstör ju bara för oss som vill köra R1 oavsett avsikten att tävla på bana eller köra lugnt i stan.

Bjork1

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2004
Hoj
På jakt!
nu har alla svar kommit!

nu kan jag härmed meddela vad resultatet blev vad gäller försäkring.
med en jävla massa ringande till olika bolag osv.
tanken var att skaffa den absolut billigaste premien, och med tanke att man bor mitt i smeten och ingen bonus med en r etta skapade ju inga direkta möjligheter att förhandla, trots mycket tjat på alla bolag så blev det Trygg Hansa som ställer upp med den bästa försäkringen.
halvförsäkrat på 6 månader, 10500kr resterande 6 mån är en garage försäkring för 500 kr. efter mycket tjat ska tilläggas. :fatta!

LUTHOR

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2004
Hoj
KTM 1190 Adventure-14
Jag är nybliven ägare till en R1-02, innan jag köpte den ringde jag och kollade försäkring och fick då bästa priset hos länsförsäkringar då dom har en s.k. Yamaha-försäkring. Jag köpte hojen och ringde sedan för att försäkra den, då säger dom att inga YZF modeller ingår inte i Yamaha försäkringen om man inte är helkund och har både hoj, hus och bil försäkrat hos dom. Men eftersom jag hade fått ett pris tidigare och dom hade sparat offerten så fick jag det priset. Den här ändringen sa dom att den gjordes 2005-02-07.

MILKY

NB Racing Developments
Gick med
22 Apr 2004
Hoj
BMW K1200S
5,900:- Folksam / 28År Karlshamn

Har tidigare haft TH, men Folksam var billigast på min Retta .

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Aprilia superbike RSVR 1000, Aprilia 125:a korvmojsmoppe.
Bor i Visby och betalar 3500/havlåret trafik hos Folksam och är 22år :tungan

Hultman

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2004
Hoj
R1 -03
Lycklig nybliven R1 ägare

Tjena!

Satt o kollade lite försäkringar igår. Länsförsäkringar exkluderar från 1/4 R1/R6 från sin yamaha Power försäkring. Skulle dock inte välja den försäkringen i alla fall. Med Yamaha Power betalar man för helår utan möjlighet att betala mindre genom att ha hojen avställd.

För mig innebär detta att om jag inte kör mer än 6månder betalar jag nästan exakt samma om jag tar deras vanliga bas försäkring.

Gissar att jag är ganska lyckligt lottad som inte bor i stan är gammal o tog kortet för Läääänge sedan. Priserna avser R1-03

Läns Bas hel/år 20490
Power hel/år 9641
Läns Bas halv/år 8153
power halv/år 5481

Folk hel/år 29400 (20100 om man frånsäger sig rätten att ställa av)
Halv/år 12600 (8950)
Garage 6000 helår
Räknar man lite så ser man att dom båda tar ut nästan samma pengar oavsät om man har hojen av eller på.

Glad överaskning var då IF. Jag räknar med att ha hojen avstäld så fort jag inte kör med den o de verkade dom inte ha några som helst problem med. Betala /månad +6% på priset då skickar dom räkningen med de faktiska
priset /månad

IF hel/år 18637
halv/år 8667
garage 853 helår

Hultman

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2004
Hoj
R1 -03
Dyrast?

Hittade en liten goding här: Måste nog vara lite av en topp notering i dyr premie. Så ring inte Tennant!

Premieuträkning
Villkor

För att få teckna denna försäkringen förutsätts att du först tecknar en Hem & Villa-försäkring hos Tennant. När du gjort det kommer presenterad MC-premie att rabatteras ytterligare med 20%! Utöver det kommer du även få 7% i samlingsrabatt på din Hem & Villa-försäkring vid nästa förnyelse.

Premien är beräknad utifrån följande:

Födelsedata 19730501

Skadefri 10 år

Omfattning Helförsäkring

Årsmodell 2003
Fabrikat YAMAHA YZF-R1
Reg.nr.

Försäkringspremie: 205 090 kr/år

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
fan vilken bra försäkring du fick!

jag hade i år 2000/månda halv
i år blir det trafik 1000 kr / månad

hörde mig för på mcmässan verkar som det är en tusing som gäller på en r1 för mig är 24 år bor i gbg hyfsat centralt (majorna) har haft körkort sedna jag var 21

mv. oskar

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
Har kollat med Länsförsäkringar igen, då det e dags att försäkra hojen.
Nu säger de att jag MÅSTE ha hemförsäkringen där, annars får jag inte försäkra hojen. Upplyste snubben om att jag hade försäkring senast okt-04 på hojen UTAN hemförsäkring, bil eller annat. Han påstår att den som bokat min försäkring hade gjort fel.

Hur som helst skippar jag helför hos dem då de iaf tar 8000:- i självrisk f.o.m i år, tar inte hos någon annan heller för den delen.
Köper kraschpuckar, tecknar halv & hoppas på flyt i min körning i år.

BENSON

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
.....
Ullis skrev:
Har kollat med Länsförsäkringar igen, då det e dags att försäkra hojen.
Nu säger de att jag MÅSTE ha hemförsäkringen där, annars får jag inte försäkra hojen. Upplyste snubben om att jag hade försäkring senast okt-04 på hojen UTAN hemförsäkring, bil eller annat. Han påstår att den som bokat min försäkring hade gjort fel.

.

Du fick tydligen prata med samma surhuvud som jag.
Och dom ska ha"Yamaha power insurance" :huvet :fatta!

woofes

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
inge just nu
Jag har fattat det som att om man uppfyller kraven för Yamaha power insurance
så skall man inte behöva ha hemförsäkring där...

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024