R1 - batteriproblem - klickande ljud

FredrikS

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2004
Ort
Haninge
Hoj
R1 -00
Hej allihopa!

Jag hoppades på att åka en runda idag, men icke! Fick problem med batteriet på min R1-00. :död

Det är så att jag har laddat (underhållsladdat) under vintern, full laddning och allt. Jag kopplar in batteriet och försöker starta hojen.

Då händer följande, att det kommer ett klickande ljud ifrån en liten svart box bredvid batteriet (kopplad från plus- och minuspolerna på batteriet). Märkte att det sitter som säkringar där, och vidare en kabel framåt på motorcykeln.

Det verkade som något glappade, tog loss och rengjorde, sprutade lite kontaktspray på kopplingarna. Men problemet återstod..

Någon som vet vad det kan vara? Verkar som batteriet fungerar, det klickar väldigt snabbt i den lilla svarta boxen och man kan höra när man kopplar på strömmen (tändning på och plus- och minuspolerna låter som de har ström).

Liknande problem någon?

Tack på förhand! :)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Boxen är troligen startsolenoiden och när det klickar är tanken att det skall dra och släppa fram ström till startmotorn. Vanligaste anledningen till att det bara klickar är dött batteri men försök att knacka lite på det och hoppas det bara kärvar lite. Nästa steg är att koppla förbi det och testa om startmotorn går runt som den skall, ta fram en tång med isolerat handtag och kortslut ingående pol med utgående. Snurrar startmotorn som vanligt då?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ett litet varningens ord på vägen, nöt inte för mycket med startknappen om det bara rasslar i startrelät, då eldar man bara upp kontaktytorna i det!

Vill inte hojen starta så går det ju alldeles utmärkt att springa igång den på trean, så slipper du missa fler hojturer ;)
 

FredrikS

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2004
Ort
Haninge
Hoj
R1 -00
tack för att ni svara så snabbt :) sporthoj är bäst! :banana

får springa igång den imorgon och hoppas att det löser sig. berättar hur det går sen!
 

FredrikS

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2004
Ort
Haninge
Hoj
R1 -00
Köpte en ny starter-solenoid men problemet återstår. Samma ljud från solenoiden och jag börjar bli frustrerad. :/

Hur kollar jag om startmotorn fungerar, typ det som du skrev Boris JR. Kan du förklara lite mer utförligt? Jag förstår inte hur jag ska koppla förbi solenoiden.

Skulle det kunna vara så att det glappar mellan solenoiden och startmotorn, kabeln kanske är loss någonstans mellan solenoiden och startmotorn.
 

Dahlström

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2010
Ort
Avesta
Hoj
Yamaha R1 -06
Håller med P-nutZ, Låter verkligen som att du inte har tillräckligt med kräm i batteriet:)
 

WaZZe

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM 525exc-06 mutard och en URretta samt R1 kråssplejn
Tjena hade exat samma problem i förrgår, startmotorn snurra på och de klicka bara om startreläet. Laddade på batteriet över natten och den starta på första snurren efter det.
 

FredrikS

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2004
Ort
Haninge
Hoj
R1 -00
Tycker att ladda batteri är det enda jag gör, men ska kolla igen. Kollat lite amerikanska sidor och de kommer alla fram till att batteriet är slutproblemet.

Tack grabbar!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top