R1 elfel - panik

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tja!

Nu börjar jag få lite panik :(
Grundproblemet: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=188623
Men nu har jag testat 4 olika batterier, fixat jordpunkten, kollat dom flesta kabelstammar, testat med annan cdi-box och mätt en hel del, och det är iaf till synes fullt normala värden. Men lik förbannat har jag kvar samma fel :huvet
På lördag är det licenskurs med Fiver, och jag känner paniken komma "smygande" :( Är det någon som kan komma med tips som leder till en lösning så premieras det med enorma mängder tacksamhet :)

Nicane

1.48.7 :)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1 -01 banhoj
Har jag fattat det rätt? Det är en -99 med -00 mätare du köpt? Eller satt det en icke fungerande -99 mätare på när du köpte? undrar för att han som haft den innan kan försökt få igång mätaren genom att koppla om i kontakten. Kolla med meckhandboken så färger stämmer i alla kontakter, passa på å kolla efter oxid och spraya. Kolla så att främre kabelstammen är till en -99a med.

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Har jag fattat det rätt? Det är en -99 med -00 mätare du köpt? Eller satt det en icke fungerande -99 mätare på när du köpte? undrar för att han som haft den innan kan försökt få igång mätaren genom att koppla om i kontakten. Kolla med meckhandboken så färger stämmer i alla kontakter, passa på å kolla efter oxid och spraya. Kolla så att främre kabelstammen är till en -99a med.
Det är en gammal racehoj, byggd av lösa delar, å han trodde att det var en -00, men det är en -99, rakt igenom. Men iom att jag trodde att det var en -00 så hittade jag en sån mätare, i hopp om att det var mätaren som var kass, men den ger bara lite annorlunda "felkoder" :huvet Ingen del i kabelstammen är omgjord, eller lagad, sånär som på att tändlåset är bortplockat och ersatt av en strömbrytare, kylfläkten borta mm.

Tsunami

Radical Riders
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
WS 1600 GSXR 600
Det är en gammal racehoj, byggd av lösa delar, å han trodde att det var en -00, men det är en -99, rakt igenom. Men iom att jag trodde att det var en -00 så hittade jag en sån mätare, i hopp om att det var mätaren som var kass, men den ger bara lite annorlunda "felkoder" :huvet Ingen del i kabelstammen är omgjord, eller lagad, sånär som på att tändlåset är bortplockat och ersatt av en strömbrytare, kylfläkten borta mm.

Har du tagit bort låset eller var det borta när du fick den?

Nu läste jag hela den andra tråden så skit i min kommentar om låset.

Säger som kama kör och leta felet sen.

Last edited:

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Men är det så att du bara har problem med varvräknaren?
Hojen funkar i övrigt?

Kör och fixa sen.
Jag har ju testat 3 olika varvräknare, och alla ger samma symtom :huvet
Jo, jag skippar ju inte licenskursen bara för den sakens skull, men jag gillar verkligen varvräknarn, i synnerhet på en hoj jag har kört två bandagar bara ;) Fast det värsta är ju dom epileptiska utbrotten den har :huvet Fast där kanske lite silvertejp kan lösa felet :)

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Jag har ju testat 3 olika varvräknare, och alla ger samma symtom :huvet
Jo, jag skippar ju inte licenskursen bara för den sakens skull, men jag gillar verkligen varvräknarn, i synnerhet på en hoj jag har kört två bandagar bara ;) Fast det värsta är ju dom epileptiska utbrotten den har :huvet Fast där kanske lite silvertejp kan lösa felet :)

Jag har ingen varvräknare alls.
Har fullt upp att kolla på banan vart jag är nånstans.

Licenskursen ska du inte vurpa på så ta det lungt :D

Nitro

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2006
Hoj
Nope såld

Bifogat

• felkod för r1.jpg
    felkod för r1.jpg
    73.1 KB · Visningar: 92

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Nu har jag pillat lite mer! Jag mätte upp den gul/svarta kabeln som ger varvtal, och felkoder, och den är perfekt hel hela vägen. Jag kopplade loss den ur stora vita kontakten på vänster sida i höjd med kylaren, och då försvann spasmerna i varvräknaren! Så den är hel iaf! :tummenupp
Men, varför har jag då dom felen? :va Soppamätaren funkar ju, och oavsett om jag kopplar in den eller inte, eller kopplar loss å byglar så får jag ju samma fel, så jag tror att den är oskyldig.
När jag ändå hade loss den gul/svarta så mätte jag vad den fick, och det pendlade mellan 12-nånting och 6-nånting. Frågan är ju varför CDI'n skickar ur sig dom? :va Och hur vet CDI'n om soppanivåsensorn har gått sönder, iom att kablarna till den går direkt till instrumentet? :va

Nicane

1.48.7 :)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1 -01 banhoj
Går en sladd från instrumentet till cdi'n som talar om sensorns signaler, om du byglar den kanske cdi'n tolkar det som att den är kass, har du mätt sensorn så du vet att den är hel?
Nu har jag pillat lite mer! Jag mätte upp den gul/svarta kabeln som ger varvtal, och felkoder, och den är perfekt hel hela vägen. Jag kopplade loss den ur stora vita kontakten på vänster sida i höjd med kylaren, och då försvann spasmerna i varvräknaren! Så den är hel iaf! :tummenupp
Men, varför har jag då dom felen? :va Soppamätaren funkar ju, och oavsett om jag kopplar in den eller inte, eller kopplar loss å byglar så får jag ju samma fel, så jag tror att den är oskyldig.
När jag ändå hade loss den gul/svarta så mätte jag vad den fick, och det pendlade mellan 12-nånting och 6-nånting. Frågan är ju varför CDI'n skickar ur sig dom? :va Och hur vet CDI'n om soppanivåsensorn har gått sönder, iom att kablarna till den går direkt till instrumentet? :va

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Går en sladd från instrumentet till cdi'n som talar om sensorns signaler, om du byglar den kanske cdi'n tolkar det som att den är kass, har du mätt sensorn så du vet att den är hel?
Mätt har jag, men jag har ingen aning om vad den ska ha för värden :( Jag har dock för mig att den ska ge 0 ohm när soppan börjar ta slut? :va

rg500

www.roslagens-racing.se
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Westfield Gen 2 hayabusa
Kolla den grön gula (det är den går mellan instrumentet o cdi, o talar om för cdi att felkoda) den sitter på nr 14 på det vita koplings stycket :tummenupp

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS