R1 eller Thunderace?

fjoddan

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2009
Ort
öland
Hoj
blackbird 97:a
Nu har jag snappat upp en r1. årsmodell 99 tyst o fin i maskin men gått 5000mil. Den står på en firma o jag skulle få 6 månaders garanti. priset ligger på 39k. Är detta ok? finns det högre styre att sätta på`? Tänker mig att man byter handtagen till såna som är lite högre. Är det stor skillnad i sittställning på r1an o thunderace?
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
DENNA ARTIKEL borde vara relevant i denna tråd.

Trots att prestandan är snudd på likadan så är det nog en stor skillnad i försäkringskostnad på dessa maskiner.

Vilken sorts körning hade du tänkt att göra mest? Racing, touring, gatucruising?
 

fjoddan

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2009
Ort
öland
Hoj
blackbird 97:a
DENNA ARTIKEL borde vara relevant i denna tråd.

Trots att prestandan är snudd på likadan så är det nog en stor skillnad i försäkringskostnad på dessa maskiner.

Vilken sorts körning hade du tänkt att göra mest? Racing, touring, gatucruising?

Blir mest lite kortare sträckor. Gillar stucket med har lite problem att ligga ner o böja upp nacken
 

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Hojlös
R1'an är absolut den jag skulle satsa på, en thunderace med så många mil behöver förmodligen honas då ett av dom vanligaste problemen med dom är att dom slukar olja.

Sen så är R1'an en "revolution" jämfört med Thunderace när det gäller chassigeometri, den väger mindre, bättre kurvtagningsförmåga osv.

Thunderace är absolut ingen dålig motocykel men den känns mer daterad är R1'an, sittställningen är ungefär lika, Thunderace har dock lite mer upprätt körställning, dock ingen större skillnad, men R1 har å andra sidan 6 växlar.

Skaffa styrdämpare bara.

Sen priset, i överkant tycker jag. Hade nog inte gett mer än 30-32 för en R1 med så många mil.
 
Last edited:

fjoddan

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2009
Ort
öland
Hoj
blackbird 97:a
R1'an är absolut den jag skulle satsar på, en thunderace med så många mil behöver förmodligen honas då ett av dom vanligaste problemen mde dom är att dom slukar olja.

Sen så är R1'an en "revolution" jämfört med Thunderace när det gäller chassigeometri, den väger mindre, bättre kurvtagningsförmåga osv.

Thunderace är absolut ingen dålig motocykel men den känns mer daterad är R1'an, sittställningen är ungefär lika, Thunderace har dock lite mer upprätt körställning men R1 har å andra sidan 6 växlar.

Skaffa styrdämpare bara.

Sen priset, i överkant tycker jag. Hade nog inte gett mer än 30-32 för en R1 med så många mil.

hur är blackbirden i jämförelse? sitter man lite mer upprätt på dom? hittade en sån nu också till vettigt pris. vart sugen på en sådan också
 

ZX9R-01

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2007
Ort
Linköping
Hoj
Ingen just nu...
R1 el Thunderace!

Skulle nog satsa på Thunderacen om du är ute efter lite mer bekväm körställning. Sedan finns det nu rätt många sådana mellan 30-45000kr som inte gått allt för långt! Förstår om R1 lockar men den ä absolut dyrare i försäkring. MVH Tobbe.
 

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Hojlös
hur är blackbirden i jämförelse? sitter man lite mer upprätt på dom? hittade en sån nu också till vettigt pris. vart sugen på en sådan också

Ja den är superb, bättre touringcykel får man inte för pengarna som en tidig blackbird kostar. Hitta en 97-99 med förgasare, dom drar mindre bensin och har mera HK, och viktigast av allt - kostar mindre.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Ok, nu är jag förståss aningen partisk... men såvida man inte tänker köra race så förstår jag faktiskt inte varför man väljer en 90-tals R1:a framför en T-ace.

T-acen duger till det mesta. 60-70 mil per dag i touring längs 90-väg har funkat bra för mig, och vill man vrida på gasen så skämmer dunderklumpen inte ut sig där heller.

Nu har jag tack o lov inte problem med nacken så jag kan inte uttala mig om hur pass bra/dålig T-acen är på den punkten, men den borde rimligtvis inte vara sämre än en R1:a i alla fall.

Det går mycket bra att montera streetfighter-kit för att höja styret på en T-ace, men då måste man modifiera toppkåpan.
 

fjoddan

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2009
Ort
öland
Hoj
blackbird 97:a
Ja den är superb, bättre touringcykel får man inte för pengarna som en tidig blackbird kostar. Hitta en 97-99 med förgasare, dom drar mindre bensin och har mera HK, och viktigast av allt - kostar mindre.

hittade en som verka skitfin, 1 ägare o 6300mil 97. 39900kr helt klart första prio-.Svart också:)
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
hur är blackbirden i jämförelse? sitter man lite mer upprätt på dom? hittade en sån nu också till vettigt pris. vart sugen på en sådan också

Om du har sportighet i ena änden på skalan och touring i den andra så hamnar T-acen mitt emellan R1:an och Blackbirden. T-acen räknas idag som en supersport tourer, d.v.s. samma klass som t.ex. blackbirden. För den som mest vill köra långfärdstouring i högfart är nog blackbirden det bästa valet, men vill man däremot köra lite fler roliga turer längs krokiga vägar är T-acen roligare.

Sittställningen på en T-ace och blackbirden är mycket lika. R1:an har däremot en mer grobianliknande körställning.
 

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Hojlös
hittade en som verka skitfin, 1 ägare o 6300mil 97. 39900kr helt klart första prio-.Svart också:)

Det låter helt ok, men se till att kamkedjespännarna är bytta, dom kan orsaka haveri annars. Jag hade nog prutat ner den till runt 36 med tanke på milen, har sett många runt 4000 mil i det prissegmentet.

Men Blackbird är en kanoncykel, har kört 30 mil i stöten utan något problem alls och även kört på motorbana utan att skämmas.

Nåt som gör jättemycket är dock att höja den med en tailriser, har en 40mm själv och det gjorde underverk med styrningen, blir mycket roligare och klarar ändå av höga hastigheter utan minsta tendens till vobbel.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
R1'an är absolut den jag skulle satsa på, en thunderace med så många mil behöver förmodligen honas då ett av dom vanligaste problemen med dom är att dom slukar olja.

Genomsnittliga R1:eek:r från slutet av 90-talet har troligen pressats mycket hårdare än lika gamla T-acear. Den ena modellen ägs idag i högre utsträckning av racewannabies och den andra av de som tidigare var racewannabies... ;) En 11 år gammal R1:a har därför genererellt sett vurpat åtskilliga gånger. (Var tredje R1:a blir ett försäkringsärende varje år...) Så trots att vissa T-ace kan lida av hög oljeförbrukning (det beror helt på hur de har körts. Min som gått > 3000 mil drar ingenting) så bör man nog beakta även att fordonen generellt sett har framförts på lite olika sätt de senaste 11 åren... :)

Titta gärna in i Thunderace-tråden om du vill läsa mer om T-acear.
.
 
Last edited:

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Hojlös
Genomsnittliga R1:eek:r från slutet av 90-talet har troligen pressats mycket hårdare än lika gamla T-acear. Den ena modellen ägs idag i högre utsträckning av racewannabies och den andra av de som tidigare var racewannabies... ;) En 11 år gammal R1:a har därför genererellt sett vurpat åtskilliga gånger. (Var tredje R1:a blir ett försäkringsärende varje år...) Så trots att vissa T-ace kan lida av hög oljeförbrukning (det beror helt på hur de har körts. Min som gått > 3000 mil drar ingenting) så bör man nog beakta även att fordonen generellt sett har framförts på lite olika sätt de senaste 11 åren... :)

Titta gärna in i Thunderace-tråden om du vill läsa mer om T-acear.
.

Men om en R1 vurpats åtskilliga gånger så ser du det, det är svårare att se om en hoj drar olja.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
hur är blackbirden i jämförelse? sitter man lite mer upprätt på dom? hittade en sån nu också till vettigt pris. vart sugen på en sådan också

Kommer du över en Hayabusa så är den bättre på alla plan mot blackbirden..mer huvudbry:tummenupp

Genomsnittliga R1:eek:r från slutet av 90-talet har troligen pressats mycket hårdare än lika gamla T-acear. Den ena modellen ägs idag i högre utsträckning av racewannabies och den andra av de som tidigare var racewannabies... ;) En 11 år gammal R1:a har därför genererellt sett vurpat åtskilliga gånger. (Var tredje R1:a blir ett försäkringsärende varje år...) Så trots att vissa T-ace kan lida av hög oljeförbrukning (det beror helt på hur de har körts. Min som gått > 3000 mil drar ingenting) så bör man nog beakta även att fordonen generellt sett har framförts på lite olika sätt de senaste 11 åren... :)

Titta gärna in i Thunderace-tråden om du vill läsa mer om T-acear.
.

nja nja nja..det finns många som köper en åskröv för att det inte finns ekonomi för ex försäkring för en r1, tror du dessa kör mjukare o finare av ägaren som tyvärr inte hade ekonomi för r1:rolleyes:Ja ja man kan generalisera, sen finns det R1 or som är från 1998 som ALDRIG varit i backen...R1 ett stort kvalitétshopp upp mot röven iaf som är i det närmaste en förlängning motormässigt av fzr:en. HUR en hoj framförs hänger bara på en enda sak..ägaren!
 
Last edited:

PalleR1

På 1000cc sen -96
Gick med
29 Apr 2007
Ort
I landet med den långa vintern
Hoj
R1 -05
Det känns som att trådskaparen skulle fundera över vad han vill ha. Skillnaden mellan en Blackbird och en R1'a är som skillnaden mellan en familjebilskombi och en tvåsits sportbil. Båda är bra till rätt person men kan också kännas mindre bra för fel person.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
nja nja nja..det finns många som köper en åskröv för att det inte finns ekonomi för ex försäkring för en r1, tror du dessa kör mjukare o finare av ägaren som tyvärr inte hade ekonomi för r1:rolleyes:

De som verkligen är införstådda med vad R1 och Åskrövarna är för sorts maskiner väljer nog inte T-ace huvudsakligen av ekonomiska skäl.

Vill man ha en racehoj men inte har råd med en R1:a så väljer man nog istället en 750:s gixxer e.dy. istället för en T-ace. T-ace ägare är en mer sofistikerad skara motorcyklister än den där racepöbeln som horminstint ylar omkring längs vägarma. :D

R1 ett stort kvalitétshopp upp mot röven iaf som är i det närmaste en förlängning motormässigt av fzr:en.

Om du byter ut "kvalitetshopp" mot "raceprestandahopp" så är jag villig att hålla med dig. T-acen är mycket riktigt en "förädlad" fzr, medan R1:an tillhör en helt ny racegeneration 1000-kubikare. Man bör ju dock beakta att modellerna är ju till för två helt olika saker. Den ena är byggd för race på bana och den andra för supersport touring. Rent kvalitetsmässigt så finns det få punkter som T-acen behöver skämmas för. Packboxarna i framgaffeln och oljeförbrukningen är nog egentligen de enda plumparna i protokollet för modellen. I övrigt så finns det inte mycket att klaga på.

HUR en hoj framförs hänger bara på en enda sak..ägaren!

Jepp, och eftersom jag nu håller på med att generalisera ikväll så vill jag återigen pepåka att det finns olika sorters ägare. T.ex. ungtuppar som gillar när det går fort, och HD-ägare... ;) Dessa två kategorier kör på olika sätt varpå deras maskiner slits aningen olika.
 

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Hojlös
Man bör ju dock beakta att modellerna är ju till för två helt olika saker. Den ena är byggd för race på bana och den andra för supersport touring.

YZF1000R var inte alls menad som touringhoj. Samtidigt som Yamaha hade R1'an på ritbordet så kom Honda med sin Fireblade - den fick Yamahas flaggskepp FZR att framstå som en relik - och då kände Yamaha att det var dags att vara kreativa, så dom tryckte ner en 1000cc motor i ett YSF750 chassi - bara för att inte bli helt bortsprunga. Så Thunderace kom helt enkelt till för att Yamaha inte hann bli färdiga med R1'an i tid.
 
Last edited:

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
De som verkligen är införstådda med vad R1 och Åskrövarna är för sorts maskiner väljer nog inte T-ace huvudsakligen av ekonomiska skäl.

Vill man ha en racehoj men inte har råd med en R1:a så väljer man nog istället en 750:s gixxer e.dy. istället för en T-ace. T-ace ägare är en mer sofistikerad skara motorcyklister än den där racepöbeln som horminstint ylar omkring längs vägarma. :D



Om du byter ut "kvalitetshopp" mot "raceprestandahopp" så är jag villig att hålla med dig. T-acen är mycket riktigt en "förädlad" fzr, medan R1:an tillhör en helt ny racegeneration 1000-kubikare. Man bör ju dock beakta att modellerna är ju till för två helt olika saker. Den ena är byggd för race på bana och den andra för supersport touring. Rent kvalitetsmässigt så finns det få punkter som T-acen behöver skämmas för. Packboxarna i framgaffeln och oljeförbrukningen är nog egentligen de enda plumparna i protokollet för modellen. I övrigt så finns det inte mycket att klaga på.



Jepp, och eftersom jag nu håller på med att generalisera ikväll så vill jag återigen pepåka att det finns olika sorters ägare. T.ex. ungtuppar som gillar när det går fort, och HD-ägare... ;) Dessa två kategorier kör på olika sätt varpå deras maskiner slits aningen olika.

Sen kan vi konstatera oxå vad snabbt normer ändras.:brinnerupNär gsxr 750 kom 1985, så var det en superextrem hoj för få utvalda ingen hoj för gemene man, idag är det en bra instegs och nybörjarcykel som rekommenderas som första och övningskörningshoj..:D
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top