R1 gaffel på en Wildstar, vad tror ni?

46&2

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2010
Ort
Kungälv
Hoj
Daytona 675
Hej,
Jag frågar åt min bror som har en wildstar som är brutalt ombyggd. Han är nu sugen på att sätta på en R1 framgaffel på den istället för orginal som han har nu. Finns det några risker med det? Han är duktig på att svetsa osv. Men jag tänker på om gaffeln hamnar i en annan vinkel och att det kan göra att den blir försvagas eller nått?

Tack på förhand för alla inlägg som kommer handla om att håna en wildstar ägare :)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Hade inte Yamaha XJ(?) 1700 Warrior som såldes 03-04 en upsidedown från R1? En kompis till mig kör i vart fall en sådan pjäs, rätt fin och låter gott.

Ptjaa, räkna i vart fall med att leta fram riktigt hårda fjädrar, vildstaren lär ju väga ca 100 kg mer än R1, vilket innebär ca 50 kg mer på framgaffeln bara för att bära egenvikten. Sedan lär komp och returinställningarna behöva justeras för den högre massan som svänger. Nu förväntar sig väl Din bror ingen racer men möjligen kan tjockare olja i benen hjälpa till att kompensera för extravikten?

Lycka till med projektet:)
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Har gjort motsv. operation på min Dragstar för ett par år sedan.
Skillnaden mot original var enorm! Mögliga org. bromsar byttes mot ISR 6-kolvsok som passar fint på den gaffeln. Bytet för mig gick smidigt då yamma är rätt så kompatibla mellan modellerna. Nya kronor och en distans vid styrstolpen (då denna var längre än draggens). Vips! Kika gärna i mina gamla byggtrådar hur jag gjorde.

//Freddan
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top