R1 hejdare på FZR 1000?

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Sökte lite på forumet men hittade inget, har som vanligt mer eller mindre vilda planer.
Frågan är ju bara om det blir ngt av det denna gången :gnissla
Satt och funderade på om det skulle funka att klämma på ett par R1 bromsok på min FZR i fram, ngn som vet vart man kan hitta mått på dom oken.
Eventuellt sitter kanske ngn FZR-ägare inne med en lyckad eller skrotad lösning?
Har planer på att uppgradera bromsarna lite på den och jag är rädd att nya skivor och ok är lösningen till det jag vill åstakomma.
Naturligtvis lär ju ett ISR-kit vara den bästa lösningen, men jag tror nog att det blir billigare om man kunde lösa det med tex R1 hejdare då det ju inte är helt ovanligt med såna klotade.
Eller uppnår man ngn form av extas bara genom att montera en racepump vid styret?
Nå vad säger ni ska jag ge upp redan i embryostadiet eller är det genomförbart?
Ny hoj kan ni glömma när jag sitter på en premie som är 1800halv/helår.
Gillar att ha en äldre hoj i vettigt skick som man inte behöver vara livrädd för att få snodd eller klotad.
Kom igen spåna lite ideer med mig nu :)
//Tobbe

Donnerwetter

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2005
Hoj
FZR 1000
Vad har du för årsmodell? I annat fall kan du ju montera sexkolvarna från en -95:a... De lär passa direkt på om jag inte misstar mig. Borde bli bättre klös i dom iaf!

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Donnerwetter skrev:
Vad har du för årsmodell? I annat fall kan du ju montera sexkolvarna från en -95:a... De lär passa direkt på om jag inte misstar mig. Borde bli bättre klös i dom iaf!
Där sa du ju ngt ja, jag har en -91 frågan är om det är samma fästen och dylikt.
Jag har ju UD-gaffel men ändrades det inget på den mellan -91-95?
//Tobbe

Donnerwetter

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2005
Hoj
FZR 1000
tobbeviking skrev:
Där sa du ju ngt ja, jag har en -91 frågan är om det är samma fästen och dylikt.
Jag har ju UD-gaffel men ändrades det inget på den mellan -91-95?
//Tobbe

Näe jag tror det är samma gaffel.. det enda som gjordes på den var kraftigare fjädrar tror jag.. -94 om jag inte minns fel.. Det är nog bolt on. Har själv e n-93:a och funderar på att uppgradera till sexkolvs. :tummenupp

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Donnerwetter skrev:
Näe jag tror det är samma gaffel.. det enda som gjordes på den var kraftigare fjädrar tror jag.. -94 om jag inte minns fel.. Det är nog bolt on. Har själv e n-93:a och funderar på att uppgradera till sexkolvs. :tummenupp
hm....vad är det på en Retta? Är det inte sexkolvs på den eller är jag vimsig nu?
Har jag för mig, för jag har blivit erbjuden ett sett R1-ok.
Men iofs så är inte det viktiga att det är just R1 bromsar, det var det första som ploppade upp i skallen bara.
Sexkolvs från en FZR är ju inte fel det heller, bara det blir bättre bett och känsla.
Iofs så tror jag att mkt av just känslan sitter i huvudcylindern...
Men dom är ju inte gratis dom heller, fast är det inte våldsam overkill att sätta en racepump på orginaloken på min....hm...
//Tobbe

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
ThunderAceT
4kolvsok är det på R1 och är nästan 100 på att thunderace och R1an har samma ok ifall du letar

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
PD skrev:
4kolvsok är det på R1 och är nästan 100 på att thunderace och R1an har samma ok ifall du letar
Ok, får forska vidare i detta då.
Det kanske helt sonika räcker med en renovering modell grundlig på orginaloken och en vettig pump, men frågan är hur funkar det med tex ( taget rätt ur luften ) om man skaffar en ISR racepump och sätter den på.
Får man plats med instrumenten då eller? :va
Observera att detta är "öppna tankar", söker helt sonika bollplank till mina funderingar :)
Det är inte alls aktuellt med ny hoj, men jag vill på ngt sätt förnya biken så att man inte går i samma gängor hela tiden.
Till vintern ligger den jäkligt risigt till för fighterbygge... IGEN.... :D
//Tobbe

BiB

En gång, ingen gång, två...
Gick med
15 Apr 2005
Hoj
Yamaha MT-09
Gött med tankar... :tummenupp

Enligt Bike, så är det samma ok på hojen från 91 - 95, undantaget att det blev sexiga kolvar till 95:an, således borde det passa. Löjliga fråga kanske :confused: har du stålomspunnet? ger klart mer en 6 kolvar. :)

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
BiB skrev:
Gött med tankar... :tummenupp

Enligt Bike, så är det samma ok på hojen från 91 - 95, undantaget att det blev sexiga kolvar till 95:an, således borde det passa. Löjliga fråga kanske :confused: har du stålomspunnet? ger klart mer en 6 kolvar. :)
Jo stålspunnet sitter där.
Men jag saknar porr på biken :D
//Tobbe

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
R1-oken passar rakt av. Bara bulta på.

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Hoj
cb1100
Thunderace har samma ok, men de är lite lättade på R1an bara.

Men R1 är ju känd för sina ganska okänsliga bromsar så räkna inte med nåt fantastiskt resultat, de har 298mm skivor med vad har en FZR1000?

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Hoj
R6 02
Dunka dit Blue eller Goldspots (från tiden innan Radialokens intåg såklart), se till att få dit en R1/R6/Th-Ace bromscylinder oxå.

Och sååå j****a okänsliga är inte R1ans bromsar. Det är inte som Aprilias brembo direkt, men bra mycket bättre än Mr Yamahas snikvarianter.

//Peter

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Renovera huvudcylinder och ok, se över lagringen till handtaget. Kanske byta till frächa skivor. Det kan göra susen på en gammal hoj. Inte så häftigt. Men enkelt och bra.

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
DM skrev:
R1-oken passar rakt av. Bara bulta på.
Ah pHeTt :rolleyes: Det är ju du som byggt fighter modell snorgrön och lajbans av en FZR :tummenupp
Har du själv R1-ok? Isf blev det ngt bättre?
Tack för upplysningen btw :)
//Tobbe

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Mats757 skrev:
Renovera huvudcylinder och ok, se över lagringen till handtaget. Kanske byta till frächa skivor. Det kan göra susen på en gammal hoj. Inte så häftigt. Men enkelt och bra.
Allt är renoverat för ca 2-3år sedan och så mkt sunkigare har det inte blivit.
Känns bara som jag vill ha ut lite mer av fegspaken på styret.
//Tobbe

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
tobbeviking skrev:
Ah pHeTt :rolleyes: Det är ju du som byggt fighter modell snorgrön och lajbans av en FZR :tummenupp
Har du själv R1-ok? Isf blev det ngt bättre?
Tack för upplysningen btw :)
//Tobbe

Jupp, slängde på ett par goldspots i vinter. Visst blev det bättre, men den stora vinsten skulle nog komma om jag bytte bromspump också till en från Thundercat/-Ace eller R1/R6.

FreddeH

La Famiglia aprilia Svezia
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
Tuono 1127 R och en Mille
Sätt i bra belägg och investera i ett par ISR-skivor, de ger en jäkla bra bromsverkan! Dessutom får du ju lite porr iom de blåa nitarna! =)
Hade ISR-skivor på min förra FZR (-88) och de var grymma!

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
DM skrev:
Jupp, slängde på ett par goldspots i vinter. Visst blev det bättre, men den stora vinsten skulle nog komma om jag bytte bromspump också till en från Thundercat/-Ace eller R1/R6.
Ja jag har fått för mig att den riktigt stora svagheten sitter i pumpen. Fan vet om det inte blir en bättre pump om jag bygger om till fighter i höst/vinter.
Hmm...planer smids i 180 här nu :D
//Tobbe

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
FreddeH skrev:
Sätt i bra belägg och investera i ett par ISR-skivor, de ger en jäkla bra bromsverkan! Dessutom får du ju lite porr iom de blåa nitarna! =)
Hade ISR-skivor på min förra FZR (-88) och de var grymma!
Är det ngt jag fått för mig eller är inte ISR-skivorna gjorda av hm..."icke rostfritt stål"?
Jag har nästan alltid hojen under tak, dock utomhus och den kan stå en vecka i stöten.
Är ju inte så porrigt med rostiga skivor, iofs ISR är ju alltid ISR :hihi
//Tobbe

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Poacher skrev:
Thunderace har samma ok, men de är lite lättade på R1an bara.

Men R1 är ju känd för sina ganska okänsliga bromsar så räkna inte med nåt fantastiskt resultat, de har 298mm skivor med vad har en FZR1000?
Sorry, missade ditt inlägg :p
Men eftersom andra har bultat dit R1-ok direkt så lär det ju passa.
Vill jag ha optimal känsla i prylarna så är det nog nya skivor, belägg, ny pump och MINST nyrenoverade ok, bäst är ju naturligtvis att köpa det värsta värsta från ISR eller liknande.
Men hur mkt vill man lägga på en oldie goldie? Känns inte som jag vill lägga 15-20 000 på nya bromsar när andra vesäntliga komponenter så som gaffel och dämpare är helt orginal.

Btw, ingen som har en ny värsting gaffel och öhlinare att skänka en fattig gamling? :D
//Tobbe

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...