R1 laddar inte batteriet

r1 turbo

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2006
Hoj
Yamaha r1 turbo
Hej, jag har ström problem, har bytt generator nu, ingen skillnad. Det måste väl finnas ett laddrelä nånstans? Eller vad kan de vara för fel. Batteriet är nytt, och vad jag kan se har ingen säkring gått. Allt annars funkar som det ska.

-chris-

-chris-
Gick med
21 Sep 2005
Hoj
TL 1000S
Goggla efter manual till R1.

1. Mät sedan efter generatorn vilken växelström du har. Jämför med spec. (nånstans i 70-80V har jag på min suzuki) Instruktionsböcker skriver ofta att man ska mäta måtståndet i spolen men detta har jag aldrig fått att stämma med spec.
2. Mät sedan efter regulatorn/likriktaren (rectifier) vilken likström du har. (14V borde det vara iaf vid 4-5000varv)
3. Mät sedan på batteriet vilken laddström du har. (14V borde det vara iaf vid 4-5000varv)
4. Mät spänningen över batteriet utan laddning. (Bör vara över 12,5V annars är batteriet slut och kan inte heller ta emot/hålla laddning.)

1 borde vara ok om du bytt. Men nu kanske du har en att sälja om den gamla var ok.
om 2 är fel så byt rectifier.
om 3 är fel så undersök kablage mellan rectifier och batteri genom att mäta på flera punkter längs vägen och fixa den svaga länken.
om 4 är fel byt batteri

Kom ihåg att mäta med allt inkopplat, kopplar du loss t.ex. rectifier från kablaget så blir det lattjo värden.

r1 turbo

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2006
Hoj
Yamaha r1 turbo
Nu har jag hittat felet.
Tack -chris- från Lund
Felet var regulatorn/likriktaren uppbränt i kontakten.
500kr på skroten.
Nu har jag en generator till salu.

mysecret

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2006
Hoj
R1 -09
på en 09 iaf så sitter den på höger sida bakom b:smashaakom kåpan ungefär där högerblink fram sitter:smasha

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring