R1 laddar inte.

Röjås

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2005
Ort
på andra sidan bron...
Hoj
R1 -01
Jag har provat att söka i snart ett dygn nu, utan resultat sökfunktionen fungerar inte. Nu orkar jag inte vänta längre så nu frågar jag iaf.

Jag har problem med min R1 -01 som har gått 1400mil. Den laddar inte. Vad kan de vanligaste felet vara. Har testat att köpa ett nytt batteri men utan framgång. Provade en voltmeter och den visade 11 volt med lamperna på och givetvis motorn. Så felet verkar vara laddningen.

Tips. Var ska jag börja?
 

odencrants

aeqvitas veritas
Gick med
26 Apr 2005
Ort
pennybridge
Hoj
gixxer 04
har också problem med att r1:an inte laddar men en snubbe sa att det kunde va laddregulatorn har inte kollat det än (min startade med starthjälp och när man laddat batteriet en hel natt) :confused:
 

MAD BOY

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Åkersberga
Hoj
NU: 1199 Panigale Tidigare: XT660X SM. SUZ GSX-R750 -99
Är det inte Generatorn (mät B+) så är det garanterat regulatorn.. Dem är inte allt för dyra tippar på runt lusingen..

Annars kan du alltid tjacka sidoväskor och ha startpack i, ladda vid närmsta mack o åka vidare :hihi
 

Röjås

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2005
Ort
på andra sidan bron...
Hoj
R1 -01
MAD BOY skrev:
2114024 Är det inte Generatorn (mät B+) så är det garanterat regulatorn.. Dem är inte allt för dyra tippar på runt lusingen..

Annars kan du alltid tjacka sidoväskor och ha startpack i, ladda vid närmsta mack o åka vidare :hihi

Hehehehe vore en lösning eller hela tiden par åka med en kompis med sladdar emellan.

Hur kollar man regulatorn på bästa sätt resp generatorn?
 

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Zakopane PL
Hoj
Sviterna av en indragning...
Tagit bort tramsiga inlägg. Håll er inom topic, spamma kan ni göra någon annanstans.

[/mod]
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Nu har jag inget kretschema på just -01 men det finns tre möjliga orsaker (förutom kabelbrott & glappkontakt):
1. Huvudsäkringen
2. Generatorlindningarna
3. Laddningsregulatorn

1. Kolla säkringen
2. Mät generatorlindningarna för kortslutning eller avbrott.
Du behöver en skaplig ohmmätare.
Dela kontaktstycket från laddningsregulatorn som har tre, oftast vita, kablar, mät den del som leder till generatorn.
Börja med att mäta var och en av kablarna, den andra mätsladden mot jord, det skall vara helt avbrott.

Mät sedan mellan de vita kablarna i tur och ordning, där har jag inte de exakta värdena men det skall vara under 1ohm och det skall vara jämna värden, kan diffa tre-fyra hundradelar.
3. Är de andra okej så är det troligen laddningsregulatorn.
 
Last edited:

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Röjås skrev:
2113955 Jag har provat att söka i snart ett dygn nu, utan resultat sökfunktionen fungerar inte. Nu orkar jag inte vänta längre så nu frågar jag iaf.

Jag har problem med min R1 -01 som har gått 1400mil. Den laddar inte. Vad kan de vanligaste felet vara. Har testat att köpa ett nytt batteri men utan framgång. Provade en voltmeter och den visade 11 volt med lamperna på och givetvis motorn. Så felet verkar vara laddningen.

Tips. Var ska jag börja?

Har en laddregulator liggande. Kolla om det är den som är felet. I så fall är den billigare än vad skroten är.
 

Röjås

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2005
Ort
på andra sidan bron...
Hoj
R1 -01
Martinus skrev:
2114148 Har en laddregulator liggande. Kolla om det är den som är felet. I så fall är den billigare än vad skroten är.

Tack för era tips ska kolla upp imorgon så får vi se om jag hittar felet. Om det är laddregulatorn köper jag den gärna av dig.
 

Röjås

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2005
Ort
på andra sidan bron...
Hoj
R1 -01
Jag kollade in laddregulatorn idag och den hade ett bränt stift. Så det verkar som det är det som är felet.

Ska testa med en kompis regultar imorgon så får vi se om det är det som är felet.
 
Gick med
12 Jul 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
The Beast
Röjås skrev:
2119958 Jag kollade in laddregulatorn idag och den hade ett bränt stift. Så det verkar som det är det som är felet.

Ska testa med en kompis regultar imorgon så får vi se om det är det som är felet.
Har 2st liggandes om du behöver fler :D
 

rillle24

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2007
Ort
helsingborg
Hoj
zx6r fighter
laddningregulater

undrar om du har någon laddnings regulater kvar. har en r1 -01 som skulle behöva en ny. mvh rickard
Har 2st liggandes om du behöver fler :D

undrar om du har någon laddnings regulater kvar. har en r1 -01 som skulle behöva en ny. mvh rickard
 
Last edited:
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top