R1 Monteringsfrågor angående Akrapovic helsystem

Canoli

Leave the gun, take the cannolis
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
R1 2003
Hej,

Har precis monterat mitt ny/begagnade Akra.. helsystem och behöver lite info angående följande punkter:

1. På originalsystemet fanns det vajrar som mynnade in i avgassystemet på ena sidan (vad jag tror är exup ventil) och i andra änden ett litet hus med en massa kuggar som öppnar/stänger ventilen på systemet. Svårförklarat men se Se bild 1. Jag har monterat bort hela de huset samt exupventil med medföljande avgassystem. Är detta korrekt, kan jag göra så utan att påverka motor? :va

2. På bakre delen av Akra.. systemet finns ett gängat hål, är det för någon slags sensor ? Hur/var kopplar jag in där? Se bild 2 :va


3. Vågar man dra igång skiten utan att mappat om den? Jag har ett PCIII USB liggandes som ska monteras i veckan, jag ska dra ner en mappning för mina Specar. Drog inte igång den idag p.g.a dåligt batteri. :gnissla


Bör väl tillägga att detta gäller en R1 03.

Tacksam för alla svar och tips.
M.V.H,
Canoli

:)
 

Bifogat

  • Bild1.JPG
    Bild1.JPG
    61.5 KB · Visningar: 257
  • Bild2.JPG
    Bild2.JPG
    29.9 KB · Visningar: 229
  • Bild3.JPG
    Bild3.JPG
    41.7 KB · Visningar: 224

Canoli

Leave the gun, take the cannolis
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
R1 2003
Canoli skrev:
Hej,

Har precis monterat mitt ny/begagnade Akra.. helsystem och behöver lite info angående följande punkter:

1. På originalsystemet fanns det vajrar som mynnade in i avgassystemet på ena sidan (vad jag tror är exup ventil) och i andra änden ett litet hus med en massa kuggar som öppnar/stänger ventilen på systemet. Svårförklarat men se Se bild 1. Jag har monterat bort hela de huset samt exupventil med medföljande avgassystem. Är detta korrekt, kan jag göra så utan att påverka motor? :va

2. På bakre delen av Akra.. systemet finns ett gängat hål, är det för någon slags sensor ? Hur/var kopplar jag in där? Se bild 2 :va


3. Vågar man dra igång skiten utan att mappat om den? Jag har ett PCIII USB liggandes som ska monteras i veckan, jag ska dra ner en mappning för mina Specar. Drog inte igång den idag p.g.a dåligt batteri. :gnissla


Bör väl tillägga att detta gäller en R1 03.

Tacksam för alla svar och tips.
M.V.H,
Canoli

:)




Ingen som vet ?
 
Gick med
9 Mar 2003
Ort
.......
Hoj
..........
Du bör låta servomotorn för exup sitta kvar (elen inkopplad utan vajrar) på R1 annars lär du få felmeddelande på varvräknaren.

Du har ett lambda uttag på systemet.

Ingen fara att starta upp den men mappa gärna den i bromsbänk för bästa resultat.

Canoli skrev:
Hej,

Har precis monterat mitt ny/begagnade Akra.. helsystem och behöver lite info angående följande punkter:

1. På originalsystemet fanns det vajrar som mynnade in i avgassystemet på ena sidan (vad jag tror är exup ventil) och i andra änden ett litet hus med en massa kuggar som öppnar/stänger ventilen på systemet. Svårförklarat men se Se bild 1. Jag har monterat bort hela de huset samt exupventil med medföljande avgassystem. Är detta korrekt, kan jag göra så utan att påverka motor? :va

2. På bakre delen av Akra.. systemet finns ett gängat hål, är det för någon slags sensor ? Hur/var kopplar jag in där? Se bild 2 :va


3. Vågar man dra igång skiten utan att mappat om den? Jag har ett PCIII USB liggandes som ska monteras i veckan, jag ska dra ner en mappning för mina Specar. Drog inte igång den idag p.g.a dåligt batteri. :gnissla


Bör väl tillägga att detta gäller en R1 03.

Tacksam för alla svar och tips.
M.V.H,
Canoli

:)
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Canoli skrev:
Hej,

Har precis monterat mitt ny/begagnade Akra.. helsystem och behöver lite info angående följande punkter:

1. På originalsystemet fanns det vajrar som mynnade in i avgassystemet på ena sidan (vad jag tror är exup ventil) och i andra änden ett litet hus med en massa kuggar som öppnar/stänger ventilen på systemet. Svårförklarat men se Se bild 1. Jag har monterat bort hela de huset samt exupventil med medföljande avgassystem. Är detta korrekt, kan jag göra så utan att påverka motor? :va

2. På bakre delen av Akra.. systemet finns ett gängat hål, är det för någon slags sensor ? Hur/var kopplar jag in där? Se bild 2 :va


3. Vågar man dra igång skiten utan att mappat om den? Jag har ett PCIII USB liggandes som ska monteras i veckan, jag ska dra ner en mappning för mina Specar. Drog inte igång den idag p.g.a dåligt batteri. :gnissla


Bör väl tillägga att detta gäller en R1 03.

Tacksam för alla svar och tips.
M.V.H,
Canoli

:)


1.EXUPEN öppnar och stänger relaterat till varvtal,den stänger sig vid låga och mellan ,sen öppnar den för fullt vid höga.
Detta för att skapa ett "lagom motstånd" för avgaserna.
Det är brukligt att man fimpar EXUPEN pga att det finns igen plats för den.

2.Ser att vara till en Lambdasond eller för att använda när man mäter avgaser med en Lamda vid bäkning.

3.Starta på.
 

Canoli

Leave the gun, take the cannolis
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
R1 2003
Får felmeddelande efter monteringen

Hej igen,


Kunde starta cykeln idag efter att ha laddat batteriet, när den väl startat lyste den orange felmeddelande lampan. Jag lät motorn till Exup sitta kvar just för att slippa felmeddelanden. Provade med att ta bort den för att se ifall jag fick andra felmeddelande, inga nya dök up. Då e frågan om det är Exup eller något annat som orsakar felmeddelandet. Någon som har tips på vad meddelandet beror på. :huvet

Annars startade cykeln fint och allt lät som det ska, mullrar fint med Akrapovic. Monterade på PCIII USB med rätt mappning, fan va coolt, det var bara att plugga in PC:n på PCIII:an o vips så fick man en massa uppgifter. Hur coolt som helst.

Som sagt, all info angående felmeddelandet är mycket uppskattat.

M:V:H,
C

:tummenupp
 
Gick med
9 Mar 2003
Ort
.......
Hoj
..........
When the original exhaust system is dismounted, it is necessary to remove the cables from the servo (which changes the exhaust valve opening). However, the servo must stay connected to the harness and MUST NOT BE removed.

In some countries, some bikes are originally equipped with a lambda sensor (e.g. the CBR 900RR: the thread on the lambda connect is M12x1.25 and is not compatible with the lambda sensors of other manufacturers).

Prova med att ta av batterikabeln och låt den vara av en ca 30min eller mer så försvinner ev felmeddelandet (om Exup sevot är kopplat förståss).
 

Canoli

Leave the gun, take the cannolis
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
R1 2003
Superbike Roger skrev:
When the original exhaust system is dismounted, it is necessary to remove the cables from the servo (which changes the exhaust valve opening). However, the servo must stay connected to the harness and MUST NOT BE removed.

Ok, det verkar som det ska...

In some countries, some bikes are originally equipped with a lambda sensor (e.g. the CBR 900RR: the thread on the lambda connect is M12x1.25 and is not compatible with the lambda sensors of other manufacturers).

Fanns ingen lambda sensor på original pipan, alltså, i do nada..

Prova med att ta av batterikabeln och låt den vara av en ca 30min eller mer så försvinner ev felmeddelandet (om Exup sevot är kopplat förståss).

Vill passa på att klargöra vad felmeddelandet är. Det är en lampa med en bild på en motor som lyser gult. Alltså, inga mystiska felkoder. Provar med att ta bort polen till batteriet imorgon.

Ett super tack igen till grabbarna som aldrig sover.. :Bugar

/C
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Hur gick det?

Fortsättning,hur gick det vidare med koder osv?

Funderar på att montera ett likadant system fast på en R1-04,skiljer nog inte mycket vid montering förmodar jag (lite annorlunda dragning bara).

Fick du lossa kylaren för att komma åt rören vid cylindern?

Hur blev det med exup servo motorn,bara till att koppla loss och låta kontakten vara?

Plocka du även av vajrarna eller hänger de kvar under hojen?

Med vilket moment ska bultarna dras vid cylinderinfästningen?

Tacksam för hjälp :)
 

Canoli

Leave the gun, take the cannolis
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
R1 2003
Tjena,

Lite svar da.


R1 racer skrev:
Fortsättning,hur gick det vidare med koder osv?

Canoli-- Problemet löst.

Funderar på att montera ett likadant system fast på en R1-04,skiljer nog inte mycket vid montering förmodar jag (lite annorlunda dragning bara).
Canoli-- Vet faktiskt inte, borde inte vara allt för stor skillnad.

Fick du lossa kylaren för att komma åt rören vid cylindern?

Canoli-- Jag lossade bara på nedre skruv som håller fast kylaren. Dessutom lossade jag på slangarna villket gav ytterligare 3-4 cm.

Hur blev det med exup servo motorn,bara till att koppla loss och låta kontakten vara?

Canoli-- Jag plockade först vajrarna som sitter monterade på servo motorn. Jag fick felkod 18. Plockade bort motorn helt då fick jag felkod 17 och 18. Monterade en resistor på 7.5k ohm ca 0.02 i effekt. Båda felkoder försvann efter det. Resistorn ska sitta mellan vit röd och röd svart har jag för mig. Kan dubbelkolla det senare.

Plocka du även av vajrarna eller hänger de kvar under hojen?
Canoli-- som sagt, vajrarna lossades helt från motorn. Du kan låta motorn sitta kvar men utan vajrar. Det borde inte generera någon felkod alls. Felkod 18 betyder att motorn har fastnat, felkod 17 betyder att exup motor urkopplad.

Med vilket moment ska bultarna dras vid cylinderinfästningen?
Canoli-- Moment? oh fan.

Tacksam för hjälp :)

Mvh,
Canoli
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Livar upp tråden

Livar upp tråden lite.

Fick monterat av orginal systemet på en R1-04 och monterat på helsystem.

Koppla loss vajrarna från exup motorn men i övrigt lät jag denna hänga kvar inkopplad.

Var inga problem att starta hojen eller några felmeddelanden.
 

Taylor

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
R1 05
Ta bort exup, du får fel medellande 17-18 på disaplay, samt den orannga

motor lampan! men det är inget att bry sig om.

Jag har kört en säsong med det o det går fint, dessutom blir hojen lättare!

T
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Taylor skrev:
2179583 Ta bort exup, du får fel medellande 17-18 på disaplay, samt den orannga

motor lampan! men det är inget att bry sig om.

Jag har kört en säsong med det o det går fint, dessutom blir hojen lättare!

T

Tror inte man märker nån större skillnad om man inte jagar gram i vikt.
Det är bara en liten grunka och för mest gatuköra så har det inte nån större betydelse det lilla den väger.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top