R1 o Hayabusa ägare... (Blocket)

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Silwer skrev:
det var iofs hayabusan han drog upp till 150.
R1an var hans hoj vassare än.

Skitsamma självklart, men man får räkna med några kommentarrer om man skriver så där.

Japp.. Aja, jag har inte heller nåt att göra för tillfället så varför inte utnyttja sin språkkunskap på sporthoj. Alltid roligt att snacka lite skit ;)

Black-Wolf

There goes another one...
Gick med
30 Apr 2003
Hoj
Aprilia Falco 1100 - 02
Man ska inte underskatta RF900R som en gammal hög :fatta!

Den accar rejält på ettan och tvåan och som föregående talare säger så går den inte upp på bakhjulet vilket ytterligare puttsar tiden något.

Visst är den lite stor och bänglig men faktum är att det är lite av en ulv i fårakläder. Ser ut som ett touringlok men skäms inte för sig om det svänger heller...nåja dagens hojar visar ju bakljusen ganska enkelt.

Hade en RF under två sommrar och den var helskön!

/BW

Rogge

C4-RACING
Gick med
21 Mar 2004
Hoj
ZX10R 08
Sålde min i höstas ,efter 8 års ägande och instämmer i att den är grym från noll plus att den är stadig och fin i höga farter. På lite krokiga vägar eller en knicksig bana är den dock inte lika kul, på knutstorp blev jag ofta omkörd i kurvorna (kan i.o.f.s bero på föraren samt ett ganska hårt bakdäck) men aldrig på rakan. Sen är det ju en jävligt snygg cykel.

SM_Putte

SDC Racing Team eller nå´t.......
Gick med
3 Dec 2003
Hoj
Moddad WR400 SM + Volvo V40 -03 + släp -73
Säsongerna -95 och -96 hade jag en RF900, en vinröd en som gäckade dåtidens värstingmaskiner vid rödljusen här i GBG. Många fick se sig avhängda och vissa kom fram och frågade vad jag hade gjort med spisen i touringloket! Så passa er, en som kan gasa med en RF900 och e snabb i växlingen blir svår att ta....även för en vild R:etta.

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Instämmer med föregående RF ägare! Jag har oxå hafte en -97:a som jag hade från ny tills jag sålde den -03. Men visst faan gjode den powerwheelies, jag väger 100+, fast med lite lätt häng på tanken så låg hjulet kvar i backen. Ett grymt vridmoment, snudd på värst då, 112Nm har jag för mig. Men i kurvorna så var han lite seg, zx12:an känns kvickstyrd i förhållande till RF:en.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Klart att RFen kan rast många cyklar, kanske inte till 150 men 130 så är nog den bland dom snabbare på pappret. Den är ju gjord under 0-100 eran och idag skiter man ju i 0-100 och siktar in sig på högre hastigheter.

K-Micke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Goldwing
Det är lustigt att ett test som Bike gjorde (-94?) har hängt med RF900 ända till idag. :lol
"Snabbaste hojen från 0-100" Åhh fan!

955i

[Reklamplats uthyres]
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En röd
Det skall vara en jävligt underskattad hoj vad jag läst mig till. Den skall gå som ett spjut. Har förivsso inte provat den själv (bara lillebror RF).

K-Micke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Goldwing
955i skrev:
Det skall vara en jävligt underskattad hoj vad jag läst mig till. Den skall gå som ett spjut. Har förivsso inte provat den själv (bara lillebror RF).

Motorn är bättre än resten av hojen, helt klart. Jo jag har själv haft *host* en RF900. :rodnar

Skulle aldrig köpa en idag, när man för samma pengar får en GSXR750 SRAD som har samma bakhjulseffekt (ca 120hp), är mycket snyggare, har bättre fjädring och bromsar, mer kvickstyrd, mycket roligare att köra. Även en GSXR600 är en mycket bättre och roligare sporthoj.

Last edited:

Rogge

C4-RACING
Gick med
21 Mar 2004
Hoj
ZX10R 08
RoggeR6 skrev:
Sålde min i höstas ,efter 8 års ägande och instämmer i att den är grym från noll plus att den är stadig och fin i höga farter. På lite krokiga vägar eller en knicksig bana är den dock inte lika kul, på knutstorp blev jag ofta omkörd i kurvorna (kan i.o.f.s bero på föraren samt ett ganska hårt bakdäck) men aldrig på rakan. Sen är det ju en jävligt snygg cykel.
Kan tillägga att det var en tjej som köpte den. Har jag kört runt på en tjejhoj i 8 år :confused:

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Ett test jag har läst i bike, där Rettan och andra sporthojar gick bla 400m.
Där gjorde sig inte Rettan ngr överlägsna siffror, min gammla häck FZR1000-91
Piskade Rettan på 400m, så varför skulle inte en hoj med bara 10häst mindre och mer vrid ( om jag fattat det hela rätt har RFn mer än mina 107Nm? ) kunna spöa en Retta i farter uppåt 150?
Min bike ska göra 0-100 på 2,9 inte med mig som förare kanske men den har uppenbarligen mätts till detta.
R1 är en modern och väl utvecklad maskin men den är inte värst på allt, frågan är vad man lägger vikt på, ta sig från A - B rakt fram eller A ~ B kurvigt.
Hör och häpna, man kan hänga av bra mkt vassare maskiner med en gammal hög bara man besitter talangen.
Så börjar man snacka prestanda blir det gärna den där raka vägbiten efter rödljuset utanför donken, för där ( all respekt till dom som kör dragrace ) tycker dom flesta att det är enklast att ge allt.
Jag är helt övertygad om att en VÄLDIGT hög procent av R1 ägarna (och andra muskelmaskiner ) INTE besitter talangen att köra maskinen maximalt ens rakt fram.
//Tobbe

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
tobbeviking skrev:
Ett test jag har läst i bike, där Rettan och andra sporthojar gick bla 400m.
Där gjorde sig inte Rettan ngr överlägsna siffror, min gammla häck FZR1000-91
Piskade Rettan på 400m, så varför skulle inte en hoj med bara 10häst mindre och mer vrid ( om jag fattat det hela rätt har RFn mer än mina 107Nm? ) kunna spöa en Retta i farter uppåt 150?
Min bike ska göra 0-100 på 2,9 inte med mig som förare kanske men den har uppenbarligen mätts till detta.
R1 är en modern och väl utvecklad maskin men den är inte värst på allt, frågan är vad man lägger vikt på, ta sig från A - B rakt fram eller A ~ B kurvigt.
Hör och häpna, man kan hänga av bra mkt vassare maskiner med en gammal hög bara man besitter talangen.
nej den är inte vridstarkare i registret än din hoj, det börjar nog bli en myt kring den här hojen nu:lol
Som jag säger brukar 10.6 anges som 402meters tid på R1, men då kan jag lova dig att kopplingen får smaka på rejält.
Dessutom glömmer du hayabusan som nämns den har betydligt bättre tider på det mesta.
Sen är det faktiskt struntsamma alltihop, men vi diskuterar bara för skojs skull.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Läs på i Bikekatalogen pojkar där har ni ju svart på vitt. Testdatorernas värden har jag inga problem att tro på.

Enligt dessa var RF900, en bra bit in på 2000-talet, den snabbaste hoj från 0-100 som de någonsin satt sina mätinstrument på. 0-1000 meter skilde få tiondelar mellan R1 och RF900an till R1'ans fördel.

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Silwer skrev:
nej den är inte vridstarkare i registret än din hoj, det börjar nog bli en myt kring den här hojen nu:lol
Som jag säger brukar 10.6 anges som 402meters tid på R1, men då kan jag lova dig att kopplingen får smaka på rejält.
Dessutom glömmer du hayabusan som nämns den har betydligt bättre tider på det mesta.
Sen är det faktiskt struntsamma alltihop, men vi diskuterar bara för skojs skull.
He he jo jag tar inte detta på blodigt allvar då hade jag nog surfat på mig lite riktiga fakta om RFn.
Men det senaste jag hörde på stan var att en kille som känner en annan kille som har en bekant vars farfar köpte en RF och fick en med ett litet fel, felet gjorde att han fick 279,43Hästar när han tryckte på ljustutan....det KAN vara sant. :hihi
Med ljustutan intryckt körde han ifrån allt från Fiat till Lada.
Men ärligt talat så vettefan vad folk tror egentligen, en supersporthoj eller bil är fullkomligt värdelös i händerna på en halvdålig förare.
Men jag är onekligen sugen på att testa min hoj mot tex en retta då det sägs att just min bike är en av dom som KAN spöa en dylik rätt fram ( lite av rödljusposer är man väl :tungan )

[edit] Tro fan! jag glömde Busan nu med juh! :D [edit]
//Tobbe

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
zx10r
Ta en titt på bilden, visst är det väl ändå aluram på den?

Silwer skrev:
135 hk eller nåt, stålram o grejor.

Mycket snabb till 100 för att den går att ge järnet på direkt från start.
Den gick visst under 20 sek på kilometern med, inte så vanligt på den tiden.

Jämförelsen hur han körde R1 och Hayabusa tror jag mest är snickelisnack, R1an upplevs nog som betydligt piggare när man inte ser siffrorna framför näsan och en Hayabusa tror jag passerar den dr rätt snart för att sedan aldrig ses till igen:lol

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Chrille skrev:
Läs på i Bikekatalogen pojkar där har ni ju svart på vitt. Testdatorernas värden har jag inga problem att tro på.

Enligt dessa var RF900, en bra bit in på 2000-talet, den snabbaste hoj från 0-100 som de någonsin satt sina mätinstrument på. 0-1000 meter skilde få tiondelar mellan R1 och RF900an till R1'ans fördel.

Den berömda Bikekatalogen som satt siffror i huvet hos folk för alltid:lol

Ibland står det fel i åratals tom.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Silwer skrev:
Den berömda Bikekatalogen som satt siffror i huvet hos folk för alltid:lol

Ibland står det fel i åratals tom.

Jovisst, men har man läst vad som står om RF'n så är det vääääldigt informativt vilket ju gör att man tvivlar på varianten med skrivfel.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha