R1 och R6-tråden!

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Retta
Du behöver:

1. Olja (Såklart):) Allt som följer oljestandarden (JASO) för MC duger. (Undvik dock Castrol). 15W50 eller 20W.
2. Filter. Antingen Yamaha orginal art.nr 5GH-13440-00 eller Hi-flo filtro HF-303.
3. Oljefiltertång. Går dock bra med händerna också.
4. Oljetråg för uppfångande av gammal olja.
5. Ny oljepluggsbricka. Yamaha art.nr: 214-11198-01-00
6. Momentnyckel med 1/2" infästning + tillhörande hylsa (Storlek 14?).
7. Papper att torka av dig med.
8. Trasor att torka av runt oljefiltret / grenrör och motorn med.
9. Dunk att förvara gamla oljan i.

Fyll inte över nivån! Du riskerar att oljan trycks ut genom vevhusventilationen i stället. Fyll i ny olja, varmkör och låt hojen stå plant . Kontrollera därefter nivån & fyll på om det behövs.


Tackar för infon! Verkstan ligger en bit bort och har inga verktyg där idag. Därför undrade jag vilka som behövs :)

Ska jag hålla koll på den varma nivån? Det är väl vid kall motor som mängden ska kollas? Är utbildad bilmek men inte meckat hoj på 6 år :)

Tackar igen!
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Tackar för infon! Verkstan ligger en bit bort och har inga verktyg där idag. Därför undrade jag vilka som behövs :)

Ska jag hålla koll på den varma nivån? Det är väl vid kall motor som mängden ska kollas? Är utbildad bilmek men inte meckat hoj på 6 år :)

Tackar igen!

Oljan ska kollas efter ordentlig varmkörning, inget annat!
Det är alltför många som gjort den tabben med överfyllning som följd.

Vassego:)
 

allebaric

Medlem
Gick med
8 Nov 2005
Ort
SPÅNGA
Hoj
Yamaha yzf r6 -03
Hjälp!!!

Hej alla Yamaha älskare!!!!

Finns det nån möjlighet att ta bort denna pistong som jag håller i innan jag skruvar på botten skruven, för att om jag lyckas ta bort den så har jag en hylsa som jag kan hålla i botten plugget. Plz help!!!
 

Bifogat

  • n1037088717_67974_3712.jpg
    n1037088717_67974_3712.jpg
    46.5 KB · Visningar: 96

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1
Någon som vet om biltema har mc-batteri till en R6:a -01 i sitt sortiment eller är det bara snällt att dega upp 2000 kr hos märkeshandlaren om man vill ha ett batteri?
 

Gurlie

Medlen
Gick med
12 Jul 2006
Ort
Haninge
Hoj
En för var stund
Någon som vet om biltema har mc-batteri till en R6:a -01 i sitt sortiment eller är det bara snällt att dega upp 2000 kr hos märkeshandlaren om man vill ha ett batteri?



Jag fick tag i passande batteri till mig R1 -01 för ca 450 pix på feltema iaf :tummenupp
 

Henkepenk

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
-
Är på jakt efter en verkstadshandbok (inte ownersmanual eller servicemanual) till R1 00-01. Har letat på diverse stora torrentsidor + DC men hittar inte det jag söker.

Vet att de går att köpa på skiva. Någon som har tips?
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Är på jakt efter en verkstadshandbok (inte ownersmanual eller servicemanual) till R1 00-01. Har letat på diverse stora torrentsidor + DC men hittar inte det jag söker.

Vet att de går att köpa på skiva. Någon som har tips?

Köp en Haynes verkstadshandbok för R1 98-01. De är oumbärliga.
Finns som du säger även på CD. Bägge hittar du billigt på nätet, vågar knappt nämna eBay igen då det känns som jag nämner det så ofta att man kan tro att jag gör smygreklam:gnissla (men kolla på eBay!):)
 

Wolfkin

Lilla Ida sätt fart, vill ha sommar
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Ulricehamn
Hoj
Triumph Sprint ST -09
Är på jakt efter en verkstadshandbok (inte ownersmanual eller servicemanual) till R1 00-01. Har letat på diverse stora torrentsidor + DC men hittar inte det jag söker.

Vet att de går att köpa på skiva. Någon som har tips?

Här har du en, klicka på "show files" under Yamaha, bläddra ner tills du hittar din modell ock klicka på "download".
Du behöver Adobe Acrobat Reader (gratis) för att kunna läsa filen.

http://www.thesparesnetwork.co.uk/manuals/download.php
 

Henkepenk

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
-

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Retta
Oljan ska kollas efter ordentlig varmkörning, inget annat!
Det är alltför många som gjort den tabben med överfyllning som följd.

Vassego:)

Fattar jag rätt på dig när jag ska köra varm eller låta stå på tomgång tills hon är genomvarm och sedan fylla på vid behov? Med tanke på att oljan blir "mindre" vid varm motor eller fylla på vid kall motor med tanke på det förra så det inte blir några belastningar i motorn?

mvh :)
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Fattar jag rätt på dig när jag ska köra varm eller låta stå på tomgång tills hon är genomvarm och sedan fylla på vid behov? Med tanke på att oljan blir "mindre" vid varm motor eller fylla på vid kall motor med tanke på det förra så det inte blir några belastningar i motorn?

mvh :)

Precis, kör motorn varm, antingen på tomgång eller kör en sväng. Ställ sedan hojen i ca 5 minuter så oljan får sjunka / rinna tillbaka.

Ställ därefter hojen upprätt på en plan yta så ser du din nuvarande nivå. Behöver du fylla på så häller du i någon deciliter eller två och startar sedan motorn på nytt & kör en stund, stäng av & upprepa proceduren tills nivån ligger rätt.

HAHAHAHAAHAHAHAHAHAHAHA......den var bra. Gick nästan på den faktiskt ;)


Blir stabiliteten bättre i hojen med ett dubbel bubbel glas? Som det är nu så blåser det satan i farter runt 200:gnissla

Det blir helt klart bättre, du tror väl inte man bara har dem för syns skull i racingsammanhang?:) :tungan

Luftströmmarna som i normala fall hamnar i höjd med hakan på hjälmen vid normal körning styrs till övre delen av hjälmen. Har hittat ett Pit-eck Double Bubble på eBay för ca 300kr inklusive frakt till Sverige.
 
Last edited:

Mic72

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha r1

RobRas

Guest
Hej!

Jag beställde ett kolfiber akrapovic slipon på ebay till min R6 -02 och nu när jag fick hem det så visade det sig att anslutningsröret är fel, säljaren uppgav att det skulle vara till en 99-02. Kollat lite bilder på olika akra och det verkar vara till en R6 03-05.

Säljaren går med på antingen hel refund eller partial, dvs. att jag skickar tillbaka anslutningsröret och köper ett nytt.

Frågan är alltså, var hittar jag ett anslutningsrör? Har kikat på ebay och det finns ett antal där men där står det att de har 50mm anslutning mot själva dämparen. Mitt slipon har 52mm..

Någon med tips och råd?

Är någon sugen på att köpa det annars?

Jag är lite intresserad.. Du har iaf ett PM liggandes!
 

snake_415

frün sukke ti yamma
Gick med
2 Jun 2005
Ort
övermark finland
Hoj
yamaha R1 -08
r 6 problem

hejsan! har en polare som har en r6 -99 som går på tomgång men dör vid gaspådrag.men om man smyger med gasen så går den upp till ca 4000 varv sen dör den!! vad kan det vara??
 

wriid

Sporthojare
Gick med
3 Feb 2005
Ort
Mariefred
Hoj
Hojlös
Med risk för att helt dumförklara mig nu men jag håller på att försöka tvätta av luftfiltret lite. Som ni kan se behövs det väl egentligen bytas men enl manualen kan man tydligen tvätta av det så länge.

Problemet är dock att jag inte får loss det jädrans filtret från själva hållaren.
Jag har slitit och dragit så mycket jag vågar men den verkar inte vilja släppa. Den ska ju gå att ta loss, men hur? :)

De tre hålen i mitten är ju nitade. Se bilden.
IMG_1496.jpg
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Läget för att pma länken tycker jag :tungan

Såklart:)

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/YAMA...emQQcategoryZ35580QQihZ001QQitemZ110247024317

Denna auktionen till R1 98-99 går snart ut men han startar om dem med jämna mellanrum.

28USD i köpkostnad samt 25USD i frakt = 327kr. Billigare än så blir det inte!

hejsan! har en polare som har en r6 -99 som går på tomgång men dör vid gaspådrag.men om man smyger med gasen så går den upp till ca 4000 varv sen dör den!! vad kan det vara??

Det verkar som att den får för lite luft och kväver sig eller att det blir vaakum i tanken. Har ni haft av tanken nyligen så att ni kan ha klämt någon av avluftningsslangarna?
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top