R1 och R6-tråden!

Doohan4ever

Ny medlem
Gick med
2 May 2008
Hoj
Hojlös
Tackar så mycket för tipsen !:) nä det är sant missljud är rellativt svåra att ta över nätet:p men ska köra in till en handlare, finns ju även lillemans mc i lund, har närmst till honom iaf. eller lindströms motor har bättre mekare?

Kommer garanterat att fråga mer när de dyker upp något! hoppas slippa problem bara! där e ju iaf 4 år garanti kvar på hojen då den inte togs i bruk förrän förra året:yoparty

Somsagt, bättre att låta någon lyssna. Men bara för att flika in en sak ändå. En kedja som är rätt spänd och ser och verkar bra vid en snabb anblick kan vara slut. Och just vid start så kan det rassla och knäppa så man tror att det är kopplingskorgen som håller på att rasa. Samt vid körning så kan det låta som sjutton.

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
2003 gaffel

Gästspelar i denna tråden....
Har tryckt in en R1 ´03 gaffel på min TRX och undrar om ngn kan ange oljevolymen/höjden på den gaffeln.

Tack på förhand!! :tummenupp

Ädeet: Hittade en online manual....0,543L :glömdet

Last edited:

aze

#52 Rec 2010
Gick med
23 Jan 2007
Hoj
R6 ratrace edition
Bromsskivor.

Halloj. Bromsskivorna fram på R1, om det vibrerar är det bara att byta lr kan de hända att dom sitter fast i "ringarna"? Om de måste bytas kanske någon har 2 skivor lr tips på vart man köper billigt? :)

certina

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Yamaha R1 -02
Nu vart man äntligen ägare till en R1 -02:a =)
Hel nöjd med maskinen, Va ute en sväng idag å testade. Vilken best asså går grymt bra =)

Gurra G

Hallå där...kött o blåbär
Gick med
18 Jan 2004
Hoj
690 Smc
R1

Letar efter en R1:a -07 i bra skick(gärna blå), Tips mottages gärna:fyllisar
Mvh Anders

Darth Väder

Irregular firing (dis)order
Gick med
30 Apr 2003
Hoj
Hojlös
Yes får låta någon lyssna på den i helgen då !

Jag hade en R6 -08 ifjol och jag hörde ett tickande eller rasslande ljud kring 4000 varv men verkstadskillen hörde inget onormalt och sa att det ljudet förmodligen är kamkjedjan som hörs. Inget onormalt i det iaf. Men låt någon lyssna på din, jag vet ju inte om det är samma missljud :)

Nilssson_

#17 R600
Gick med
9 Feb 2009
Hoj
Bmw S1000rr
Jag hade en R6 -08 ifjol och jag hörde ett tickande eller rasslande ljud kring 4000 varv men verkstadskillen hörde inget onormalt och sa att det ljudet förmodligen är kamkjedjan som hörs. Inget onormalt i det iaf. Men låt någon lyssna på din, jag vet ju inte om det är samma missljud :)

Allright, känner ingen direkt oro med tanke på att den knappt gått någonting och full garanti finns kvar , men när man inte vet så vill man få det kollat och det ska jag :tummenupp

Nilssson_

#17 R600
Gick med
9 Feb 2009
Hoj
Bmw S1000rr
Var iväg hos en mc handlare idag och han hörde inget konstigt. men har spännt kedjan och smörjt den så tror att det mesta av "missljuden" är borta :)

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Borta...
Var iväg hos en mc handlare idag och han hörde inget konstigt. men har spännt kedjan och smörjt den så tror att det mesta av "missljuden" är borta :)

Hade samma problem med min hoj i början, "va f*n är det som låter" tänkte jag. Jag spände kedjan och den var ok, MEN jag kollade bara kedjan på ett ställe, när hojen stod still, sen kollade jag slacket hela vägen på kedjan genom att rulla fram hojen i 30cm intervaller tills hela kedjan gått runt. Dår var den alltifrån, för slak, för hård och lagom beroende på vilket ställe man kollade. När jag bytte kedja var den jämn runt om. Så ett tips är att kolla så den inte är allt för spänd på något ställe nu.

Nilssson_

#17 R600
Gick med
9 Feb 2009
Hoj
Bmw S1000rr
Hade samma problem med min hoj i början, "va f*n är det som låter" tänkte jag. Jag spände kedjan och den var ok, MEN jag kollade bara kedjan på ett ställe, när hojen stod still, sen kollade jag slacket hela vägen på kedjan genom att rulla fram hojen i 30cm intervaller tills hela kedjan gått runt. Dår var den alltifrån, för slak, för hård och lagom beroende på vilket ställe man kollade. När jag bytte kedja var den jämn runt om. Så ett tips är att kolla så den inte är allt för spänd på något ställe nu.

Hade den uppe på depåstöd igår när jag spände och smörjde kedjan, och den verkar kanon nu överallt ! Så kedjan kan vi utesluta nu, ska ut o lyssna lite till idag! Tack för all hjälp :tummenupp

Billy

BRAAAAAAAAAAAP
Gick med
27 Sep 2008
Hoj
R6 -06
Besiktigade min r6 igår, blankt papper ;) Kändes fint, nu behöver man inte tänka på det. Nu återstår bara att montera tillbaka miniblinkers.. slipon dämparen har redan hittat tillbaka till sin rätta plats! :D

shoei

^_-
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
R1-03 såld
Städade garaget idag och eftersom jag sålt R1an och inte kommer köpa en ny på ett tag så undrar jag om någon här vill köpa lite olja och oljefilter-kit?

Det är
* ca 2l shell advance 10w-40 (rekommenderas till R1)
* En K&N-filterrengöringskit, använt 1 gång så det är massor kvar

Har även 1 burk med filterolja till crossfilter (mycket kvar).

http://img404.imageshack.us/my.php?image=picture008b.jpg

Skicka pm isf :) finns i Stockholm Järfälla

Last edited:

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
R1:a 03 eller 04:a?

Givetvis är 04:an snyggare och dyrare, men den viktigaste frågan är:

Vilken av dessa hojar är bekvämast? Jag är 190cm lång och vill ha den som ger mest utrymme åt benen. Får kramp i högerbenet på R6:an 00 jag har idag.
Ska gå upp en klass och se om det blir bättre, har för mig att folk sitter bäst på R1:an bland supersportmaskinerna.

Vad tycker ni jag ska ge för en 03a 04a i bra skick?

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...