R1 och R6-tråden!

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Tidiga R1:eek:r tenderar dricka en del olja. Både R1:eek:rna och R6:eek:rna av äldre årgång har ibland lite strul med tvåans växel till följd av en, om jag inte missminner mig, vek fjäder. I övrigt är det väl inga stora saker.

R6 99-02 tycker jag är en svårslaget potent hoj för pengarna, står sig överraskande väl mot nyare 600:eek:r. R1:eek:rna behöver man väl inte säga så mycket mer om än att Conradsson körde på låga 1.09 på Gelleråsen med sin 01:a, i princip helt standard.

Ba å tjöp.

Vek fjäder är endast R1 98-99 förunnat. En garantiåtgärd som fixades och gav en extra stjärna instämplat före & efter motornumret.
Fjädern kostade dock endast ca 20kr så inte alla blev fixade på garanti utan gjordes på egen hand.

Vad gäller båda modellerna så är det en hel del exemplar som har slitna växelgafflar och just 2:ans växel brukar hoppa ur alt. vara svåra att lägga i vid gaspådrag.
 
Last edited:

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Vek fjäder är ebdast R1 98-99 förunnat. En garantiåtgärd som fixades och gav en extra stjärna instämplat före & efter motornumret.
Fjädern kostade dock endast ca 20kr så inte alla blev fixade på garanti utan gjordes på egen hand.

Vad gäller båda modellerna så är det en hel del exemplar som har slitna växelgafflar och just 2:ans växel brukar hoppa ur alt. vara svåra att lägga i vid gaspådrag.

:tummenupp
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Vek fjäder är ebdast R1 98-99 förunnat. En garantiåtgärd som fixades och gav en extra stjärna instämplat före & efter motornumret.
Fjädern kostade dock endast ca 20kr så inte alla blev fixade på garanti utan gjordes på egen hand.

Vad gäller båda modellerna så är det en hel del exemplar som har slitna växelgafflar och just 2:ans växel brukar hoppa ur alt. vara svåra att lägga i vid gaspådrag.

stämmer inte riktigt, fick byta en fjäder i kulissen på en R6 -99 till en polare för några år sedan (tur man hade en liggandes hemma)

(symptomen är hoppar i friläge & ingen växel går i)
 

loffe85

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2008
Ort
Vara
Hoj
R6 -05 Rossi edt
service!

ngn som har koll va 1000 mil service ligger på? vore gött att veta fall man måste spara undan ngt nu i vinter så man slipper få en smäll i fejjan i vår! hojen är en r6:a!
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
stämmer inte riktigt, fick byta en fjäder i kulissen på en R6 -99 till en polare för några år sedan (tur man hade en liggandes hemma)

(symptomen är hoppar i friläge & ingen växel går i)

Okej, ja det kanske har hänt på en del R6:eek:r av första modellen också, men inget som det blivit kampanj av hos Yamaha vad jag vet.

ngn som har koll va 1000 mil service ligger på? vore gött att veta fall man måste spara undan ngt nu i vinter så man slipper få en smäll i fejjan i vår! hojen är en r6:a!

Det varierar från firma till firma, men om du tänkt göra det hos en Yamaha-återförsäljare så kostar det ungefär 2000kr.

Det är en så kallad mellanservice, så det är mest kontroller samt byte av olja, oljefilter, rengöring av oljefilter/luftburk, efterdragningar, kontroll av däck, drivpaket, kedjeslack, bromsbelägg med mera.
 
Last edited:

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Vad kör ni för glykol i era R1:eek:r??
Jag vet, det finns 1 miljard trådar om glykol på sporthoj, men inte blev jag klokare av att läsa någon av dem =)

På sommaren, endast kranvatten och ett par kapsyler watervetter från t.ex. mekonomen. Nu när det börjar bli kallt på nätterna så slog jag i lite biltemaglykol också.

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Spolarvatska-och-Glykol/Glykol/

Det skall ju ändå sköljas ur till våren så varför hälla i något färgglatt märkesjox som gör samma sak för mer pengar.
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Håller på och jagar en bakram till exets R6:a som gick i backen på Kinnekulle. Har hittat ett par, bl.a. en till en 01:a, men säljaren är osäker på att det är samma som till 99:an.

Så vitt jag vet är det samma hoj 99-02 sånär som på ett par detaljer. Någon (X-up?) som kan bekräfta att bakramen är samma?

Tack på förhud för snabbt svar.
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Håller på och jagar en bakram till exets R6:a som gick i backen på Kinnekulle. Har hittat ett par, bl.a. en till en 01:a, men säljaren är osäker på att det är samma som till 99:an.

Så vitt jag vet är det samma hoj 99-02 sånär som på ett par detaljer. Någon (X-up?) som kan bekräfta att bakramen är samma?

Tack på förhud för snabbt svar.

Yes! Bakramen är samma lika! :)
Om du är osäker, klicka på min länk i signaturen nedan & jämför sprängskisserna mellan årsmodellerna!
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Vad är det för dimension på skruvarna som fäster främre bromsoken? M10x100?

I parts-katalogen står bara artikelnummer, inte dimensionen.
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Yes! Bakramen är samma lika! :)
Om du är osäker, klicka på min länk i signaturen nedan & jämför sprängskisserna mellan årsmodellerna!

Tack.

Var tämligen säker på att det var så jag med, men säljarens osäkerhet gjorde att jag ville bekräfta det iaf. :tummenupp
 

Jonsson-R6

Yamaha
Gick med
10 Dec 2009
Ort
Lidköping
Hoj
2006 Yamaha yzf R6
Var ute å körde häromdagen när motorlampan på min R6 -06.a tände sig. Felkod 24.
(24 - Ingen normal signal tas emot från O2 sensorn.)

Någon som vet vad de kan vara? har PC III men den har jag ju kört med hela sommaren konstigt om de skulle komma felkod från den nu.
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Var ute å körde häromdagen när motorlampan på min R6 -06.a tände sig. Felkod 24.
(24 - Ingen normal signal tas emot från O2 sensorn.)

Någon som vet vad de kan vara? har PC III men den har jag ju kört med hela sommaren konstigt om de skulle komma felkod från den nu.

Har läst om andra med det felet som löst det genom att gå in i ECU:n och köra diagnostiken, därefter så har felkoden försvunnit.

Googla på Felkod 24 och Yamaha R6 / R1!
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Ingen som har en komplett växellåda till en 07/08 att sälja? Kan även tänka mig att köpa en hel motor om det är rätt pris på den.
 

Daaniiel

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2007
Ort
Gävle
Hoj
Ja.
Har en Leovince slip till R1 98-01 liggandes. Köptes i år på Lelles. Det är den låga modellen!
Kan skickas mot att du betalar frakten. Pris: 2000kronor. Ring eller pm. 0761000303
 

WheelieWingård

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Hyltebruk
Hoj
Yamaha YZF R1 -03, Honda VFR RC36 -90
Jag har som jag tidigare nämnt nyligen köpt min R1 -03 och övningskör för fullt så fort tillfälle ges. Jag har försäkrat min genom Länsförsäkringar och betalar hutlösa 38 XXX :- /hel/hel -avställningsbar. Är 28 år och hade på känn att de skulle svida rejält men de är det värt. Med hänsyn till att de går att ställa av så fort den inte brukas behöver det inte bli så dyrt.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Har en massa pryttlar till salu till R1 98-01.

Kombinerat med detta, passar instrument 98-01 till fler årsmodeller? Exempelvis 03?
 

Rauken79

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Ort
Visby
Hoj
Kawasaki Z1000 -09 och Kawasaki 250 -14
Har kraschkåpor till en r6a (-03-05) om någon är intresserad. Skicka mail eller pm för bilder mm
 

Heale

Guest
Hej! Tyvärr fick min R1a från 02 stå ute några dagar när vi flyttade och kapellet hade flugit av. Nu när jag hämtat den så fungerar inte instrumenteringen. På hastighetsmätaren så lyser bara enstaka "streck". Verkar dock som att den räknar trots allt eftersom strecken blinkar när man ändrar hastighet. Trippmätaren likadant, enbart vissa streck som lyser. Något förslag? Jag har skruvat isär nu ikväll och ser inget uppenbart fel. Någon som har en instrumentering till en 02-03 liggande?
Tacksam för hjälp.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top