Ok ja jag är 190cm och väger 92 kg. Troligtvis blir det en runt 2000-2001. Nåt man bör vara vaksam på? Kommer köra gata ev nån kurs på bana.
Tack för snabbt svar
tja, det finns massor av delade åsikter om detta
en så pass gammal hoj, så kanske risken finns att servicebok är bortslarvad.
men skulle det t.ex vara samma ägare de senaste 3-4 åren & han har kvitton som kan styrka service eller inköp av olja, filter mm så tycker jag det är ok.
sedan är det det allmänna skicket, repor, bulor, slitna delar.. blästrade lampor, skicket på fälgar mm..
men vanligt på R1 98+99 & 00-01 (dvs gen 1 + gen 2) är att växellådan strular, hoppar ur 2:ans växel vid hårt gaspådrag & hoppar ur när du släpper gasen.
detta beror på att ingreppen i dreven är slitna och ev en krökt växelgaffel (kostar på verkstad ca: 16 tusen)
3-4 tusen i material om man gör det själv. (ofta på grund av bakhjulskörning & crossväxling)
ventiljustering skall göra vid 4 tusen mil. så det borde vara gjort om det inte är gjort på en så gammal hoj.
styrlager brukar också vara nått som slits mer än på andra hojar då många kör bakhjul och kanske inte sätter ner hojen så snällt.
kolla gaffelbenen efter oljeläckage, då är renovering av gaffeltätningarna ett måste, en kostnad av ca 7-800 kronor om man kommer man gafflar löst.
tittar du på en R1 00-01 hade jag bytt ändå om tidigare ägare inte vet när det gjorde, bara för att vara på säkra sidan, + att gafflarna behöver lite ny olja.
kolla drivpaketet efter slitage, kolla om det finns "hajtänder" på dreven, dvs dom går åt ett håll & är inte symetriska. kolla efter läckage under motor, med många ägare finns det alltid några som meckar själv & tyvärr har många tummen mitt i handen o drar sönder skallar & gängor lite här och var.
nycklar,, skall iaf finnas 2 vad jag vet.. ingen imobilizer på den tidiga modellen, så finns bara en så kan du bara gå till närmaste låssmed & kopiera upp några till.
kolla så det är samma nyckel till tändning, tanklock & kutslås.. OM inte, så kan det varit utsatt för stöldförsök / stöld & hur har den då körts ? (ev papper på rep hos firma?)
bara fråga om du undrar om något annat
edit. kolla styrstoppen i ramhuvudet/nedre styrkrona
om dessa är av/skadade så kan detta betyda att den har varit med om en hård marksyning
kolla även avståndet mellan framdäcket & nedre delen av kåpan.
är detta kort.. dvs runt 4-5 cm, så är ram eller gafflar sned & krockad.
har kört en hoj så, men kändes inte vid körning, bara när man synade hojen såg man att den var ramsned
// Henke