R1/r6?

andersson83

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2013
Ort
hus
Hoj
zx9r 1998
Har börjat snegla på hoj igen har kört yamaha tdm och Suzuki bandit 1200.
Ser mig dock som nybörjare än :) Min fråga är om det skiljer något storleks mässigt på r1 och r6 inte kubik då utan sittställningen mm. Mvh Mattias :)
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
jag har ägt & kört båda

R6 känns mer som man sitter PÅ hojen, R1 sitter man mer I hojen, om du förstår hur jag menar.
jag tycker att R1 har bättre körställning till min längd på gata

skulle jag köra bana, så kan jag tänka mig en R6

jag är 185 cm & ca 80 kg
 

andersson83

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2013
Ort
hus
Hoj
zx9r 1998
Ok ja jag är 190cm och väger 92 kg. Troligtvis blir det en runt 2000-2001. Nåt man bör vara vaksam på? Kommer köra gata ev nån kurs på bana.
Tack för snabbt svar:tummenupp
 

Lazzekongo

Member of Team Rubank Racing
Gick med
16 Jul 2008
Ort
Linköping
Hoj
Daytona 675 -08 R6 -00
Har kört en R6:a både på gata o bana, tycker den är liten o smidig. Dock är du längre än mig. Provkörde dessutom en R1:a härom veckan, upplevde den som större
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Ok ja jag är 190cm och väger 92 kg. Troligtvis blir det en runt 2000-2001. Nåt man bör vara vaksam på? Kommer köra gata ev nån kurs på bana.
Tack för snabbt svar:tummenupp

tja, det finns massor av delade åsikter om detta

en så pass gammal hoj, så kanske risken finns att servicebok är bortslarvad.
men skulle det t.ex vara samma ägare de senaste 3-4 åren & han har kvitton som kan styrka service eller inköp av olja, filter mm så tycker jag det är ok.

sedan är det det allmänna skicket, repor, bulor, slitna delar.. blästrade lampor, skicket på fälgar mm..

men vanligt på R1 98+99 & 00-01 (dvs gen 1 + gen 2) är att växellådan strular, hoppar ur 2:ans växel vid hårt gaspådrag & hoppar ur när du släpper gasen.

detta beror på att ingreppen i dreven är slitna och ev en krökt växelgaffel (kostar på verkstad ca: 16 tusen)
3-4 tusen i material om man gör det själv. (ofta på grund av bakhjulskörning & crossväxling)

ventiljustering skall göra vid 4 tusen mil. så det borde vara gjort om det inte är gjort på en så gammal hoj.

styrlager brukar också vara nått som slits mer än på andra hojar då många kör bakhjul och kanske inte sätter ner hojen så snällt.

kolla gaffelbenen efter oljeläckage, då är renovering av gaffeltätningarna ett måste, en kostnad av ca 7-800 kronor om man kommer man gafflar löst.

tittar du på en R1 00-01 hade jag bytt ändå om tidigare ägare inte vet när det gjorde, bara för att vara på säkra sidan, + att gafflarna behöver lite ny olja.

kolla drivpaketet efter slitage, kolla om det finns "hajtänder" på dreven, dvs dom går åt ett håll & är inte symetriska. kolla efter läckage under motor, med många ägare finns det alltid några som meckar själv & tyvärr har många tummen mitt i handen o drar sönder skallar & gängor lite här och var.

nycklar,, skall iaf finnas 2 vad jag vet.. ingen imobilizer på den tidiga modellen, så finns bara en så kan du bara gå till närmaste låssmed & kopiera upp några till.

kolla så det är samma nyckel till tändning, tanklock & kutslås.. OM inte, så kan det varit utsatt för stöldförsök / stöld & hur har den då körts ? (ev papper på rep hos firma?)

bara fråga om du undrar om något annat

edit. kolla styrstoppen i ramhuvudet/nedre styrkrona
om dessa är av/skadade så kan detta betyda att den har varit med om en hård marksyning

kolla även avståndet mellan framdäcket & nedre delen av kåpan.
är detta kort.. dvs runt 4-5 cm, så är ram eller gafflar sned & krockad.
har kört en hoj så, men kändes inte vid körning, bara när man synade hojen såg man att den var ramsned


// Henke
 
Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag hade en R1 -05 och en R6 -05 samtidigt under förra säsongen och alternerade lite.

R1:an iaf i de årsmodellerna är MYCKET "större", eller rymligare eller hur man nu ska uttrycka sig. Den kändes alldeles för stor och klumpig för mig så jag föredrog R6:an. Främst vid banåkning. På gatan så spelade det ingen roll.

Däremot vill jag minnas att de äldre R1:eek:rna är lite bekvämare överlag, och du är betydligt längre och tyngre än mig, så jag skulle tro att en R1:a om det är runt 00-talet du kikar kan passa dig rätt bra storleksmässigt.
 

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Ort
Jönköping
Hoj
Ktm Exc500
Har en 00 till salu såklart om du är intresserad. Inge växlar som hoppar å liknande. Men inte ny heller :)
 

andersson83

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2013
Ort
hus
Hoj
zx9r 1998
Ja det kanske vore nått :) har en atv jag skall sälja först. Om du inte vill byta ;-)
Vad har du för pris på den? Servicebok mm ?
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top