R1-R6

Quimby

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2005
Hoj
R1-R6
R1-r6

Jag går i tankarna på att köpa en Yamaha R6. Jag skulle vilja höra lite synpunkter från folk som har kört både R1 och R6. Hur stor är igentligen skillnaden ? Folk som har haft R6:eek:r säger att man tröttnar fort stämmer verkligen det ?

Skulle vara kul att höra vad folk som har kört både R1 och R6 tycker

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Quimby skrev:
Jag går i tankarna på att köpa en Yamaha R6. Jag skulle vilja höra lite synpunkter från folk som har kört både R1 och R6. Hur stor är igentligen skillnaden ? Folk som har haft R6:eek:r säger att man tröttnar fort stämmer verkligen det ?

Om du ska ha hojen till att köra bana med så tycker jag att en R6 är perfekt! En R1 är ju inte fel, men den är inte lika smidig som en R6, och motorn är ju betydligt roligare! Jag har kört båda två på bana, och om jag skulle köpa en idag så skulle det bli en R6!

De som säger att man tröttnar på en R6 och därför borde ha en R1 är samma personer som köper miniblinkers och hänger vid donken!

Last edited:

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
Quimby skrev:

Stämmer bra! Du tröttnar fort på en R6a :zpy Men å andra sidan,,, Är du nybörjare ska du absolut inte ha en R1a :ajjabajja

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha wr250X -08
Har inte kört nån R1 än men har åkt R6 i 3 säsonger nu och nåra av mina vänner har skaffat sig 600cc då dom tyckte att det verkade som jag hade roligare när jag åkte. :)

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
VTR 1000 Firestorm
om du inte skjutsar eller gillar o köra på bakhjulet så är en r6 det bättre valet för den är smidigare,men om du däremot ska skjutsa eller köra på bakhjulet så köp r1:an,för övrigt är r1:an bra mycket trevligare efter vägen pga vridmomentet dock lite osmidigare som sagt,men provkör båda.

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Aldrig mer en 600 .. gillar motorkaraktären för mycket på litershoj.

toppfart ÄR ointressant.

Men till en newbie.
köp den du vill ha, vill inte påstå att den ena är farligare eller bättre än den andra som nybörjarhoj

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
oscar skrev:
Skitsnack! Kan man använda huvudet när man kör så kan man tom köpa Fürstenhoffs blysänke!
Kvalificerad skitsnack! En 600:a förlåter misstag men inte en 1000cc! Kom igen nu, Visa alla hur dum du är genom att säga emot. Fight the power! Man köper inte en R1a för att glida! Sitter man på en sån hoj så är det svårt att inte gasa. Men inte vet jag alla kanske kör lika omdömesfullt som du :pannkyss

Last edited:

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
2Wheeldrive skrev:
Kvalificerad skitsnack! En 600:a förlåter misstag men inte en 1000cc!

Vad har det med saken att göra om man kan använda huvudet när man kör??
Hur många 1000cc-olyckor hade undvikits om föraren hade suttit på en 600 istället?

Dessutom är det snarare så att det är lättare att begå ett misstag på en 1000, men är man på väg ut i skiten så kvittar det nog vad man sitter på! Att helt enkelt konstatera att en 600 förlåter är ju bara korkat! Gatmupp!

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
2Wheeldrive skrev:
Kvalificerad skitsnack! En 600:a förlåter misstag men inte en 1000cc! Kom igen nu, Visa alla hur dum du är genom att säga emot. Fight the power! Man köper inte en R1a för att glida! Sitter man på en sån hoj så är det svårt att inte gasa. Men inte vet jag alla kanske kör lika omdömesfullt som du :pannkyss
Justja så var det.

Jag tycker allmänt att R6an är roligare, speciellt på bana. Det duger att göra omkörningar på 4000 varv men det tar ju inte fart förns vid 11000. Förövrigt tycker jag att R1an är klen på botten också. Den sliter ju inte loss bakhjulet i kurvorna förns man varvar 7000 eller mer heller. Nä ska du åka runt på gatan så köp en VFR 800. Överlägset bästa gathojjen i mina ögon. Låter grymmast gör den också.

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Det är bara tanter som kör 600cc, och tanter är farliga i trafiken=Alltså är 600cc ekipaget helt livsfarligt :blah

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Hoj
r6 -00
Rammstein skrev:
Det är bara tanter som kör 600cc, och tanter är farliga i trafiken=Alltså är 600cc ekipaget helt livsfarligt :blah

säger en som inte vågade ta klivet upp till 1000cc å sitter å surar på en 750 :hihi

tycker r6an min e skön å köra.. gött å kunna vrida på ordentligt utan att hojen reser sig de första den gör...
lite problem å hänga på liter hojarna när de kryper upp över 120kmh bara.. :huvet så nåra kameler till under plasten vore att önska...

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
oscar skrev:
Vad har det med saken att göra om man kan använda huvudet när man kör??
Hur många 1000cc-olyckor hade undvikits om föraren hade suttit på en 600 istället?

Dessutom är det snarare så att det är lättare att begå ett misstag på en 1000, men är man på väg ut i skiten så kvittar det nog vad man sitter på! Att helt enkelt konstatera att en 600 förlåter är ju bara korkat! Gatmupp!
Så less på idioter som kör mopeder på bana och inte har nån rutin på vägen :( Bana är inhängnat och tryggt! Bantorsk :arsele Har du ens Mc-kort?

Hägglund

Varför bromsa om man kan gasa?
Gick med
6 Feb 2004
Hoj
Ducati Hypermotard
2Wheeldrive skrev:
Så less på idioter som kör mopeder på bana och inte har nån rutin på vägen :( Bana är inhängnat och tryggt! Bantorsk :arsele Har du ens Mc-kort?

:corn

RwE

ERotic 6 nude
Gick med
17 Aug 2004
Hoj
Kawasaki ER6n -06
man kan ju alltid låta försäkringen avgöra iallafall liiiiitegrann!!! :hihi :hihi

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
oscar skrev:
Skitsnack! Kan man använda huvudet när man kör så kan man tom köpa Fürstenhoffs blysänke!
Förlåt pappa, det är säkert lika tryggt att köra gr´s blysläde som en r6 om man bara tänker efter när man kör. :rofl

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Grejjen är väl just den att ingen riktigt klarar av att tänka efter. Jag menar... tänker man efter är det ju för sent... på grund av att man tänkt efter man skulle tänkt.

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
oscar skrev:
Hej jag heter Oscar och jag är jätteduktig på att köra! Fråga mig om allt :rofl
Jag kör 250 på inhängnat område :rofl :lol

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...