R1-R6

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
2Wheeldrive skrev:
Hej jag heter Oscar och jag är jätteduktig på att köra! Fråga mig om allt :rofl
Jag kör 250 på inhängnat område :rofl :lol
Jag brukar inte göra personliga påhopp men du borde faktiskt ha stannat i sandlådan och fortsatt diskutera vems pappa som e bäst.

När man väl varit på en bana inser man vilket vansinne det är att åka runt på gatan. Hoppas du vaknar upp innan du är i statistiken såväl.

(fast egentligen är nog det här inlägget onödigt, för de flesta skakar nog på huvudet över hur du gör bort dig)

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Hoj
Aprilia RSVR Factory och Aprilia RSV-R
Olof Eriksson skrev:
(fast egentligen är nog det här inlägget onödigt, för de flesta skakar nog på huvudet över hur du gör bort dig)

Kan man ju lugnt säga.... :lol

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
2Wheeldrive skrev:
Så less på idioter som kör mopeder på bana och inte har nån rutin på vägen :( Bana är inhängnat och tryggt! Bantorsk :arsele Har du ens Mc-kort?

R-1000 skrev:
Förlåt pappa, det är säkert lika tryggt att köra gr´s blysläde som en r6 om man bara tänker efter när man kör.

Ni vet vad jag menar, vilket är att så länge man inte är korkad så kan man nog hantera en 1000. Jag skiter i vilket vad folk gör, men jag tycker inte att det är rätt när folk sägar att man absoluuuuuut inte ska börja med en 1000.
Ja jag har körkort och har kört bla R1 på gata!

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Olof Eriksson skrev:
Jag brukar inte göra personliga påhopp men du borde faktiskt ha stannat i sandlådan och fortsatt diskutera vems pappa som e bäst.

När man väl varit på en bana inser man vilket vansinne det är att åka runt på gatan. Hoppas du vaknar upp innan du är i statistiken såväl.

Jag sa att en nybörjare bör börja med en 600c istället för 1000ccc!!! :mad: Om du inte har läst i tidigare inlägg i tråden så är det ditt problem! Förresten varför funderar dom på att höja åldern på tung mc-kort :va Varför är 1000cc hojarna mer iblandade i krasher än 600cc :va Kul att se vilka idioter det finns här på forumet :( Detta gäller Rsv-r oxå!

Nicko@K.A.P

"Inte riktig funtad..."
Gick med
22 Mar 2004
Hoj
Ras
2Wheeldrive skrev:
Jag sa att en nybörjare bör börja med en 600c istället för 1000ccc!!! :mad: Om du inte har läst i tidigare inlägg i tråden så är det ditt problem! Förresten varför funderar dom på att höja åldern på tung mc-kort :va Varför är 1000cc hojarna mer iblandade i krasher än 600cc :va Kul att se vilka idioter det finns här på forumet :( Detta gäller Rsv-r oxå!

Ta o tagga ner lite nu :ajjabajja
Vad en nybörjare bör börja med beror helt på individen.
Det finns folk som lika gärna kör ihjäl sig med en 50cc.

Min första hoj va just en R1. O herrejisses jag lever än :va
Håller med om att en 600 är tråkigt slö i nedre registret.
Men att som många påstår att R6:an är såååå mkt smidigare på bana är inget annat en lögn.
Visst diffar det men inte till den grad som många vill tro.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Nicko@K.A.P skrev:
Men att som många påstår att R6:an är såååå mkt smidigare på bana är inget annat en lögn.
Visst diffar det men inte till den grad som många vill tro.
Det beror nog också lite på hur fort man kör på bana också, hur stor skillnad man upplever mellan de två.

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld... :(
2Wheeldrive skrev:

På dig låter det som att en 600 är en push dakota och R1 har 300hk, titta på lite siffor så ser du att det skiljer inte många tiondelar i acc tex. Kör du inte med huvet så kör du ihjäl dig lika lätt på båda, diskussionen är löjlig.

Räknas inte R6 som tung?

Kan det vara för att beståndet av 1000 är bra mycket större än 600?

Verkligen kul att se vilka muppar det finns, visst är det! :tummenupp

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
Suomalainen skrev:
På dig låter det som att en 600 är en push dakota och R1 har 300hk, titta på lite siffor så ser du att det skiljer inte många tiondelar i acc tex. Kör du inte med huvet så kör du ihjäl dig lika lätt på båda, diskussionen är löjlig.

Räknas inte R6 som tung?

Kan det vara för att beståndet av 1000 är bra mycket större än 600?

Verkligen kul att se vilka muppar det finns, visst är det! :tummenupp
Men snälla du :( Det rullar mer 600:eek:r än 1000cc till att börja med! Sen om du har msn så kan jag ju skicka över en film när jag drar mot lite 600:eek:r med min K5a så får du se om det är skillnad eller inte :rofl Visst dagens 600:eek:r går utav helvete,,, Men dagens liters hojar väger lika lite som en 600:a men har 50hk mer :7peta

Last edited:

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld... :(
2Wheeldrive skrev:
Men snälla du :( Det rullar mer 600:eek:r än 1000cc till att börja med! Sen om du har msn så kan jag ju skicka över en film när jag drar mot lite 600:eek:r med min K5a så får du se om det är skillnad eller inte :rofl

Jasså, de banträffar jag vart på så har 1000cc dominerat i alla grupper. Om man ska skilja på just 600-1000 sport, för det finns ju en hel drös med andra slags hojar.

Skillnad är det, men inte som du försöker beskriva. Och du tror att det är den skillnaden i acc som gör hojen skitfarlig - from som ett lamm? :rolleyes:

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
Suomalainen skrev:
Jasså, de banträffar jag vart på så har 1000cc dominerat i alla grupper. Om man ska skilja på just 600-1000 sport, för det finns ju en hel drös med andra slags hojar.

Skillnad är det, men inte som du försöker beskriva. Och du tror att det är den skillnaden i acc som gör hojen skitfarlig - from som ett lamm? :rolleyes:
Vad bråkar vi om egentligen??? Svara på min fråga... Är en 1000cc farligare än en 600:a för en nybörjare eller inte? jag orkar inte ens diskutera nå mer! Nej nu drar jag fan till lappens i hedemora och käkar en chickeybits med mos! :öl

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
2Wheeldrive skrev:
... Varför är 1000cc hojarna mer iblandade i krasher än 600cc ...

För det är sånna som du som prompt måste ha 1000 cc för dom läst om dom i nya bike. "Hej jag är bäst o vet allt o kör fortast..."

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1 ver 2.0
Jag har kört R6 i 3 säsonger och har börjat fundera lite på att byta upp mig i storlek, efter att ha provkört både R1 och GSX-R1000 har jag kommit på andra tankar. På mina favoritvägar, som oftast är smala och kurviga, kör jag betydligt fortare med R6:an än med en större hoj. De större hojarna vill helst inte ändra riktning lika snabbt, de kräver att man bryter och bänder lite mer i styret, en vanesak säkert men jag föredrar R6:an, den gör som jag vill utan att man behöver brottas med den.

På en bana har man sällan nytta av mer effekt, det lilla man tappar på rakan tar man igen i kurvorna om förarna är likvärdiga.

På större landsvägar, eller när man kör med skjuts, kan jag sakna vridet som finns i större hojar, men den dagen sådan körning tilltalar mig köper jag inte en R1 i vilket fall, då lutar det mer åt Honda VFR.

Nya R1, ZX-10R och GSX-R är säkert betydligt smidigare än de lite äldre, men det är lite mycket pengar för min smak, man måste ha råd att vurpa också. :rolleyes:

Smaken är, som alltid, som baken.

/A

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
HanneZ skrev:
För det är sånna som du som prompt måste ha 1000 cc för dom läst om dom i nya bike. "Hej jag är bäst o vet allt o kör fortast..."
Hej jag heter hannez och kör en gammal sur R1a. Jag brukar oxå köra på inhängnat område och tror att jag är valentino rossi :rofl

Last edited:

Nicko@K.A.P

"Inte riktig funtad..."
Gick med
22 Mar 2004
Hoj
Ras
Olof Eriksson skrev:
Det beror nog också lite på hur fort man kör på bana också, hur stor skillnad man upplever mellan de två.

Absolut.
Men även att en 1000cc kan kännas mer bångstyrig beror en del på den mer mängd effekt den ger.
Mer pulver = hojen vill gå rakt fram vid gaspåslag.

Testa sätt på ett 180 bakdäck o använd motstyrning.
Sen kör du ett pass på en 600:a.

Nötte 47 sec tider på falkenberg med båda (gatmaskiner)

Men som sagt så är det upp till betraktaren vilken som känns smidigast & till vilken gräns du kan ta det

moppekalle

Second place ist first looooooser
Gick med
25 Jun 2004
Hoj
moped(R1 -05)Pimpad och bromsad!!..68bhp!!..eller var det 168..shit the same
en parantes i ämnet..en arbetskompis vän körde R1 i flera år och dessutom bytte hela tiden till nyare R1.Köpte helt plötsligt fireblade 05 och då sade han...jävla bångstyrig hoj R1 i jämförelse mot fireblade...ja,jag vet inte men låt killen köpa en 240..host,host..ursäkta..R1 mena jag

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
ska själv köpa en r6a snart:)

är ju häftigt med r1 men efter lite läsande så fick jag intrycket av att det verkar lättare att bli en bättre förare då r6an ska vara lättare att manuvrera

jag har tänkt ta ett steg från en 125cc til en r6 får se hur det känns

när jag ringde på försäkring så var r1an billigare att försäkra, r6an hade visst mer hk/kg men då gälde den inte dom aldra nyaste

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM