R1 som första hoj, tankar?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Man brukar säga, vill du lära dig köra fort, köp en R6, vill du prova på en highsider, köp en R1.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Välkommen till Sporthoj...
WFFyXAu.gif
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Du har ju kört enduro, då kan du ju? Hur svårt kan det va? Ut o brassa helvett bara, skinnställ är för fegisar. Det kommer antagligen gå åt helvete, men hade du velat lära dig så hade du inväntat lämpet o tagit körkort, så det spelar väl ingen roll?
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Klart du ska ha en R1! Jag tror ingen här kommer övertyga dig om annat.

Det du kanske skulle fundera på är om det verkligen är en bra idé att dra snuten? Du kommer misslyckas, och troligtvis på ett sådant sätt att du skadar dig själv och din motorcykel. Du är en klåpare även när du känner dig störtcool i 200 på en raksträcka, och snutarna gör sitt jobb, det de är tränade att göra, det de är bäst på.

Jag tycker personligen att du ska bestämma dig i förväg för att stanna om du får snutjag. Tänk som så, att det här kommer bli skitroligt, men när spelet är över är det över. Då kommer du leva längre.
 

BabyBlade

-Oxygenium-
Gick med
3 Jul 2005
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600RR 2003 (köper man rätt fr början behöver man inte byta !)
Förlorat körkortstillståndet? Då är du inte lämplig i trafik. Du kan bättra på ditt leverne några år.
Du har sannolikt begått brottslig handling-/ar och även om detta/dessa brott inte har med trafik eller framförande av fordon att göra, så påverkar det dig lång tid. Det blir värre ju fler gånger du gör korkade val i livet. Varför utsätter du dig själv för dessa risker när du vet att du har (eller hade) planer för körkort osv? Att man inte förstår själv ser inte bra ut i Länsstyrelsens bedömning. Eller någon annanstans heller.

Ett köpt "Balkan-körkort" är heller ingenting värt. Det kan du också glömma.

Du kan köpa en R1 i skala 1:18 och fundera ett tag till hur du ska reda upp din livssituation.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag skall faktiskt vara lite snäll och svara på frågorna du hade :)

Tjena, jag har nu tänkt köpa mig en yamaha R1, jag har inget körkort och kommer inte heller att införskaffa mig ett sådant, så jag vill helst slippa moral predikan om just det för att det kommer inte ändra min inställning.
Att inleda sin tråd med att man kommer att bryta mot lagen är ingen bra ide. Visst flertal av oss härinne gör det i form av att vi kör för fort ute på vägarna, men att köra hoj utan körkort är några snäpp värre.
Vi, kollektivet sporthojåkare, har länge målat in oss i ett hörn som fortåkande idioter som kraschar och omkommer på löpande band. Vi försöker ändra detta genom att inte vara idioter och dö som flugor så fort solen är framme.
Att som du i detta skede gå hårt ut med att du minsann inte tänker lära dig köra hoj (nej, du kan inte köra hoj bara för att du kört runt en kort stund med en 640 enduro) innan du sätter dig på en R1:a och beger dig ut i trafiken är inge vidare smart.

Till saken, jag köpte en 640 enduro förra sommaren, det var första hojen jag kört i mitt liv, nu har jag inte kunnat köra något i sommar pga motorhaveri, så jag har nu hittat en yamaha r1 jag funderar på att köpa. Jag hade önskat kanske tips som kan hjälpa mig i min utveckling och så vidare.

Att lära sig köra hoj ta tid. Det flesta av oss är övermodiga första tiden och tror att vi är bra mycket bättre än vi är. Men vi har oftast även fått med oss en massa matnyttig information från körskolan. De är inte dumma de där körskolorna. Man kanske tycker det medans man är där, men sen ute i trafiken så ligger informationen i bakhuvudet och ser till att du håller dig vid liv en stund till.
Får du inget lämp så finns det skäl till det. Någon har gjort bedömningen att du inte är lämplig. Det är en ganska hård sak att ha emot sig och ingenting man får hur som helst. Begrunda lite varför och lek med tanken att de kanske har rätt. Du kanske inte är lämplig och de gör detta för att rädda ditt liv.


Samt hur stor skillnad är det egentligen att gå från 640 enduro till 1000 sport? Bortsett från motormässigt, jag har ju aldrig suttit på en sport tidigare så typ "Manövrerings mässigt? " Jag kommer självklart behandla den med respekt då jag inte är Ghost Rider. Men vad bör jag tänka på och vad bör jag försöka lära mig? Eftersom att jag inte har körkort kommer jag förmodligen att dra om snuten kommer, kommer i början hålla mig till landsvägar för att försöka undvika dom så mycket som möjligt och "lära mig i fred"
Det är stor skillnad mellan hojarna. Både effektmässigt och hanteringsmässigt.
Man kör dem på olika sätt.
Att börja med en literhoj är sällan en bra idé. Du hamnar väldigt lätt i kategorin "kör ihjäl mig första året".
Sen att du redan nu ämnar att fortsätta en eventuell (?) brottslig bana genom att försöka fly från polisen sänker dina odds att överleva ännu mera.
Poliser kan hantera sina fordon bra mycket bättre än 99% av alla här inne på sporthoj. Och tro det eller ej men du tillhör inte den procenten som är bättre än polisen!

Sen är det där att lära sig själv. Du ÄR inte en bra lärare. Jag baserar detta på det som framkommit hittills i dina inlägg. Det saknas ett konsekvenstänkande som krävs ute i trafiken.
Vi är hårda mot dig för att vi vill att du skall leva och inte kör ihjäl någon annan därute. Vi vill att du skall få ett långt och roligt liv i sadeln utan att bli en av de svarta rubrikerna om att mc-döden slår till igen.

Så mitt råd:
Lugna dig tills du är lämplig att få börja övningsköra. Övningskör via en körskola. Gå på bandagar och kurser och lär dig hantera hojen. Det ger en så mycket mera när du är på två hjul sen.
Orkar du inte vänta tills det så gå med i lokala enduroklubben och lär dig hur man kör enduro på riktigt ute i skogen.
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Så mycket bra är redan skrivet, vill bara underbygga resonemangen med lite statistik och påpeka för TS att fram till och med den 6:e augusti saknade 7 av 22 omkomna förare körkort enligt denna källa.

Att vara motorcyklist handlar om lite mer än att framföra ett tvåhjuligt fordon på allmän väg...

Now, do your own math - I rest my case.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nu är det här förmodligen ett troll, men för säkerhets skull...

Tjena, jag har nu tänkt köpa mig en yamaha R1, jag har inget körkort och kommer inte heller att införskaffa mig ett sådant, så jag vill helst slippa moral predikan om just det för att det kommer inte ändra min inställning.

Det är inte någon moralpredikan. Det är bara det att dels, som folk redan sagt, så dras hojkollektivet, speciellt vi på sporthoj, med ett jävla aber om att vi kör som dårar och dör i parti och minut, men många av de som kör ihjäl sig är kvastskaft som snott en hoj de inte kan köra, kör med sprit i kroppen och/eller kör utan körkort.
Att ta körkort ger en jävligt basal förmåga att framföra en MC, en så jävla lågt lagd ribba att man är totalt jävla sopig på att köra även om man tagit kortet, men man är inte direkt livsfarlig för sig själv iaf.
Det är därför folk tycker att man ska ta kortet. En sportslig chans att överleva, samt att vi som kollektiv är såååå jävla trötta på att ALLTID få försvara oss mot samma jävla trötta argument så fort motorcyklar och säkerhet på väg tas upp, när det finns jäääävligt mycket bättre saker att prata om.

Till saken, jag köpte en 640 enduro förra sommaren, det var första hojen jag kört i mitt liv, nu har jag inte kunnat köra något i sommar pga motorhaveri, så jag har nu hittat en yamaha r1 jag funderar på att köpa. Jag hade önskat kanske tips som kan hjälpa mig i min utveckling och så vidare.

Ta körtkortet, åk sedan till närmaste knix och kör kurser med SMC för att få grundläggande färdighet i hojkörning. Sedan kan du ju ta lite storbanekurser. Ta licensen och kör med grabbarna som är snabba på riktigt.

Samt hur stor skillnad är det egentligen att gå från 640 enduro till 1000 sport? Bortsett från motormässigt, jag har ju aldrig suttit på en sport tidigare så typ "Manövrerings mässigt? " Jag kommer självklart behandla den med respekt då jag inte är Ghost Rider. Men vad bör jag tänka på och vad bör jag försöka lära mig?

Skillnaden mellan en 640 enduro och en literklubba är som skillnaden mellan en gammal Ford-traktor och en supersportbil. Den enda likheten är antalet hjul.
Du bör tänka på att skaffa körkort, och gå vidareutbildning. Men eftersom att du envisas med att det inte ska göras så behöver du lära dig: Svänga ordentligt (nej, det kan du inte.), bromsa ordentligt (nej, det kan du inte), gasa ordentligt (nej, det kan du inte) iaf till att börja med, när de sakerna börjar landa så kan du börja lära dig köra på riktigt.
Spökgösta är för övrigt en ganska dålig förebild.

Eftersom att jag inte har körkort kommer jag förmodligen att dra om snuten kommer, kommer i början hålla mig till landsvägar för att försöka undvika dom så mycket som möjligt och "lära mig i fred"

Lycka till med att dra snuten då? En hojsnut kommer du inte kunna dra dina första år på hoj, det kommer bara sluta i ett dike nånstans, med trasiga kroppsdelar. De kan bända runt de där tunga slagskeppen imponerande snabbt på krokiga vägar.
Och bilarna kommer du inte heller kunna dra utan att göra oplanerade stopp i grönsakerna innan du lärt dig köra hjälpligt.

Och som sagts tidigare, du är en kass lärare. Skaffa fram någon som kan lära dig att köra på riktigt, och den absolut bästa platsen att träna körteknik är på bana. Överraskande nog finns det dessutom bäst instruktörer på bana med. :fakta

+ Och minus? Tack så mycket på förhand jag önskar er en fin kväll!

Plus? Det är skitskoj att köra hoj, sporthojar är djävulskt härliga, knivskarpa kurvmaskiner, och på bana är det rena jävla nirvana (och ett stöddigt träningspass).
Minus? Kan man inte framföra en hoj blir en sporthoj mer av en organdonatormaskin. Ja, förutom att kör man ihjäl sig är de flesta organen som skulle kunna doneras för trasiga för att användas. Kan man inte köra så kan man heller inte läsa tecknen man får av hojen om vad som händer just nu. Kan man inte köra stör man hojen med alla dumheter man hittar på, och då blir det genast inte någon kurvmaskin, utan bara något att fläska på med ut på rakorna, och då kan man lika gärna skaffa sig en chopper.

Ha en fin kväll själv.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Om du nödvändigtvis vill ha en R1 -98 kan du väl iaf undvika den röd/vita?
Polkarettorna börjar bli ovanliga och borde snart upp på kulturarvslistan tillsammans med CB750 -69, H2 -72, GSXR750 -85 och CBR900RR -92. Vore synd att döda ännu en.

I övrigt rekommenderar jag att sikta på något hårt eller vasst. Det har gissningsvis slösats nog med skattepengar på dig som det är.
 

sgte

Medlem
Gick med
7 Jun 2014
Ort
landet
Hoj
F6B
Shit, mycket ska man behöva läsa...
Du kommer som många skrivit köra omkull. Även om du kanske inte kommer dö, kommer du skada dig. Men det bryr jag mig mindre om. Värre är att du förmodligen också kommer skada någon oskyldig när du är "cool" med dina coola polare. Det är INTE ok!
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Troligen ett troll men...

Var snäll och håll dig borta från vägarna så att vi slipper läsa mer rubriker om dödade/svårt skadade MC-förare
 

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Ort
I skogen
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Kan inte fatta att tråden inte är borttagen och användaren avstängt detta är ju ett självklart troll.
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Detta måste vara årets mest korkade inlägg/fråga!
Undrar vad man skulle få för svar om man frågade följande på Jägareförbundets forum:
Hej jag heter Dumstrut och jag har nu en luftpistol från Jula, men tänkte nu köpa en kaleshnikåvv. Har ju ingen licens för jag är olämplig men undrar om nån kan hjälpa mig med tips vad man ska tänka på? Är det stor skillnad mot min luftpuffra jag redan har? Var kan man panga och tjuvjaga bäst? Kommer markägaren knäpper jag den med.

Som föregående sagt, ta lappen för ihelvete! Eller tala åtminstone om var och när du ska ut och "köra" så att jag kan hålla mig undan! Pajas!
 

Conan99

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki gsxr, KTM 690 sm
Om du enbart ska övningsköra så behövs väl ingen moralpredikan, eller hur? Köp o testa hojen o se vad du tycker.

Såg nu att du inte har körkortstillstånd. Vad hände där om man får fråga?
 
Last edited:

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Jojo, kommer ihåg en "kompis" till dig som var på provapå-dag ute i Barkaby för några år sedan. Grenslade en cbr1000 och drog iväg på flygrakan. Slog runt när han gav fullt på tvåan.......
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top