R1: Symaskin -> Brummande

xtimmyx

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2012
Ort
Bagarmossen
Hoj
2009, MK Indy R1
Jag har en R1-motor från 2003 i min Super Seven och under de 300 milen jag kört sen jag köpte den så upplever jag motorljudet som något brummigare och mindre symaskin än när jag köpte den.

Jag är ingen expert på motorer och allra minst MC-motorer så jag tänkte höra med er om ni har någon teori.

Motorn går fortfarande som ett spjut och helt problemfritt, det är bara just det att ljudet inte känns lika smooth som jag är fundersam över.

Jag tycks inte finna något avgasläckage som kan bidra till det. Kan det vara ljuddämparen som succesivt börjat ge upp eller börjar det bli dags för en service på motorn med ventiljustering och allt vad det innebär?

Jag störs inte av ljudet utan föredrar det nog framför hur det var tidigare, så länge det inte är någonting jag ska oroa mig över.
 

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Ort
Grimstorp
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Min första gissning (jag är ingen expert) är att det skulle kunna vara täppt luftfilter som gör det. Högre luftmotstånd på en högvarvig motor borde, tror/tycker jag, medföra ett grövre/dovare ljud. Men jag kan mycket väl ha fel.

Hur långt är det sedan en rejäl service gjordes på motorn? Kan tänka mig att den fått jobba/gå hårt under dem 300 milen i en Super Seven så en service med ventil justering och dylikt kanske inte skadar under vintern.
 

A6lex

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki ZX9R -94
Antingen att fet har börjat läcka liite i skarvarna eller att ljudämparna har börjat slitas och kan behövas packas om för att få tillbaks symaskinen :)
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top