R1- tokslö över en natt

Fjompen

Finndubb på 500:an :)
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Gimo
Hoj
CR500 -98 YZf 450-04 XT600-88
Var ute o åkte på bettan R1-98 i söndagskväll, gick som en klocka. Tankade på macken i grannsamhället o åkte hem ca 2 mil i vanlig takt och slog igen för kvälllen. Startade upp henne dan efter o började åka (varmkörd) Har då fått mystiskt förgasarljud o blivit slö på låg-mellan registret. Låter lite som om man skulle åka utan luftfilter runt 3000-6000rpm.
Har plockat av o kollat insugsgummit o förgasarna, syns ingenting. Går jämt o fint på tomgång både kall o varm, startar utan choke o går jämt då. Går som vanligt på högvarv. Sitter o funderar om det har nåt med tändningen att göra. Nån som har nån ide?
Är väldigt tacksam för svar. Ska ut på semester med den så det vore kul om hon funkar då / Tommy i Gimo
 

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
Okej, jag kan inte Yamma, men det sitter ju en ventil (heter något himla fräckt på tre fyra bokstäver). Om den pajar tappar du klöset på höga varv, men om den fastnar borde du tappa på låga varv…

Tja, vad vet jag, säkert någon som har bättre koll… :rolleyes:
 

YZF-1000-R1

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Värmland (Munkfors :)
Hoj
Hojlös numera.....
Kanske är TPS en?... en kontakt på högra sidan av förgasarbryggan som känner av läget på gasen.
Den justerar upp tändningen en hel del när du vrider på gasrullen,råkade glömma å trycka dit den när jag haft bort förgasarna.
Kan bara säga att jävlar så slö å seg den blev på gasen :skrämd
Kika så kontaken sitter i som den ska, ev ta bort den å se om det blir någon skillnad på gasresponsen när du står stilla å gasar.
Är den ur funktion MÄRKER du en markant skillnad!

:squid
 

Blondie

BLONDIE ROCKAR FETT!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
HD Custom 02
tps=trottel position sensor lite osäker på stavningen
 

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
MT-01 Stage 3
Det är nog inte Exup´en som strular iallafall. När ett drev i servomotorn på min hoj pajade för ett par veckor sen så vägrade den varva över 4000 varv. Om exup´en går sönder så borde det nog inte gå att varva fullt på den.
 

Fjompen

Finndubb på 500:an :)
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Gimo
Hoj
CR500 -98 YZf 450-04 XT600-88
Tackar för svaren :) Låter intressant det där med TPS:en. På bilar vet jag att det ska klicka till när den går ner till tomgångsläge, är det lika på hojen?
Blir till att prova lite efter jobbet idag. Återkommer hur det gick.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Du sa att du tankade.... kan hända att du fick en omgång riktigt taskig bensin.

Åk o köp FI eller Carb cleaner vätska som du häller i tanken. Det rensar vägen in i förgasaren..

eller.. häll ut bensinen du har nu.. och åk och tanka på en annan mack!
 

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja.
Swedie skrev:
Du sa att du tankade.... kan hända att du fick en omgång riktigt taskig bensin.

Åk o köp FI eller Carb cleaner vätska som du häller i tanken. Det rensar vägen in i förgasaren..

eller.. häll ut bensinen du har nu.. och åk och tanka på en annan mack!

WORD! :p :fakta

\Masonit
 

Skäggis

wiking-racing.com
Gick med
14 Mar 2003
Ort
Växjö
Hoj
CBR600 KXF250
Det är nog inte Exup´en som strular iallafall. När ett drev i servomotorn på min hoj pajade för ett par veckor sen så vägrade den varva över 4000 varv. Om exup´en går sönder så borde det nog inte gå att varva fullt på den.

Den kan väl kärva och fastna i öppet läge? Det är ju nåt man hört talas om men jag har aldrig varit med om det så jag vet inte hur märkbart det blir.
 

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
MT-01 Stage 3
Skäggis skrev:
Det är nog inte Exup´en som strular iallafall. När ett drev i servomotorn på min hoj pajade för ett par veckor sen så vägrade den varva över 4000 varv. Om exup´en går sönder så borde det nog inte gå att varva fullt på den.

Den kan väl kärva och fastna i öppet läge? Det är ju nåt man hört talas om men jag har aldrig varit med om det så jag vet inte hur märkbart det blir.

Det skulle den säkerligen kunna göra, men isf så borde den nog inte gå så illa som han beskriver det.

Jag är dock ingen expert alls på området, men om den nu hade fastnat så borde den nog fortfarande gå relativt hyffsat även på lägre varv.

Jag har dock haft fel förr...så lyssna inte alltför mycket på mig... :crash
 

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
MT-01 Stage 3
Skäggis skrev:
Det är nog inte Exup´en som strular iallafall. När ett drev i servomotorn på min hoj pajade för ett par veckor sen så vägrade den varva över 4000 varv. Om exup´en går sönder så borde det nog inte gå att varva fullt på den.

Den kan väl kärva och fastna i öppet läge? Det är ju nåt man hört talas om men jag har aldrig varit med om det så jag vet inte hur märkbart det blir.

Fan..märkte jag nu...bor du här i stan??

Det är inte du som jag snackade med vid MC-kortegen då kanske?? En Röd/Vit med vampire-slipon??
 

Skäggis

wiking-racing.com
Gick med
14 Mar 2003
Ort
Växjö
Hoj
CBR600 KXF250
(Rodentboy): Vet du vid vilket vartal den öppnar? Har det med gaspådrag att göra åxå?
 

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
MT-01 Stage 3
Skäggis skrev:
(Rodentboy): Vet du vid vilket vartal den öppnar? Har det med gaspådrag att göra åxå?

OM jag förstått det hela rätt så ska den öppna vid 4000 varv och mig veterligen så har det inte med gaspådrag att göra, men märk väl vad jag påpekat innan..jag är ingen..just det.. :D

Då har jag nog missat dig helt. Tror inte jag sett någon Svart/lila fzr i stan. Får väl hålla lite span efter dig så man kan växla några ord. Så ser du en stor kille i ett svart Alpinestars TZ-1 på en blå-lila FZr1000 så får du gott hälsa lite..:)
 

Skäggis

wiking-racing.com
Gick med
14 Mar 2003
Ort
Växjö
Hoj
CBR600 KXF250
Då har jag nog missat dig helt. Tror inte jag sett någon Svart/lila fzr i stan. Får väl hålla lite span efter dig så man kan växla några ord. Så ser du en stor kille i ett svart Alpinestars TZ-1 på en blå-lila FZr1000 så får du gott hälsa lite..

Näe, jag har inte sett dej heller men jag har sett att du har lagt ut bilder på din hoj. Däremot har jag åkt ett par gånger med dina polare (jag tror det är dina polare iaf). Jag var tex med när han med rettan (kommer inte ihåg vad han heter) gjorde en marksyning strax ovanför upp gränna.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top