R1- tokslö över en natt

Fjompen

Finndubb på 500:an :)
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
CR500 -98 YZf 450-04 XT600-88
Tjena! Jag provade att rycka ur kontakten till TPSgivaren och satt tillbaks den när motorn gick, blev ingen skillnad. Är det den som är trasig då? O ja, jag tankade 98 som alltid. ;) Tycker om det vore skit i soppan borde den inte gå bra nånstans på registret o gå ojämnt. Ska kika tipset om inställning av givaren.
Hörde mig för på Cycle center utanför Uppsala vad en ny skulle gå på: 1700:- !! Nån som ha en liggandes? Tack för tipsen :)

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
Tjenare Tommy!

Kolla så att kontakten till spänningsregulatorn/rectifiern inte lossnat eller har dålig kontakt (sitter under sadeln).
Har för mig också att jag läst om nåt skumt som kan hända där... ska se om jag kan hitta det igen. Kan vara i tråden om "Elfel R1" har jag för mig.

Edit: Hittade den inte där men däremot stod det om TPS:en som kanske kan vara till nytta:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?s=&threadid=4472&highlight=elfel+r1

Kanske pröva:

R1 Forum

Eftertänkt...:
Kan nog vara värt att kolla att EXUP:en är ok också. Kolla att servomotorn fungerar. Den kan ju ha fastnat i helt öppet läge och då borde den kunna vara slö på låg- och mellanvarv. (Borde iofs. få en felindikation på instrumenten om EXUP är trasig).
Mest troligt verkar ju vara TPS:en. Kolla att kontakten är inkopplad under tanken. I servicemanualen står det exakt hur du mäter och ställer in den. Hela servicemanualen finns på R1 forum och i några diskussionsgrupper på Yahoo!

/Kusinen

Last edited:

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
TPS

Från Servicemanuelen s.1

Bifogat

• tps-1.gif
    tps-1.gif
    18.6 KB · Visningar: 356

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
TPS

Från Servicemanualen s.2

Bifogat

• tps-2.gif
    tps-2.gif
    18 KB · Visningar: 341

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
TPS

Från Servicemanualen s.3

Bifogat

• tps-3.gif
    tps-3.gif
    17 KB · Visningar: 343

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MT-01 Stage 3
Skäggis skrev:
Då har jag nog missat dig helt. Tror inte jag sett någon Svart/lila fzr i stan. Får väl hålla lite span efter dig så man kan växla några ord. Så ser du en stor kille i ett svart Alpinestars TZ-1 på en blå-lila FZr1000 så får du gott hälsa lite..

Näe, jag har inte sett dej heller men jag har sett att du har lagt ut bilder på din hoj. Däremot har jag åkt ett par gånger med dina polare (jag tror det är dina polare iaf). Jag var tex med när han med rettan (kommer inte ihåg vad han heter) gjorde en marksyning strax ovanför upp gränna.

Ja, snackade med några av dem idag och det stämmer att du åkt med en del av dom. Vi får väl se om jag lyckas tajma in det nån gång när du åker med nästa gång...

Fjompen

Gick med
20 Mar 2003
Hoj
Tja!
Har kollat upp TPS:en nu. Mätte upp värdet mellan stiften, dom stämde. Fast den stod inställd på 10 000 rpm, så ja ställde den på 5000. Går det bara att ställa 0-5000-10000 ? Mellan dom stod nålen bara och fladdrade. ex försökte ja ställa på 7000 men det va ju helt omöjligt.
Drog ut o provade med rätt värde men den gick precis som förut :mad:
Så nu är det bara EXUP:en kvar. Servot rör sig när man står och torrgasar, så jag tror nog att den funkar. Får inte upp några felkoder heller :( Typiskt min tur, måste vara otursförföljd

Fjompen

Gick med
20 Mar 2003
Hoj
Kom precis från garaget. kom bort wirena från exupventilen, gick o röra den för hand till båda ändlägena, plockade isär den men den såg fräsch ut. va lite ljud när man vred på den men den går ju lätt så inte vet jag.
provade att köra manuellt. gick rätt bra i stängt läge, öppnade fullt o provade igen. då var det bra fart. Plockade isär servot och tittade på dreven, inget fel. Jag börjar ge upp nu. Finns det nån som är duktig på sånt här i Uppsala trakten med omnejd?

YZF-1000-R1

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös numera.....
Bra då vet du att tps givaren funkar iaf...
Kan ju bli fel på vägen från givaren till boxen så testa skillnaden på gasresponsen med inkopplad å urkopplad.

Utan:stäng av motorn ta bort kontakten å starta den blir KLART märkbart skitslö å super dryg.

När du ändå är å pillar på förgasarna så är det värt å kika så membranen i förgasarna är hela/ Något trasigt så blir den även då jävligt slö å går risigt.

/Eric

Last edited:

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Hoj
Ja.
Fjompen skrev:
Tjena! Jag provade att rycka ur kontakten till TPSgivaren och satt tillbaks den när motorn gick, blev ingen skillnad. Är det den som är trasig då? O ja, jag tankade 98 som alltid. ;) Tycker om det vore skit i soppan borde den inte gå bra nånstans på registret o gå ojämnt. Ska kika tipset om inställning av givaren.
Hörde mig för på Cycle center utanför Uppsala vad en ny skulle gå på: 1700:- !! Nån som ha en liggandes? Tack för tipsen :)

Jag fick en gång dålig bensin. Den gick bra på top då men på låg och mellan gick den så jevla dåligt. Kunde knappt hålla sig igång på tomgång. Tycker du ska byta ut bensinen innan du börjar skruva en massa.

\Masonit

Psyko

Allways ahead
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
YZF R6
Hur lång har den gått? Kanske dax att göra ren förgasarna.

Har också haft en del problem med konstig gång vid vissa varvtal det visade sig efter mycket felsökning (Bl a TPS, ren gjorda förgasare, bränslefilter osv.) att Pickup coilen satt lös :skrämd Ska sitta med locktight värt ett försök, om R1:an har en sådan vet jag inte...

Lycka till... :tummenupp

\H

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
fan, här har ni gått igenom nästan allt. Jag vet inte men i ren despeation, kan det inte vara chokespjället som hakat sig lite?

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj

rigor

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Fjompen skrev:
Kom precis från garaget. kom bort wirena från exupventilen, gick o röra den för hand till båda ändlägena, plockade isär den men den såg fräsch ut. va lite ljud när man vred på den men den går ju lätt så inte vet jag.
provade att köra manuellt. gick rätt bra i stängt läge, öppnade fullt o provade igen. då var det bra fart. Plockade isär servot och tittade på dreven, inget fel. Jag börjar ge upp nu. Finns det nån som är duktig på sånt här i Uppsala trakten med omnejd?

Mät upp EXUP motorn istället (värdena finns i servicemanualen), jag hade problem med min motor och då var det vridpotentiometern som var kass. Jag fick inga indikationer på varvräknaren att EXUP'en var trasig, märkte bara att den gick slött från 4500 varv och uppåt.

Fjompen

Gick med
20 Mar 2003
Hoj
Exup motorn rör sig. Men jag tycker att den rör sig lite. När jag vred på Exup:en för hand så kunde ja vrida den bra mycket. Hur mäter man upp motorn? Jag får inte upp några koder heller. Den har gått ca 4400. Ligger man på en 4-5 växel o gasar från 3500 varv så e den slöare än förut. Vid ca 7500 sticker den iväg. Lite tajt att få tid på verkstad också såhär vid semester tider.

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Fjompen skrev:
Exup motorn rör sig. Men jag tycker att den rör sig lite. När jag vred på Exup:en för hand så kunde ja vrida den bra mycket. Hur mäter man upp motorn? Jag får inte upp några koder heller. Den har gått ca 4400. Ligger man på en 4-5 växel o gasar från 3500 varv så e den slöare än förut. Vid ca 7500 sticker den iväg. Lite tajt att få tid på verkstad också såhär vid semester tider.
EXUP Diagnos s.1
Hoppas det kan hjälpa!

Bifogat

• exup-1.gif
    exup-1.gif
    24.2 KB · Visningar: 174
Last edited:

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj