R1 turbo, ca pris?

Efex

Bättre än dig helt enkelt...
Gick med
31 May 2008
Ort
Jönköping
Hoj
Ktm 530 Exc (SM) 08 factory edition black, Ktm 450 SMR 06
Vad tror ni att det skulle kosta att sätta på en turbo på en R1:a?
Vilken årsmodell är lämpligast?
Vad tar en fiirma för arbetet?
Ca pris för arbetet om man gör det själv?

Är inte ute efter en strippen hoj utan vill att den ska vara körbar på gata/bana.

Väntar ivrigt på svar :tummenupp
 
Last edited:

Efex

Bättre än dig helt enkelt...
Gick med
31 May 2008
Ort
Jönköping
Hoj
Ktm 530 Exc (SM) 08 factory edition black, Ktm 450 SMR 06
Hoppas på fler svar från folk som lämnat in sin hoj för tubokonvertering på firma, gjort det själv osv. Alltid bra att få mer än 1 bild av det hela så att säga.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Efex skrev:
Vad tror ni att det skulle kosta att sätta på en turbo på en R1:a?
Vad tar en fiirma för arbetet?

Tittar man lite snabbt på MC Express sida så ligger kiten mellan ca 50 - 70k så det är väl en bra riktlinje på priset ialla fall :tummenupp
 

Forsabon

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2007
Ort
Berglock
Hoj
Coccacoki
Turbo beg. ex Mit 04-15, 2500:-
Grenrör från Marklund 4-5000:-
Pump + regulator (förgasare) 2000:-
toppackning (tror jag går på) 1100:-
Ställbara kamdrev
Plenum, slangar för olja, tid samt säkert 8-10000:- till för saker man inte har tänkt på samt sånt man "gör fel och inte tänkte på pengar"
Utan IC kanske du får ut 230-250 hk på en R1.

Har dock ingen koll över R1, finns många här på forumet som byggt.


Lycka till, det behöver man samt ett sjujävla tålamod.....
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Har byggt själv på en R1a... Vågar dock inte räkna vad det kostat riktigt. Har även byggt om så mkt mer än bara motorn så alla kostnader vävs in i varann, men skulle tro att enbart turbokonverteringen har kostat 20,000+ och då köpte jag en turbo som var ny(dock inte till nypris men likväl). Men allt annat material har jag tagit från jobbet/haft hemma och svetsat rubbet själv.
Allt drar iväg ändå, många utgifter man inte tänker på...

Men bygg! Finns gott om kunskap här i turbodelen och några som byggt på just en R1a(jag, exc, frösö ante mfl.) Så det är ju bara att fråga!

//J
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Sölle-racing tar 40000 för att turbokonventera en gsx1400 borde va samma pris för en r1
 

exc

Rider
Gick med
21 Dec 2006
Ort
Umeå
Hoj
R1 str.fighter T , KTM 450
Jo som sagt det drar iväg. Ungefär vad det har kostat för mig:
Fick tag i en 16t turbo skitbilligt.1500kr, IC (Mcx) 5000kr ,Dump (Mcx)1000kr, 3 toppackningar 1500kr, El. lågkompkolvar och 2 packningar ca (med sprillans kolvar) 7700kr, BTR (Mcx) 600kr , Soppapump hade jag men annars ca 800kr, Förstärkt koppling och laddtrycksmätare ,slang osv. ca 1000kr Byggde eget grenrör och plenum ca 500kr, Flänsar och rör till avgasröret ca700kr
Och naturligtvis en massa jobb dock väldigt kul göra.:yoparty
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Jo som sagt det drar iväg. Ungefär vad det har kostat för mig:
Fick tag i en 16t turbo skitbilligt.1500kr, IC (Mcx) 5000kr ,Dump (Mcx)1000kr, 3 toppackningar 1500kr, El. lågkompkolvar och 2 packningar ca (med sprillans kolvar) 7700kr, BTR (Mcx) 600kr , Soppapump hade jag men annars ca 800kr, Förstärkt koppling och laddtrycksmätare ,slang osv. ca 1000kr Byggde eget grenrör och plenum ca 500kr, Flänsar och rör till avgasröret ca700kr
Och naturligtvis en massa jobb dock väldigt kul göra.:yoparty

Hur går det för dig nuförtiden? Är du som mest ute och bombwheelar hela dagarna?
 

exc

Rider
Gick med
21 Dec 2006
Ort
Umeå
Hoj
R1 str.fighter T , KTM 450
Hur går det för dig nuförtiden? Är du som mest ute och bombwheelar hela dagarna?

Det går bara fint + att hojen sköter sig helt utmärkt med:tummenupp
Tyvärr körs det alldeles för lite, pga. massa skoter mek, plus att jag dragit igång en renovering av en gammal BMW 1602 som det oxå ska monteras en snurra på så småningom.
Men måste besikta + ett nytt bakdäck innan 1:a sept. Om jag ska köra något
mer i år. Funderar på att ställa av efter helgen. Jag är lite sugen på att åka till Pite på lördag om vädret tillåter, Garage polaren ska troligen köra med sin numera rätt kända Saab 99 Quattro.

Vad händer för dig? funkar allt?
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top