R1 vs GSXR 750

RoadRunner

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Karlstad
Hoj
KTM625SMC
Tjena alla glada mc-lirare!

Nu är det dags att köpa ny bike efter att ha gjort sig av med min gamla! WOOHOOO :banana

Jag väljer mellan R1 eller gixxer 750, finns det någon här som har erferenhet av båda bikesen och kan nämna lite för och nackdelar med resp hoj?? Hur de uppför sig i jämförelse och så.... Alltså inte intresserad av att någon ska "välja" hoj åt mig utan bara få lite konkreta skillnader o för/nackdelar.

Ska väl även nämna att års modellerna ligger mellan 00 och framåt på gixxern och 99-01 på R1:an....

Tack på förhand mc-folk!
 

danne_the

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2004
Ort
!
Hoj
gixxer 1000 04
RoadRunner skrev:
Tjena alla glada mc-lirare!

Nu är det dags att köpa ny bike efter att ha gjort sig av med min gamla! WOOHOOO :banana

Jag väljer mellan R1 eller gixxer 750, finns det någon här som har erferenhet av båda bikesen och kan nämna lite för och nackdelar med resp hoj?? Hur de uppför sig i jämförelse och så.... Alltså inte intresserad av att någon ska "välja" hoj åt mig utan bara få lite konkreta skillnader o för/nackdelar.

Ska väl även nämna att års modellerna ligger mellan 00 och framåt på gixxern och 99-01 på R1:an....

Tack på förhand mc-folk!

en r1!!! givet! köp inte en "tomhylsa" du trötnar
:tummenupp
 

Henken78

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2003
Ort
Sala
Hoj
F.d Hojar: Yamaha YZ125 -03, GSXR 750 -96, -00
Har tyvärr inte kört nån R1 men jag kan intyga att GSXR 750 är en mycket trevlig hoj. Lycka till med beslutet...
 

RoadRunner

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Karlstad
Hoj
KTM625SMC
hmmm ok... har hört att r1:an skulle va grymt "nervös" vid hårdbroms innan spårval etc... jag har tyvärr inte haft chansen att testa ordentligt (rädd om andras grejer :hihi )
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Bäst gör du ju i att provköra dem och se vilken DU trivs bäst med.
För mig var valet ganska enkelt... Då jag anser att gixxern från 00 är en bättre hoj än r1. Chassit motor hmm ja hela hojen (jag talar då om 00an) är bättre på gixxern. R1an har en motor som tyvärr har en tendens att dra olja. En gixxer drar normalt inte olja.
Toppeffektmässigt så ligger de ganska nära varandra.. Gixxern 00 har 142 kusar mot r1ans 150(?) Men då har gixxern något som r1an inte har. Trycksatt luftburk.. Så gixxerns effekt med trycksatt burk torde ligga på ca 150.. (ren gissning) samt gixxern väger 11 kg mindre..

På denna länk kan du läsa mer om desssa.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=72493

Ps jag vet,,, jag är färgad av mitt val...
 

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
race
Tveklöst gixxern, den hitills roligaste hoj jag kört, R1:eek:rna känns inte intressanta förrens 02 årsmodell.
 
Gick med
9 Mar 2003
Ort
.......
Hoj
..........
Har haft både R1-98 och GSXR750-01, R1 har mer vrid/effekt i motorn men sämre chassi, GSXR750 är ett givet val för bankörning.
Ska du åka gata och slanga mycket är nog R1 att föredra pga mer kräm i motorn men det är enda skälet.
Och sen får du ha rabbat på olja när du kör R1...
Varför inte en GSXR1000-01?


RoadRunner skrev:
Tjena alla glada mc-lirare!

Nu är det dags att köpa ny bike efter att ha gjort sig av med min gamla! WOOHOOO :banana

Jag väljer mellan R1 eller gixxer 750, finns det någon här som har erferenhet av båda bikesen och kan nämna lite för och nackdelar med resp hoj?? Hur de uppför sig i jämförelse och så.... Alltså inte intresserad av att någon ska "välja" hoj åt mig utan bara få lite konkreta skillnader o för/nackdelar.

Ska väl även nämna att års modellerna ligger mellan 00 och framåt på gixxern och 99-01 på R1:an....

Tack på förhand mc-folk!
 
Last edited:

RoadRunner

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Karlstad
Hoj
KTM625SMC
Ok, vadådå??
Konkret tack... personliga åsikter som typ rettan "känns" bättre osv är ju ganska värdelösa i och med att det är en objektiv åsikt.... om ni kan sätta fingret på vad exakt som gör den ena hojen så skön osv vore det guld!!

har kört r1 men inte gixxer.... kände dock att jag inte kunde fresta den för mycket i och med att den inte var min.... så alla åsikter är välkommna!!
 

RoadRunner

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Karlstad
Hoj
KTM625SMC
Superbike Roger skrev:
Har haft både R1-98 och GSXR750-01, R1 har mer vrid/effekt i motorn men sämre chassi, GSXR750 är ett givet val för bankörning.
Ska du åka gata och slanga mycket är nog R1 att föredra pga mer kräm i motorn men det är enda skälet.
Varför inte en GSXR1000-01?

Kanon svar!!! Tack!!
Hmm har inte kollat så mycket på gixx 1000... har fått för mig att dom ligger högre i pris... är ju "fattig" student nu så det sätter ju sina spår hahaha
 
Gick med
9 Mar 2003
Ort
.......
Hoj
..........
Jag har fortfarande kvar min GSXR750 men har nu anaboltrimmat den med GSXR1000 motor pga att jag sköt 750motorn (var trimmad för NSB).

Jag hade nog köpt Suzukin i stället för R1an för enligt min åsikt så är det mkt bättre kvalitet på Suzukin.


RoadRunner skrev:
Kanon svar!!! Tack!!
Hmm har inte kollat så mycket på gixx 1000... har fått för mig att dom ligger högre i pris... är ju "fattig" student nu så det sätter ju sina spår hahaha
 
Last edited:

RoadRunner

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Karlstad
Hoj
KTM625SMC
sweet trimning!! Var det mycke jobb med att få in den krutburken?? (off topic jag vet men de e ju fan min tråd!) Passade motorfästen och allt sånt???
 

Hagster

Miles high.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Florida
Hoj
RoadRunner skrev:
Tjena alla glada mc-lirare!

Nu är det dags att köpa ny bike efter att ha gjort sig av med min gamla! WOOHOOO :banana

Jag väljer mellan R1 eller gixxer 750, finns det någon här som har erferenhet av båda bikesen och kan nämna lite för och nackdelar med resp hoj?? Hur de uppför sig i jämförelse och så.... Alltså inte intresserad av att någon ska "välja" hoj åt mig utan bara få lite konkreta skillnader o för/nackdelar.

Ska väl även nämna att års modellerna ligger mellan 00 och framåt på gixxern och 99-01 på R1:an....

Tack på förhand mc-folk!

Har ägt: 1 Gsxr 750 96, 1 R1 99, 1 R1 00. Kan ju säga att när jag gick upp från Gsxren till R1an så var nog R1an just då det roligaste jag någonsin kört, går svinbra, finns pulver hela tiden rolig hoj som fan. NU kör jag gsxr 750 04 och den är jag mest nöjd med av alla hojar jag ägt. Den går svinigt bra och beter sig ruggigt bra på bana. Har dock inte kört på gata nåt med den än. Har inte kännt någon större skillnad i effekt på nya gsxren och gamla R1an. 00an hade helsystem så den gick fruktansvärt bra men 99ans R1 och 04ans 750 går nog jämt skulle jag tro. Gsxren känns dock 1000 gånger mer rapp och smidigare än R1an på alla sätt och vis.
 
Gick med
9 Mar 2003
Ort
.......
Hoj
..........
De bakre motorfästena passade rakt av men då 1000 motorn är ngt högre så passade inte de övre fästena men med vinkelsip och tigsvets så satte jag på fästena ifrån en kraschad 1000 ram.
Jag fick även byta ut 750 avgassystemet då 1000 systemet är ca 2cm högre,
CPU byttes till 1000 CPU mm.
Denna installation kräver en hel del jobb men man får en GSXR1000 som har egenskaperna av 750ins suveräna chassie. :tummenupp



RoadRunner skrev:
sweet trimning!! Var det mycke jobb med att få in den krutburken?? (off topic jag vet men de e ju fan min tråd!) Passade motorfästen och allt sånt???
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top