R1 vs R6

torsten_89

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2009
Ort
Kopparberg
Hoj
200, yamaha,r6
Om man ska jämföra acc å toppfart mellan en r1 & en r6? Lite Fakta och vad som är den stora skillnaden?
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
R6:eek:r är jävligt långsamma, man kommer knappt framåt när man gasar :rolleyes:

Nä men på en r6a måste man varva mer och växla oftare, sen är r6an lite smidigare än r1an. Men är du nybörjare så tror jag inte det kommer vara hojen som begränsar dig varken på r6 eller r1 :)
 

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Ort
Malmö
Hoj
Borta...
[YOUTUBE-ID]c5YXYcHzZL0[/YOUTUBE-ID]

Sådana tester är väl inte så rättvisa egentligen, spelar ju rätt stor roll hur bra föraren är på starter. Hade varit skoj om det funnits filmer med flygande start, låt säga 100km/h och sen fullgas på högsta växel. Hade varit skoj att se skillnaden mellan olika hojar också, lite äldre R1or mot nya, gsxr k5 mot k8, gammal r1 mot ny r6 osv....
 

torsten_89

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2009
Ort
Kopparberg
Hoj
200, yamaha,r6
R6:eek:r är jävligt långsamma, man kommer knappt framåt när man gasar :rolleyes:

Nä men på en r6a måste man varva mer och växla oftare, sen är r6an lite smidigare än r1an. Men är du nybörjare så tror jag inte det kommer vara hojen som begränsar dig varken på r6 eller r1 :)[/QUOTE

Jaa, har också hört att det är så, r6an lite rappare i början sen kommer r1an med sina urkrafter;)
 

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R6 & RD350
Den stora skillnaden är att när du tagit dig ur sista kurvan innan start/mål/depå-rakan och fått med dig mycket fart och arbetar dig upp genom växlarna med öppna spjäll och plötsligt får en förnimmelse att någon närmar sig bakifrån så är det en R1a som är på väg att köra om.
 

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fyfan
Jaa, har också hört att det är så, r6an lite rappare i början sen kommer r1an med sina urkrafter;)
Det är fel. Kika på lite vridmomentskurvor så får du en bättre uppfattning. R6an är tunnare än R1, både effekt- och viktmässigt. Valet handlar om vad man värderar högst.
 

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
Nada
Den stora skillnaden är att när du tagit dig ur sista kurvan innan start/mål/depå-rakan och fått med dig mycket fart och arbetar dig upp genom växlarna med öppna spjäll och plötsligt får en förnimmelse att någon närmar sig bakifrån så är det en R1a som är på väg att köra om.
Klockrent svar :tummenupp
 

B89

Suit up!
Gick med
12 Feb 2009
Ort
Awesome town
Hoj
Yamaha R6 2008
Jaa, har också hört att det är så, r6an lite rappare i början sen kommer r1an med sina urkrafter;)
du kan ju testa o se vem som drar starten sen beror de ju på föraren men r1 våldtar r6
 

Bjuppe

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2008
Ort
Handen
Hoj
Yamaha R1 99
Hade en r6 förut men trötnade på att varva och växla har en r1 nu tok nöjd..
Men som vissa andr redan sagt det e ju du som ska ha hojen försök att få prov köra bägge två:yoparty
 

Ridde

Inkörningsperiod
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Borås
Hoj
Vit Z 1000 -08
Ähh, lägg av nu grabbar!

Ge killen en Turboladdad-Busa så är biffen klar!

TS's trådar får mig att minnas när jag var runt 20 (är ifs 25 nu men ändå;) ) och det första jag ville ha var en R1 eller en R6a. Nu när man har kört ett par hojar iaf så inser man hur jävla fort man förmodligen skulle krascha om man fått som man ville då.

Men det är bara jag det.

On topic: tror mycket ligger ligger hos föraren tbh, en kass förare på en R1a blir nog ifrånåkt av en duktig grabb på en R6a.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top