R1 vs R6

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
jag kör r1 nu.. och visst, den rör ju på sig..

men jag kan helt ärligt säga att jag funderar på att byta (och jag anser inte att det är att byta ner sig) till en 600:a.. alternativt en annan modell av hoj.. varför?

för att i 98 fall av 100 så är R1:an HELT "onödig" och det hade varit ljusår bättre med något mindre och smidigare..

Visst, det är jävligt mäktigt när man laddar på med valfri 1000cc sporthoj.. och jag är jäkligt glad över att ha en, och kommer vara glad över att ha haft en..

Men fortfarande.. den är "för" stor om man inte är jävligt duktig på att köra (vilket du kanske är iofs).. både på bana och gata skulle jag med all sannolikhet köra fortare med en mindre och smidigare 600:a.. förutom på raksträckor då..

jag tycker att nya R6:an är ett under av smidighet i jämförelse med min (som iofs har ett par år på nacken)

sen att säga att en modern 600:a är trött? de har väl 130hk med trycksatt luftburk? räcker inte det? kolla på duktiga banåkare så går det undan även med 600:eek:r..

men visst, smaken är som baken såklart :)

edit: kan tillägga att jag nog tillhör de som är artiga och tar i hand.. men välstädat hemma? njae.. hela lägenheten är fylld av utspridda kåpdelar just nu :)
 
Last edited:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
En 600 är smidigare och du kan troligen köra den snabbare på bana om du inte är ett ess.
På gata så är det ju skönt att slippa åka och varva och ändå ha bra med mos, och då är literhojen mer komfortabel.

Personligen så väger jag straxt under 100 kilo, och skjutsar dessutom lite då och då. FÖr min del skulle en 600 vara för tom i botten tror jag... Men på en bana kan det nog vara så att jag skulle våga ligga lite närmare gränsen med lite mindre vilddjur mellan benen så där kanske en 600 skulle vara att föredra ändå (har dock aldrig testat en så jag vet inte).
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top