R1000 bygge för säsong -08

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Kul med roliga byggen!! :tummenupp

Håller själv på med ett bygge som kommer bli roligt. Men den hör inte riktigt in i denna tråden. :)

Men om någon inte vill bygga själv så går det numera att köpa en färdigbyggd hoj av honda nu. Honda CBR SBK HRC "special edition" för endast 200.000 euro. Perfekt för tex Rookie 1000! :)

Om inget annat så kanske man kan bjuda på lite inspiration av bilderna.


Pfft!
Fuskbygge! :tungan
 

Dr.Bike

Guest
Här ser det inte ut som det hänt så mycket, och det har det inte heller, iaf inte om man tittar på denna bilden! :D
Men ok, ramen har kommit på hjul, och det betyder att den cartridgekittade gaffeln samt bakdämparen är på plats!
Gaffeln har förutom cartridgen fått nya ventiler med större justermån, och bakdämparen fick ny fjäder för P´s aktuella* kroppsvikt... ;)
Dessutom nytt shimspaket för bättre hydraulisk kontroll och justering.

Toppen håller på att shimsas in på bänken utanför bild. En s.k "bänkning"
Resten av delarna ligger nu redo för att skruvas på.
Minus kolvarna dårå... :gnissla och dessa är ett fall för återförsäljaren som svider, då det nu ligger uppe på VD´ns nivå. :D Det är ett helvete med besvärliga kunder och återförsäljare!

Inga depåstöd syns, varför P, för att få luta ramen mot högtryckstvätten, var tvungen att teckna ett ramavtal med VD´n för sin firma :hihi (putslustigt) och det kommer som det ser ut även att utmynna i någon typ av spons :tummenupp
Vi planerar redan nästa säsong i MotoGp där vi väljer och vrakar bland Grid-Girlsen och dricker paraplydrinkar hela nätterna....
Vi får la se. Tyckte att VD´n snackade om att det hela bestod i gratis kaffe ur firmans kaffeautomat, och att han skulle ta med sig en kasse äpplen till oss att dela på.
Undrans vilket av de två alternativen det blir :brynad

*Top Secret! (ett hemligt vapen)
 

Bifogat

  • Lite händer det.jpg
    Lite händer det.jpg
    45.8 KB · Visningar: 189
Last edited:

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Huka er göbbar å tjärringer...

Nu har kolvarna landat.
Toppen är klar och ventilspelet justerat efter di nyslipade Kent Cammarna...
Kommmer sitta ihop i skutet på veckan för påbörjad inprovning av olika justeringar i elektroniklådan från HRC...

Brrrrummeli brumm. :tungan
 

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
Ska bli intressant att höra bänkresultatet sedan. :)

165-170Hk? Kan det vara en rimlig uppskattning?
 
Last edited:

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Ska bli intressant att höra bänkresultatet sedan. :)

165-170Hk? Kan det vara en rimlig uppskattning?

Kan vara rimligt men hoppas på mera... :D

Det återstår att se men det som är gjort åt motorn från insug och ut är.

Större alu trattar, portning insug från gummin och in med fixad radie runt ventiler osv av Dr.Bike (endast det bästa är gott nog)
Uppmjukade förbränningsrum, wiseco kolvar 13,1:1, Kent Cams kammar omslipade original, portat utblås, yoshimura helsystetem.
Kommer kompa upp den lite extra för att kompensera slipningen på kanter i förbränningsrum och kolvtoppar.

HRC box fullt justerbart.

Så nån gammal ardenner torde väl titta ut och dra lite extra mot original.
Hoppas på att den snurrar i slutet på veckan om det finns tid över för min egna hoj.

Säsongen är ju liksom igång har jag hört. :rolleyes:
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Kan vara rimligt men hoppas på mera... :D

Det återstår att se men det som är gjort åt motorn från insug och ut är.

Större alu trattar, portning insug från gummin och in med fixad radie runt ventiler osv av Dr.Bike (endast det bästa är gott nog)
Uppmjukade förbränningsrum, wiseco kolvar 13,1:1, Kent Cams kammar omslipade original, portat utblås, yoshimura helsystetem.
Kommer kompa upp den lite extra för att kompensera slipningen på kanter i förbränningsrum och kolvtoppar.

HRC box fullt justerbart.

Så nån gammal ardenner torde väl titta ut och dra lite extra mot original.
Hoppas på att den snurrar i slutet på veckan om det finns tid över för min egna hoj.

Säsongen är ju liksom igång har jag hört. :rolleyes:

Vad har detta godiset kostat på ett ungefär?? Nu har du säkert en del kontakter kanske men ändå :)

// nyfikenienstrut
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Så...

Nu åker jag hem och sover.

Motorn sitter ihop och på plats.
Avgassystemet monterat och i morgonbitti typ 0700 åker jag till svetsarn och bygger klart bakramen.

Pucken har måttat och ritat på kåporna för en rejäl Pucklack.
Kommer bli grön för att stå på Maskin Expå på Barkarbyflygfält på torsdag.

Dr.Bike gick hem tidigt och har några bilder som kommer dyka upp.

Tackar och bockar för hjälpen in på småtimmarna! :krama

Godnatt kompisar...
 

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sunnersta, Uppsala
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Avancerat : )
Kul att ni inta fastnade på att kolvarna tog tid! Och skoj du fått fart på bänken : )
 

Dr.Bike

Guest
Tidigt!!! :mad: Min stjärt! :D

Eller jo det blev tidigt. Halv fyra damp jag innanför dörren, trött som en blöt disktrasa.
Sammanfattning av nattmekat: Inget går så lätt som i teorin!!

Men skam den som ger sig, och första problemet jag stötte på efter att ha polerat av alla vassa kanter på nya Wiseco-kolvarna, var att jag inte hade min eminenta kovrings-expandertång, som jag ärvt efter salig bil och båtverkstadssläktingen nere på västkusten.
Bara sätta sig i bilen och köra hem och hämta!
Apropå ärva, Jag ärvde ett gäng snickerimaskiner efter sambons salige bror, men det är ju trägrejer (som jag normalt inte använder) så det har även hänt att jag köpt på mig nån dublettmaskin pga dåligt minne när det sällsynta behovet uppstått :rofl

Sambon ringde x antal ggr under natten och undrade när jag skulle komma hem...
Tjejer :rolleyes: de begriper inte att man INTE avbryter en helig meksession, ffa inte när man bygger en ny motor!

Mer om detta motorbygge senare, det var ju (som alltid) inte HELT problemfritt ;)

Bilder kommer ikväll
 
Last edited:

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Han har inte tid att köra, mekar förhoppningsvis både dag och natt med min motor som rasade på Anderstorp...


Exakt...
Sova är för sådana som köpt en färdig hoj och lämnar den på verkstad.
Själv har jag inte lagt mig före 02:00 denna veckan ocn upp kl 07:00 rekord i natt: i säng 04:45 upp 06:30...:hoppa
Veven är inne och väntar besked om lev tid på den.

Hade gärna åkt redan nu men pga avsaknad av delar som beställdes långt i förväg så är det inte så.
Vem fan har bråttom.
 
Last edited:

RR_Chrille

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R1000-K5
Veven är inne och väntar besked om lev tid på den.

Sova är för sådana som köpt en färdig hoj och lämnar den på verkstad.
Själv har jag inte lagt mig före 02:00 denna veckan ocn upp kl 07:00 rekord i natt: i säng 04:45 upp 06:30...:hoppa

Hoppas att det går fort som fan, jag har brådis och vill köra:banana

Låter som du har ett lungt liv på landet...
 

Dr.Bike

Guest
Såhär såg det ut när tomtefar stod och kliade sig i det imaginära skägget, för att få ihop moroten till sin julklapps-släde (renarna är sedan länge ersatta med en kraftkälla från Honda...) Den uppmärksamme ser att Kidden har satt sin namnteckning på oljekylaren!
Såklart... gick TRE av fyra kolvar att få ut när man endast lyfte bort oljetråget! :gnissla
JA, jag fick ut även den fjärde, men det var lögn i helvete att få dit den igen och samtidigt få överfallet på plats, och även om vi fått det så hade det inte gått att dra överfallet med moment.

Irro!!!! :mad:
(mao idiotkonstruktion Honda! :dummer )
Nu fick vi "förmånen" att slita isär hela helvetet.
Våra sambos och fruar tackar för det.

Nåväl... X antal timmar senare så är aset ihop, alla nya kolvar på plats, inga kolvringar avbrutna, ja t.o.m balansaxen verkar ha hamnat rätt enligt märkningen! :tummenupp
What can possibly go wrong?

ALLA (ni vet ni som brukar mecka!) vet att alting kan gå wrong...
Men... njaa, det verkade väl iaf som om vi båda var överens om att "JOlå vettu, såatte... nu eren klarattsmakkaiopvettu. Så äre me´at! ;)

Och så fick det bli!
Det svåra momentet kvarstod.

Nåt som kunde (kan) verka så lätt. Men ändå blev så svårt... visade sig vara att skohorna in moroten i ramen.
Men satan så dumtrångt det var! :kulspruta

Trötta som vi var så var vi inte öppna för argument som "teknik" "försiktig" eller "prova".
Den skulle bara in!!

Och så fick det bli. Ni ser själva kofoten på en av bilderna! (host...skohornet menade jag ju) :)

Jaja, på hjul, motor hel (än så länge) och kåporna på lack.
Den luftiga och lätta nya bakramen (-12 kg) har helsömmats idag av en alusvetsare. Bling-yoshit med sin kromfinish är värdig vilken USA-pimpad rappar-hayabusa med tre meter lång sving som helst! :D
 

Bifogat

  • 01 Vad fan vare nu som var upp.jpg
    01 Vad fan vare nu som var upp.jpg
    207.6 KB · Visningar: 169
  • Såhär blire.jpg
    Såhär blire.jpg
    194.5 KB · Visningar: 235
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Hej, -12kg för bara bakramen, kan det vara rimligt, låter grymt mycket, ??
Mvh Björn

Närå det är inte överdrivet.
Original bakram är gjuten i grova alu-delar, och massa plast samt stålbultar och stålkomponenter. För att inte tala om orig avgassytem.
Det är alltså inte endast bakramen som sparar denna vikt utan "alles" efter mod.
Dvs BÅDE titanskorsten a´la lätt, kraschkuts och aluprofiler.
Så det som sitter där nu, väger i princip "ingenting"

Bollar man med en orig bakdel inkl. allt (el, blinkersar, all orig plast skjuts-cuts, lås, fästen, lyse, skylthållare, skylt, innerskärm, orig avgas + dämpare osv osv) så inser man att detta kunde Honda gjort lättare och bättre. (vilket de gjorde med besked nu, 08).


@Flugan: jag såg vad du skrev, och Kamikaze Kid förklarar det olyckliga i inlägg #173
(saknade beställda delar. I detta fall kolvarna)
 
Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top