R125 Strypningar mm...

Palesjo

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2010
Ort
Eskilstuna
Hoj
Yamaha Aerox - 01
Tjena! Jo, jag har kollat runt på massa trådat ang, vad för strypningar en R125 har och hur man tar bort dom isf.

Men det ända jag har fått fram är att det finns någon strypning där yamahas Återförsäljare kan ta bort, men det borde ju gå att fixa någon annanstans också eller?

Sen tänkte jag höra med er om en till grej. Jo, jag har kollat runt lite på internet och såg att malossi har ett kitt med 180cc/182cc, rör mm... och då tänkte jag fråga, vad detta gör för skildnad effektmässigt och tror ni det är något att satsa på?

Vh
 

tobbe=)

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2010
Ort
Helsinborg
Hoj
Aprilia rs 125 -06, Aprilia sx 125 -09
hejhej!!

jag vet inte något om strypningarna men jag tycker inte att du borde satsa på ett nytt rör för man får mycket lite ut av det! men man får ett bättre ljud!! :tungan
 

Palesjo

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2010
Ort
Eskilstuna
Hoj
Yamaha Aerox - 01
haha, jo, det är ju det man har hört massa av :) Men jag tänkte bara få något seriöst svar på vad det just finns för strypningar. man har ju sett att folk frågat massa, me ninte fått det svar dom vill ha, men det vill jag ha nu :)
 

Palesjo

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2010
Ort
Eskilstuna
Hoj
Yamaha Aerox - 01
ehh jo, tror det va ? :p Men jag ska dra till yamaha nån dag och höra med dom om just det finns för strypningar, och vilka som kan fixa det mm ...
 

Palesjo

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2010
Ort
Eskilstuna
Hoj
Yamaha Aerox - 01
hahahah, vad synd om oss som inte får köra det då :/ Men man vill ju hänga på er "stora tuffingar" lite grann iaf ;)
 

Sannefjord

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2010
Ort
Eskilstuna
Hoj
Yamaha YZF R1 -01
hahahah, vad synd om oss som inte får köra det då :/ Men man vill ju hänga på er "stora tuffingar" lite grann iaf ;)

Hur hänger man på oss lite grand ? :p Att vi bara får åka på ettans växel? P Den går fortare ändå hahahahhah. Ne skämt o sido. Vi får lösa det där, och fixa ihop en snygg R ;)
 

Palesjo

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2010
Ort
Eskilstuna
Hoj
Yamaha Aerox - 01
hahah, ska vi slå vad om att jag kör liiiite fortare än dig när du kör på 1:ans växel ;) Men aa, den är ju snyggaste 125:an helt klart, och den ska bli lite grymmare ändå :D
 

lud909

aprilia rs
Gick med
12 Nov 2009
Ort
Arjeplog/Hillerstorp
Hoj
Hojlös just nu.. Men ett band 120hk och 2 skidor funkar också!
I 125cc fyrtaktare finns det inte mycket strypningar (typ inga). som du tidigare sa är ju att du få trimma med effektsystem big bore kit eller liknande.

om vi jämför 2 och fyrtaktare:
4T utan (strypningar):
+ driftsäkra
+lättkörda
+billiga att äga/köra

-lite hk
-"dåligt" acc och topp hastighet'
-svårskruvat

2T utan (strypningar):
+ "bra" acc och topp hastighet
+ lätt "trimmat" (mkt hk)
+ lättskruvat

-odriftsäkrare
-dyrare att äga köra (drar mer soppa,olja kolv byte med mera)
-sämre att köra långt med

så vill du köra billigt och längre turer =4T
ha roligt och leka =2T

Såhär ser jag det iaf :)
//Ludde
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
En 4-taktare brukar det ej finnas strypningar på.

Det bästa är nog att byta till större cc. Men det krävs ju också mer av föraren.

Först innan du trimmar och håller på, lär dig köra. Att du kört fiddy/moppe skit snack går jag inte med på.

2-taktare tycker jag du ska ha om du är lek sugen. För annars ser jag ingen nytta i det.

4-taktare är som sagt mer driftsäkrare.

Men det är upp till dig, Vad du kör för hoj. Det du ska göra (tycker jag) är att skaffa dig kortet(om du ej har det) och åk och testa olika hojar. Se vilken som passar dig bäst.
 

Palesjo

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2010
Ort
Eskilstuna
Hoj
Yamaha Aerox - 01
hmm... det var mycket bra tips där ! =) Jaha, så då kanske dom inte har någon strypning ... Men som sagt... R125:an är den snyggaset hojen på marknaden om man får säga det själv och har alltid varit en dröm. Men det är ju det där med hastigheten :/ Sjukt igentligen att det är så :/ Men vafan, man vill ju kunna åka i 150km/h iaf ! :p
 

petolvan

Kejsare, Kung OCH Michael Jackson
Gick med
21 Jan 2010
Ort
Värmdö
Hoj
Bensindriven
150 km/h på en fyrtakts 125a? Nää nää, får du börja trimma ganska klokt för att nå.
Kompisen äger en Honda CBR med trimkam, slipon och 165cc cylinder och hans mätare stannar runt 160 blås och då ligger det ändå 10k i motorn utöver inköp.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Cool hoj utseeendemässigt, mne du är blåst 4taktare vässar man inte.

Visst kan det gå om annan kam fins och ett öppnare avgassystem, men effekten komer tat öka ganska lite helt enkelt.

Hade du tänkt dig för hade du köpt en strypt 2taktare och sen ostrypt den.

Dock gillar jag din hojs utsennde men som sagt motorn är ett skämt och borde kunna bytas ut helt billigt.

Su har köpt en komikerhoj som ser ball ut men som gamla 80-tals skrot 2taktare bränner ifrån som ingenting.
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Här har ni bevis på att den nästan kan komma upp till 150km/h :D 147km/h är ju ganska nära ;) Men obs: Jag kan inte deras språk, så jag vet inte vad han har gjort för att få upp den, så att den går så fort :s

http://www.youtube.com/watch?v=Aj3J2y2el64&feature=related
Nedförsbacke? :rolleyes:
Kan ju även vara en omdrevning om den mäter på utgående axel.

Inte mycket bevis det där inte...

Men lägg pengarna på kurser så du lär dig köra ordentligt, kommer nog vara mycket roligare och mer kostnadseffektivt än att trimma en fyrtaktare
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Forskade också i detta innan jag köpte min 125a, och på 4-taktsmarknaden så är det väldigt glest med trim IMO.
En bekant till mig har en R125 med Leovince rör och den gör 150 på mätaren...
Min WR125 har bra drag upp till 90km/h, därefter suger det röv.

Så ja, vill du köra som en tok säger jag att du ska köpa dig en 2-takt.
Man kan dock ha hur roligt som helst med en 4-taktare, enda gångerna jag kände att min inte räckte till var på motorvägen, men på knixiga småvägar (Hallandsåsen är en gudagåva) så kör man helst inte så fort...
 

Palesjo

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2010
Ort
Eskilstuna
Hoj
Yamaha Aerox - 01
okej okej :) Tackar för svaren ! :) Men jasså... är det bara leovince röret han har på då eller är det nåt mer ? :)
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top