R125 Strypningar mm...

Palesjo

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2010
Ort
Eskilstuna
Hoj
Yamaha Aerox - 01
Degenerate sa att hans polare har/hade en R125 och den gjorde 150km/h på mätaren med leovince ... Och då frågade jag om den gick så fort med bara det röret, och inte med något annat som han gjort i motorn :p Sorry om det kanske lät lite konstigt förrut ! :/
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Fan missade ju att jag hade skrivit i denna tråden, haha...
Vad jag vet så har han bara bytat röret!
 

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
150 km/h på en fyrtakts 125a? Nää nää, får du börja trimma ganska klokt för att nå.
Kompisen äger en Honda CBR med trimkam, slipon och 165cc cylinder och hans mätare stannar runt 160 blås och då ligger det ändå 10k i motorn utöver inköp.

Det du säger stämmer ju förvisso, men man ska inte jämföra en jefla 2-ventilare mot en 4-ventilare.

r125:an har som tidigare skrivit med största sannolikhet ingen strypning förutom katt i slutburken och klen mapp.

Men med 180cc:n OCH viktigaste av allt en jävligt bra portning i toppen och ev större ventiler så kan du nog få några hästar till. Förutsätter att man kan mappa om då, men det kanske går att få på något eftermarknadssprut och mappa själv, eller bara kleta dit en förgasare om det får plats...

Visst det kostar men det är ändå lättare än på en tvärdö tvåventilare...
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
2-takt e de enda valet om du vill ha skoj på din mc,

dock hade ja nte tvekat en sekund på att köpa en 4-takt till långa färder om man haft råd me båda,

Men med 2-takt får du mer än dubbla effekten till ett billigare pris, och om du e sugen på mer e de mkt enklare att trimma för mer effekt, och billigare om du har bra kunskaper,

4-takt e inte mkt o hurra för, och i MIN åsyn, nte värt dom 7-17 000 kr för körkortet,
dock e yamaha r125an riktigt fin o låter inte för mycket,

o juste, nackdelarna med 2-takt e ju de förskkräckliga ljudet som uppstår under allt annat än full gas, sen lukten o underhåll, men gillar du fart e de ju lätt värt de :)

din aerox kommer stå o samla damm bra länge om du köper 125a iaf

edit:
http://www.youtube.com/watch?v=EDZb8NgsXNE
http://www.youtube.com/watch?v=0QyfowOVnBs

och tänk på att detta e en hoj som kostar 15-25 000 :Bugar

ser lite roligare ut med 2-takt :rolleyes:
 
Last edited:

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Degenerate sa att hans polare har/hade en R125 och den gjorde 150km/h på mätaren med leovince ... Och då frågade jag om den gick så fort med bara det röret, och inte med något annat som han gjort i motorn :p Sorry om det kanske lät lite konstigt förrut ! :/

Haha... Nä, Det ända som ändras i stort sätt är ljudet när man byter ljuddämpare på hojar. Inte mycket som ändras där inte.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Nej även på litershojar där jag har en mätning gick effekten från original upp med 5 hk och då var det ändåombestyckning i fråga.

Det på en liteshoj, alltså man märker ingen skillnad ens, det låter lite roligare och skiten väger hälften mot det enorma originalet.

Ofat har just byte lipon ingen anna nytta än tt se snygare ut och låte lite mer, effekten märker man inte ens, det hanslar ju inte ok helsystem som jag antar att banåkare kan märka skillnad på.
 

Robz

Guest
Nej även på litershojar där jag har en mätning gick effekten från original upp med 5 hk och då var det ändåombestyckning i fråga.

Det på en liteshoj, alltså man märker ingen skillnad ens, det låter lite roligare och skiten väger hälften mot det enorma originalet.

Ofat har just byte lipon ingen anna nytta än tt se snygare ut och låte lite mer, effekten märker man inte ens, det hanslar ju inte ok helsystem som jag antar att banåkare kan märka skillnad på.
Silwer har en god point här, byte av slipon ger inte mycket ens på litershojar (helsystem är dock en annan sak), än mindre på en liten motor. På min Gixx 1000 K7 gick det upp från 164 till 165 på bakhjulet på topp, MEN 12 bhp extra över hela mellanregistret, vilket faktiskt kändes. Dock kräver det en ommappning av ECUn...

På en 125a är det bara större cylindrar som gäller, (givetvis förutsatt att strypningar i ECU/blås är borttagna) byte av rör på en 125a ger nog mest ljud och utseendeförbättring... I många fall en försämring av effekten.
För 2 takt finns dock en del att göra, men det kostar och håller sämre...
 
Last edited:

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Jag står ändå tvivlande till att de bara med ett effektrör skulle nå 150 knyck med en sån där.

Man får ändå tänka på att det är vad typ en RG 125 av den äldre modellen gör och då väger den typ 94 kilo eller nåt och ger 25 hästar.

Jag tror runt 120 ånstans mycket väl kan vara vettigt.

Men givetvis år det att trimma 4taktare med, det tråkiga är ju bara tat här rör det sig om en liten 125a enstånka.
Jag vet inte vad som finns til de där, men som nån skrev en större cylinder är nog en bra ide, byte av toppen då med eller portning, anna kam, det öppna systemet och en större förgasare.

Tja vad kan det ge 5hk mer kanske, alltid nåt, men nån Aprilia RS killer blir det aldrig av en sån där utan enorma anstränningar, och då är det fan bättre att göra om motorfästena och hänga i en nana motor mellan besiktningarna eller nåt sånt.
 

=PerssoN=

Joråsatte..
Gick med
8 May 2010
Ort
Gävle
Hoj
Aprilia RSV4 RR - 2016
Suck.....I nästan varenda tråd i "125-klassen" börjar man jämföra 2T med 4T. Ingen mer än jag som börjar tröttna på detta?....

Men till saken nu. Eftersom jag har en r125 så kan jag berätta lite om mina erfarenheter.

Är du ute efter ett fartmonster så är detta helt fel hoj för dig. Dock så är det inget fel på axet som vissa påstår att det är. Den tar t.o.m en STRYPT rs125/mito 0-100. Men visst, den gör bara 133km/h vilket kan vara rätt tråkigt när man kör motorväg. Men för övrigt så är det en underbar hoj som utstrålar en enorm körglädje för en 16-åring (OBS:eek:m du kan köra mer än bara rakt fram). Släng på ett leovince system och ett dubblebubble kåpglas så har du, enligt mig, utan tvekan den läckraste 125an på marknaden.

Men som sagt, är du ute efter ett fartmonster (som resten av alla fjollor med moppefjun) så ska du nog kolla på en 2t.
 
Last edited:

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Den tar t.o.m en OSTRYPT rs125/mito 0-100 med det starka bottenvridet.

Använder du verkligen ditt "bottenvrid" så mycket vid 0-100? Trodde man strävade efter att ligga på området med max effekt..

Sitter det en förare med lite mellan öronen på ovan nämnda 2t så vet han att man kan slira på kopplingen. 0-100 på ca 7s, gör din det?
 

=PerssoN=

Joråsatte..
Gick med
8 May 2010
Ort
Gävle
Hoj
Aprilia RSV4 RR - 2016
Använder du verkligen ditt "bottenvrid" så mycket vid 0-100? Trodde man strävade efter att ligga på området med max effekt..

Sitter det en förare med lite mellan öronen på ovan nämnda 2t så vet han att man kan slira på kopplingen. 0-100 på ca 7s, gör din det?

Ber om ursäkt, menade såklart en strypt mito/rs125. Men visst, den skulle aldrig klara 7s.
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Ber om ursäkt, menade såklart en strypt mito/rs125. Men visst, den skulle aldrig klara 7s.

Bottenvrid är "inget" för 0-100, där arbetar man med toppeffekt

Segdragningstävlingar (som brukar vara orättvisa pga utväxling iofs) och körbarhet är en annan femma


Lite ironiskt att du gnäller på att alla trådar blir 2t vs 4t när du sedan fortsätter på samma spår :tungan
 

=PerssoN=

Joråsatte..
Gick med
8 May 2010
Ort
Gävle
Hoj
Aprilia RSV4 RR - 2016
Lite ironiskt att du gnäller på att alla trådar blir 2t vs 4t när du sedan fortsätter på samma spår :tungan

Jo, men det är bara med den enkla förklaringen att folk skriver så mycket felaktig fakta om just 4T/R125. Ville endast klargöra hur det är.

Men hädan efter ska jag vara tyst :krama
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Jo, men det är bara med den enkla förklaringen att folk skriver så mycket felaktig fakta om just 4T/R125. Ville endast klargöra hur det är.

Men hädan efter ska jag vara tyst :krama

Inte alls så jag menar, bara att jag fann det komiskt.


Jag som tvåtaktshuligan skulle lätt välja en modern 4takt (typ R125, WR125, MZ el.dyl.) före en strypt 2takt ur rent motorperspektiv.
Dock kan det ju vara chassimässiga fördelar som styr undan valet :)
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Hhehehehe, men det klart folk anmärker när de börjar gå fortare och fortare för varje inlägg och folk har kört en del och inser att det är en omöjlighet.

Det är inte andra hästkrafter i en 4taktare på nåt vis.

Att snäpa en Aprilia RS125 till 15hk tror jag gör att den går jävligt dåligt faktiskt.

Men som sagt tidigare snygg hoj, och skiter man i att det är 15hk vilket ju är lagligt så är det ju inte mycket mer att säga.

Nåt drag är det ju dock inte fråga om, men det har väl ingen förväntat sig heller.

Jag ser ingen anledning till att ni ägare till sånan här ska grina när nån jämför med 2taktare osv, jag menar ni kan ju alltid säga att det är en 4t enstånka ni har, det är liksom no contest.

Den lär ju inte dra mycket bensin iaf alltid nåt, en tillräkligt krokig väg kanske kan bli kul med, rakare vägar är og mest en plåga, men de slka man ju hålla sig ifrån.

Så ta det lugnt, det är vl för såan som mig svårt att förstå att man idag bara får ha effekt i en 125a som gamla luftkylda mopedliknade 125or hade en gång.
Man känner lite tat ni kommit i kläm bara, effekten borde få vara högre helt enkelt, men jag har inte gjort lagarna.

Men det är ju aptris om nån rullar fram med en RD125a från 82 eller när de nu kom, de ligger på 20hk och väger inte mycket, den ar sin tids värsta 125a och den spöar upp den där R125an.

Nä det blev nåt fel när de här klassningarna sattes helt enkelt, det är ju inte svårt att förstå varför ingen köper 125or längre, vem orkar bry sig, 15hk eller 30hk, en fåne kan ta ihjäl sig på båda, så jag tycker inet felet ligger där heller.
 

razze

Ny medlem
Gick med
2 Jan 2010
Ort
vallentuna
Hoj
zx9r ninja
Jag står ändå tvivlande till att de bara med ett effektrör skulle nå 150 knyck med en sån där.

Man får ändå tänka på att det är vad typ en RG 125 av den äldre modellen gör och då väger den typ 94 kilo eller nåt och ger 25 hästar.

Jag tror runt 120 ånstans mycket väl kan vara vettigt.

Men givetvis år det att trimma 4taktare med, det tråkiga är ju bara tat här rör det sig om en liten 125a enstånka.
Jag vet inte vad som finns til de där, men som nån skrev en större cylinder är nog en bra ide, byte av toppen då med eller portning, anna kam, det öppna systemet och en större förgasare.

Tja vad kan det ge 5hk mer kanske, alltid nåt, men nån Aprilia RS killer blir det aldrig av en sån där utan enorma anstränningar, och då är det fan bättre att göra om motorfästena och hänga i en nana motor mellan besiktningarna eller nåt sånt.

hej jag ska ge dig lite verklighets uppfattning.
jag har en cbr helt orginal den gör ca 120 och woonte här på sh hans r125a gör ca 135 tror jag bara så ni vet:tuttar
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top