R6:à började rassla som attans vid körning

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, 2004 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
Det är inte ovanligt att en vevaxel som brister går av diagonalt. Eftersom axiallagringen inte tillåter de två delarna av vevaxeln att separeras fortsätter de att rotera tillsammans. Jag har också lyckats med den bedriften, i mitt fall pga av för högt övervarvningsskydd i kombination med missad växel. TS har med största sannolikhet övervarvat motorn.
 

Mackedude

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Streetfighter
Det är inte ovanligt att en vevaxel som brister går av diagonalt. Eftersom axiallagringen inte tillåter de två delarna av vevaxeln att separeras fortsätter de att rotera tillsammans. Jag har också lyckats med den bedriften, i mitt fall pga av för högt övervarvningsskydd i kombination med missad växel. TS har med största sannolikhet övervarvat motorn.

Vad gjorde du på din hoj då? Och var de dyrt?
 

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, 2004 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
Vad gjorde du på din hoj då? Och var de dyrt?
Jag köpte en ny vevaxel och bytte. Vev, lager o packningar kostade ca 3000 kr för 15 år sedan. Det gällde en GSX-R-1100-motor.
 

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, 2004 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
Hur kan de vara för högt övervarvningsskydd?
Det händer att gammelgixxer-ägare monterar elektronikbox från en 750 på sina 1100:eek:r, med följd att övervarvningsskyddet blir högre än motorn klarar av.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Vad gjorde du på din hoj då? Och var de dyrt?

Blir nog billigast om du bara byter motorn istället.
Att göra det där hos Yamaha lär kosta mer än vad hojen är värd.

Bara själva vevaxeln kan nog landa på 10k om du köper en ny.
 
Last edited:

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
är det en R6 modell mellan åren 1999 och 2001 så skulle jag börja leta beg. motor byta maskin å sälja din nuvarande till någon som kan repa den och använda eller sälja vidare.
 

Mackedude

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Streetfighter
Jag har köpt undre delen av motor och den ska sättas på plus att svänghjulet och kamkedjan ska flyttas över från den gamla. Kan de bli en dyr historia? Jag har packningar själv också
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag har köpt undre delen av motor och den ska sättas på plus att svänghjulet och kamkedjan ska flyttas över från den gamla. Kan de bli en dyr historia? Jag har packningar själv också

Alltså, om vevaxeln är AV som du skriver så måste den ju bytas, och då behöver ju motorn tas isär.

Eller menar du att du köpt en komplett blockdel av motorn, med vevaxel, vevstakar och kolvar?

Gör du det på Yamaha så lär det ändå bli ett antal tusenlappar i arbetskostnad (om det inte är sjukt mkt billigare i Helsingborg än i Sthlm).

För att svara på frågan "kan det bli en dyr historia" så: Ja.
Skriv gärna i tråden vad de ville ha för det när de räknat klart.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Vem konstaterade att vevaxeln var av?

Har fått exakt samma grej med rassel på en zx6r då min kamkedjespännare tackade för sig. blev byte av spännare och kedjeskydd + olja + filter. Några timmar i garaget och typ 2000:- totalt.
 

Mackedude

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Streetfighter
Ja jag har köpt en komplett blockdel med allt de där så de som ska göras är sätta på den på toppen och flytta över kamkedjan och svinghjulet
 

Mackedude

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Streetfighter
Vem konstaterade att vevaxeln var av?

Har fått exakt samma grej med rassel på en zx6r då min kamkedjespännare tackade för sig. blev byte av spännare och kedjeskydd + olja + filter. Några timmar i garaget och typ 2000:- totalt.

Jag trodde också de va kamkedjespännaren men yamahacenter i Helsingborg säger att det var vevaxeln som va av.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Ja jag har köpt en komplett blockdel med allt de där så de som ska göras är sätta på den på toppen och flytta över kamkedjan och svinghjulet

Skulle inte bli superförvånad om det landar på typ 13000-20000kr om du gör det hos Yamaha.. (förutsatt att du lämnar in hela hojen och inte motorn lös)

Men som sagt, återkom gärna med priset du får. Alltid intressant att veta vad dom tar för sånt där.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Edit. Nä nu var jag grinigare än en pms kärring! Trots kvalitetsnyp natten lång! lova att du är snällare mot nästa motor nu bara..
 
Last edited:

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
hade det bara varit motorbyte, så hade jag kunnat fixa det relativt snabbt, men är det att bygga ihop 1 motor av 2 defekta, så behövs det en del timmar i garaget.

visst kan jag göra det, vad det kostar ? billigare än yamahacenter

behövs något annat bytas, så kostar det mer..

jag hade bytt motor, säkert billigare än vad det kostar att bygga ihop den du har
 

Mackedude

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Streetfighter
Jag sitter på 2 motorhalvor som ska sättas ihop, polaren är bilmekaniker och hela manualbibeln har jag så man ska kanske ta och prova själv då som twintorsk säger?
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Jag sitter på 2 motorhalvor som ska sättas ihop, polaren är bilmekaniker och hela manualbibeln har jag så man ska kanske ta och prova själv då som twintorsk säger?
Riv ut motorn, lägg den i bagaget och åk till polaren. En mekkunnig person byter topp på under 2 timmar. Gör dig själv en tjänst och kör ett kompprov när den nya underdelen är på plats.

//P
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top