R6 -01 Dog under körning!!

Moffe_420

Ny medlem
Gick med
9 May 2012
Ort
Höör
Hoj
2001 Yamaha R6
Tjena alla bikers,
Dagen börja perfa med nya däck och nytvättad hoj.
Men efter ca 4 mils körning dog hojjen tvärt och fick rulla in till sidan, starta inte därefter .:död
funkat felfritt senaste rundorna och gått jämt och fint hela tiden.
Är rätt ny på detta med hojjar och felsökningar och undrar om någon skulle kunna komma med lite bra tips på vad felet kan vara och hur jag ska gå till väga.
MVH Moffe

Yamaha YZF-R6 2001
 

A6lex

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki ZX9R -94
Har du någon ström i hojen när tändningen är på? Kan annars blivit kortslutning någon stans så någon säkring gått
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Regel nr 1 kolla alltid säkringar!

Stor risk att vatten trängt in nånstans och bränt nån säkring. Annars kolla alla kabelkontakter se de inte oxiderat eller vibrerat loss. ex. jordningskabeln.

En pinsam grej jag gjort är att under färd på nåt konstigt vänster har jag kommit åt dödar knappen utan att märka det och det tog 30 min att upptäcka.

Förklara lite bättre exakt vad problemet är, lyser displayen, går startmotorn runt när du trycker på startknappen eller är den tvärdöd?
Startar den om du rullar igång den?

Lite enklare att ge tips/råd när man får mer info.

edit: vi skrev samtidigt så hade ej sett ditt svar.
 

Moffe_420

Ny medlem
Gick med
9 May 2012
Ort
Höör
Hoj
2001 Yamaha R6
Allt är som de brukar bortsett från att den inte vill starta, har kollat säkringarna och de ser ut som alla är hela,
dödar knappen va de första ja kolla innan hojjen stod helt stilla men den va i rätt läge,
vad ska man kolla efter stegvis?
jävla ångest nu när solen börjar kolla fram .... :/
 

A6lex

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki ZX9R -94
Det du gör efter du har kollar alla säkringar och kontakter är helt enkelt att du skruvar ut ett tändsrift och kollar om du har gnista. Har du gnista så är det antingen bränsle eller kompressions problem
 

Moffe_420

Ny medlem
Gick med
9 May 2012
Ort
Höör
Hoj
2001 Yamaha R6
Och om där inte är gnista , vad kollar jag då efter?, Som sagt lite ny på detta med hojmeck :p
men man lär så länge man lever...
försökte även putta igånga den i 2:ans växel, bakomvarande tyckte det lukta bensin om det har någon betydelse?
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Om det luktar bensin får den soppa men tänder ej så nåt med tändningen.

Har hänt att det samlats vatten i hålen där tändstiften sitter och kan då få tändstift att balla ur. Men det konstiga är att du fick igång den och det kom senare.
 

A6lex

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki ZX9R -94
Då får den troligtvis bränsle :tummenupp Har du ingen gnista så är de bara att börja mäta motstånden i bla. tändspolarna och tändboxen. Kan vara svårt om man inte gjort de förr så rekommenderar en handbok i så fall!
 

Moffe_420

Ny medlem
Gick med
9 May 2012
Ort
Höör
Hoj
2001 Yamaha R6
ja precis, tvättade den 1 timme innan jag gav mig ut på vägarna, körde ca 4 mil med 5 stopp och då starta den utan problem,
 

A6lex

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki ZX9R -94
Då kan de vara tändboxen, tändspolarna, nån switch som gått sönder. Kan vara lite vad som helst men bästa är att börja mäta på spolarna och boxen
 

Tinaplinius

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2012
Ort
Hästveda
Hoj
Kawasaki ZR 7S-04
Hej, Luft tillförseln i tanken, starta o kör en bit med tanklocket öppet o lyssna...på ev. ljud som finns,
kolla bränsle filter, och kanske kranfiltret, och kan ju egentligen vara dåligt batteri
har haft det problemet med min bil....har du bensinkranen öppen?? kanske igensatt....
Bara ett par ideer...:yoparty
 

Moffe_420

Ny medlem
Gick med
9 May 2012
Ort
Höör
Hoj
2001 Yamaha R6
var ska jag mäta imellan och vad ska vara "standard värde" på de olika mätpunkterna?
 

COSMOZ 08

Sporthojsnörd
Gick med
23 Apr 2003
Ort
08 City
Hoj
KTM 990 SMT
Prova & ladda batteriet , kan vara något med fukten som har fått laddningen att sluta fungera .
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top