R6 -01 går på 3 cylindrar

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Är det självklart för alla utom mig vad felet är?
Dåligt komp på Ettans menar du? Eller varför det är dåligt? Bränd ventil, sprucken topp, sprucken kolv eller sprucken cylinder gissar jag på baserat på min moppeerfarenhet.
Hade varit roligt att prova på att fixa förutsättningslöst ifall priset är rätt men det kanske är ett aber att hitta delar till tjugo år gamla grejor? Är man en sopa som jag så ska man bara riva i grejor som redan är räddningslöst förlorade

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Dåligt komp på Ettans menar du? Eller varför det är dåligt? Bränd ventil, sprucken topp, sprucken kolv eller sprucken cylinder gissar jag på baserat på min moppeerfarenhet.
Hade varit roligt att prova på att fixa förutsättningslöst ifall priset är rätt men det kanske är ett aber att hitta delar till tjugo år gamla grejor? Är man en sopa som jag så ska man bara riva i grejor som redan är räddningslöst förlorade
Jag menar om det "alltid" är samma fel på dem. I så fall är det antagligen inte så lätt att hitta delar att byta till.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Är det självklart för alla utom mig vad felet är?
Det är i alla fall inget elfel. Inget för Ricky. Bättre att han lägger pengarna på något som fungerar.
Det kan vara en ok affär om man har en vurpad eller smälld R6a och kan/vill utföra motortransplantationen själv plus att man har tid och plats.

Felet innebär åtminstone att man lyfter toppen. Kanske kan man se felet redan under ventilkåpan. Måste man lyfta ur motorn för att få loss cylindern? Är det illa så kanske man måste byta ett foder, kanske bara en standardkolv och ringar. Att bara borra en cylinder till nästa öd är väl lite oseriöst.
Är det bara en ventil eller flera i den cylindern så räcker det ev med byte av dessa och ev styrningar. Kanske ser kolvtoppen ut som kriget.

Annonsen ligger även på Facebook så jag tror att den snart är såld.

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Jag tänkte nog mest på att TS hade bjudit 10' men det tyckte säljaren var för lite, och kompprov var taget - jajamän.

TS lyssnade, duckade - och nu ligger hojen ute för ett lägre pris, och med ett ärligare kompprov angivet.

Fine - nu kan den som vill ta ett mer informerat beslut, jämfört med hur det verkade från början.

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag såg också denna och blev lite sugen. Så länge man inte har nåt emot att byta motorn, vilket är det enklaste, så är det ju ett bra köp då det ingår extra fälgar och ett helsystem. En begagnad motor går ju att hitta men de kostar som hojen ungefär så det är ju inte så jättemånga kronor man kan spara jämfört med att köpa en hel hoj. Man kan givetvis köpa de delar som behövs för att reparera om man så önskar men det är ungefär samma kostnad.
Mitt intresse ligger mest i att jag bor i Kalmar så det är ju ingen lång resa.

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Han säger att kompprov är gjort och att det var bra komp,
I dagens samhälle vågar man ju inte lita på vad folk säger men om det stämmer så är det väl inget med toppen?
Eller nåt annat allvarligt?
Skulle kompprovet visa om den skurit på en cylinder?
Det är väl lite underligt att kompprovet först var bra och sen är det inte bra om det nu är samma mc. Det är ingen säljare jag skulle göra affärer med.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati