R6 -03 Startar inte, mekaniskt?

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Hoj
R6 02
Ja när 1an är i övre dödpunkt (ödp) skall nockarna peka ifrån varandra, dvs insug pekar bakåt och avgas pekar framåt.
På 99-02 är kammarna visuellt identiska med det skiljer 0,5mm i nockhöjd mellan insug och avgas.

HUr f-n stod det när den sög luft i avgaseriet då ?
//P

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Hoj
R6 02
Du ska inte titta på kamdreven.. Kolla på varje kam vad det står, brukar vara ingjutet IN, EX nånstans på kammen..

Fast på 99-02 är det INTE ingjutet någonstans som man kan upptäcka med mindre än en magnetröntgenkamera. Antar att det är likadant på 03-05.
//P

Slipp

Med lem
Gick med
30 May 2009
Hoj
XR650-01 & R6 -99
Du skrev att motorn drog in luft igenom avgassystemet, då kan det bara vara kamaxlarna som antingen är fel modell eller fel vridna. Det skulle oxå kunna vara att motorn går åt fel håll, men det är knappast möjlig. Så det lättaste vore om du kunde visa en bild på kamaxlarna, när ettans kolv är i topp läget.

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Jag har faktiskt varit med om på en bil där ett batteri polvände så plus blev på minus osv Minns dock inte om motorn gick på fel hål men startade gjorde den inte...

Mr.P

..........
Gick med
15 Sep 2006
Hoj
SXV4.5 -09, R6 -03 och lite annat mys..
Ja när 1an är i övre dödpunkt (ödp) skall nockarna peka ifrån varandra, dvs insug pekar bakåt och avgas pekar framåt.
På 99-02 är kammarna visuellt identiska med det skiljer 0,5mm i nockhöjd mellan insug och avgas.

HUr f-n stod det när den sög luft i avgaseriet då ?
//P

Det stog tvärtom på markeringarna, ska kolla nockarna såfort jag åker till garaget, tack som fan för det tipset

Du ska inte titta på kamdreven.. Kolla på varje kam vad det står, brukar vara ingjutet IN, EX nånstans på kammen..

Har letat men inte sett något på kammarna, men men men... i rep-boken finns det en bild på ett speciellt bultmönster på varje kam, och dom stämmer med rätt sida.

För mig hände något liknande. Då var det rotorn som låst sig i alternatorn! Icke kul! Som tur var så blev inte veven sne!

Ett alternativ som kan kollas på, men har gnista på rätt stift, om det är det det styr..

Du skrev att motorn drog in luft igenom avgassystemet, då kan det bara vara kamaxlarna som antingen är fel modell eller fel vridna. Det skulle oxå kunna vara att motorn går åt fel håll, men det är knappast möjlig. Så det lättaste vore om du kunde visa en bild på kamaxlarna, när ettans kolv är i topp läget.

Kan ta en bild nästa gång jag är där :)

Jag har faktiskt varit med om på en bil där ett batteri polvände så plus blev på minus osv Minns dock inte om motorn gick på fel hål men startade gjorde den inte...

Nytt batteri :gnissla

Tack för alla svar.. Nya tips hela tiden:)

Twinex

Medlem
Gick med
8 Jun 2005
Hoj
YZF-R6 - 03
Det stog tvärtom på markeringarna, ska kolla nockarna såfort jag åker till garaget, tack som fan för det tipset

Har letat men inte sett något på kammarna, men men men... i rep-boken finns det en bild på ett speciellt bultmönster på varje kam, och dom stämmer med rätt sida.

Ett alternativ som kan kollas på, men har gnista på rätt stift, om det är det det styr..

Kan ta en bild nästa gång jag är där :)

Nytt batteri :gnissla

Tack för alla svar.. Nya tips hela tiden:)

Har du fått ordning på hojen?

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...