R6 eller CBR600RR för bana?

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Har nu kört både 600:a (R6 -05) och 1000 (R1 -05) en del på bana och kommit fram till att det är 600 som gäller för mig som banhoj, kör både fortare och bättre med den.

Planen är nu att göra mig av med båda hojarna och skaffa en nyare 600:a att köra bana med.

Jag lutar nog mest åt en nyare R6:a, men har hört nåt snack om att vissa årsmodeller av de nyare (från 06 och framåt) R6:eek:rna är sämre? Är det 08 och nyare man "ska" ha, och isåfall varför?

Jag har dessutom sett att väldigt många även kör CBR600RR som banhoj.. självklart är det prova själv som gäller i slutänden, men undrar mest om det finns det några uppenbara fördelar/nackdelar mellan Hondan och Yamahan som är bra att känna till?

edit: ska tillägga att jag vet att det finns andra 600cc sporthojar, men det är Honda eller Yamaha som är intressanta den här gången.
 
Last edited:

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
En stor skillnad är att R6:eek:rna har slirkopppling till skillnad från Hondorna där den sitter i händerna :)
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...jag tror att nyare R6:a är det vassare alternativet för bana, alla tester man läser pekar på att den är den mer skarpa av dem.

Annars är ju Kawa alltid Kawa...min suka är inte fel heller, även om den är lite svälld på kubiken. :hihi

Jag tror det är svårt att göra helt bort sig faktiskt.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
R6 verkade ju gå aningen bättre om man tittar på STK600 för några år sen när de var nya (för det är väl de åren du tittar på nu antar jag).

På Rookie-nivå är det nog dött lopp. Visst är jag handikappad på min gamla 06a, men även det går att köra ikapp på den nivån.

Hojarna är ju båda riktigt bra, och skillnaden är väl i så fall slirkopplingen till Yamas fördel.

Båda har massor av eftermarknadsgrejer till vettiga priser, massa delar på blocket/ebay, massa kunskap i depåerna (välbehövligt) osv. Dussinhojar har sina fördelar.

Personligen är jag ett fan av 675an. Men den vill du ju inte ta i tydligen.

Du vet lika väl som andra att några hk extra på toppen inte gör skillnaden för dig, så leta efter båda och köp när du får ett vettigt pris på en hoj i ok skick, med en ägare som tagit hand om grejerna och du får mkt grejer på köpet. Extra hjul, kåpset, motordelar, fotpinnar, styrpinnar etc är dyrt att köpa, bra att ha och går åt tids nog.


Seså, chas..

www.blocket.se


Edit:

Eller så väntar du till ikväll så jag får vinna 135 mille på lotto så köper du min Hynda. Halvaprisetingetkvittokumpiz
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
R6 -08 fick variabla insugsrör = bättre mellanregister.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Själv letar jag lite löst efter en CBR 600RR, därav flikar jag inte med lite frågor :tummenupp

CBR´n är väl snäppet lättare än R6´an, utan ABS iaf - Tillverkarnas uppgifter.

CBR´n finns med ABS.

Båda kom med up side down gaffel 2005 om jag läser rätt, kan någon förklara skillnaden/förbättringen med mindre ofjädrad vikt? Är det något man märker av på bana i just det avseendet med/utan uppOCHnerframgaffel?

Honda Sverige slutade ta in 600´an efter 2010, kollat lite hos danska, tyska och engelska Honda o 2012´an verkar de inte tillhandahålla heller, vaffö?

Generellt gillar jag Honda´s växellådor bättre än Yamahas men det känner man såklart bäst själv vid provkörning.

Slirkoppling till Yamahas fördel. Fast är det något problem på en 600, vill man inte ha den lilla motorbroms som finns? =0)

R6´an är generellt billigare men som marknaden ser ut nu så går det väl att fynda i båda lägrena.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Slirkoppling till Yamahas fördel. Fast är det något problem på en 600, vill man inte ha den lilla motorbroms som finns? =0)

Allt är relativt, och såna där snuskiga A-förare kanske tycker annorlunda. För mig är det iaf såhär:

Torparn på Sviestad är en 200-100 bromsning under rätt läskigt nedlägg som kräver minst 2 nedväxlingar. Varje gång man växlar ned utan perfekt mellangas får man sladd, för bakhjulet hänger precis nääästan i luften (det är i varje fall lätt).

Finns fler böjar där sista växlingen av olika skäl kommer rätt sent innan man bryter ned, och det BLIR instabilt = osäkert = större risk att missa spår/böj eller krascha

Förlusten i motorbroms med slirkoppling är rätt minimal, för vid maxbroms hänger bakhjulet ändå 1 mm ovan mark, gör det inte det är det inte maxbroms.

Jag försöker lära mig hantera mellangas, det går rätt bra, men just Torparn t.ex som är knepig då det svänger och har sig under bromsningen gör det till en näradödenupplevelse varje varv.


/ Livrädd
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Torparn på Sviestad är en 200-100 bromsning under rätt läskigt nedlägg som kräver minst 2 nedväxlingar. Varje gång man växlar ned utan perfekt mellangas får man sladd, för bakhjulet hänger precis nääästan i luften (det är i varje fall lätt).

/ Livrädd

Den såg rätt giftig ut den kurvan i det avseendet(!) Bara kört Gelleråsen, Gotland Ring och Rörken med min släde men där har det gått bra med motorbroms även om det låser upp lite då och när.. Men men tack för ett bra exempel :tummenupp
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Den såg rätt giftig ut den kurvan i det avseendet(!) Bara kört Gelleråsen, Gotland Ring och Rörken med min släde men där har det gått bra med motorbroms även om det låser upp lite då och när.. Men men tack för ett bra exempel :tummenupp

Jag har gått rakt fram både i Ejes och Hårnålen ett antal ggr med SuperDuken pga studsande bakhjul de sista metrarna innan man ska vika. Det var innan det gick direkt fort, men det kan ställa till det ändå. Höjer man tempot bromsar man ännu senare och längre in i böj, och då är ett studsande bakhjul ännu mindre roligt. Så det är inte bara Torparn, även om det kanske är en av de värsta..
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jag diggar slirkoppling...min gamla 1098a hade inte det. :crash Det var inte helt o-spännande ibland.

/J
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Slirkoppling till Yamahas fördel. Fast är det något problem på en 600, vill man inte ha den lilla motorbroms som finns? =0)

Slirkoppling är definitivt ett plus.. har råkat växla ner nån gång i princip på väg in i en kurva med sladd/kasst som följd. (naturligtvis klantigt av mig, men en slirkoppling hade minskat dramatiken).

Tack för alla svar! Ska försöka provköra en CBR600 ändå, haft en Honda tidigare och kvalitetskänslan är ju högre än på Yamaha utan tvekan.
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Slirkoppling är definitivt ett plus.. har råkat växla ner nån gång i princip på väg in i en kurva med sladd/kasst som följd. (naturligtvis klantigt av mig, men en slirkoppling hade löst det).

Tack för alla svar! Ska försöka provköra en CBR600 ändå, haft en Honda tidigare och kvalitetskänslan är ju högre än på Yamaha utan tvekan.

Alltså, det där med slirkoppling må vara bra, men lär man sig köra så ska det inte va nåt problem (enl. dem som kan det, jag vet ju inte :tungan)

Edit:

Hade du inte avbokat hade du fått snurra lite med min på Mantorp i helgen..
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Slirkoppling är grymt, men väldigt få hojar som jag har kört har haft en slirkoppling som faktiskt duger nånting till egentligen.

Jämför man med en "riktig" suter/stm eller vad som så går det inte att jämföra.

Att själv kunna justera motståndet är grymt bra.

Men skulle jag välja en av hojarna hade jag tagit R6:an, Hondan är ruggigt mjuk o lättkörd. Skittrevlig hoj helt enkelt. Men R6:an vinner på mer "race" attityd.

Och du som är van vid högvarvigt bör gilla R6:an oxå. :tummenupp
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Hade du inte avbokat hade du fått snurra lite med min på Mantorp i helgen..

Kneget kallade tyvärr :/

Men ska göra mig av med de jag har innan en ny blir aktuell, dvs till våren, så om tillfälle dyker upp framåt vårkanten så testar jag gärna att rulla nåt varv!
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
...jag tror att nyare R6:a är det vassare alternativet för bana, alla tester man läser pekar på att den är den mer skarpa av dem.

Nu vinner ju inte R6 "alla" tester :fakta

Sen kan man ju anta att det råder viss skillnad på de gathojar som tidningarna testar jämfört med en moddad banhoj.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag valde R6, både för att jag hade haft några Yamaha innan och var lite inkörd på det tänket och för att jag trivdes bättre med den hojen än CBR600 helt enkelt. Men smaken är som baken, jag tror inte att alla CBR-ägare bara vill plåga sig själva, även om det är lätt att tro det :hihi

För dom som är på jakt efter en färdigkitad R6 -06 så är min till salu :tummenupp
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Slirkoppling är grymt, men väldigt få hojar som jag har kört har haft en slirkoppling som faktiskt duger nånting till egentligen.

Jämför man med en "riktig" suter/stm eller vad som så går det inte att jämföra.

Att själv kunna justera motståndet är grymt bra.

Men skulle jag välja en av hojarna hade jag tagit R6:an, Hondan är ruggigt mjuk o lättkörd. Skittrevlig hoj helt enkelt. Men R6:an vinner på mer "race" attityd.

Och du som är van vid högvarvigt bör gilla R6:an oxå. :tummenupp

Öhlinare, höjd ride height, race-sadel och helsystem+mappning råder bot eventuella tvivel om hondans touring-egenskaper ;)


Som sagt ovan.. Tidningstester av originalhojar och verkligheten mellan preppade racehojar skiljer sig en del åt.
 
Nyheter
ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Top