R6 Instrumentbräda ändra trippmätare?

TRoos

Systemutvecklare
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
R6
Hejsan.

Är det möjlight att ändra en R6's instrumentrbäda 99-02 årsmodellen.
Och är det möjligt ifall jag köper en i USA att få den att visa KM istället för miles? min är helt crashad och man vill inte gärna åka med fel miltal samt i miles ? :/

Mvh tomas
 

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Zakopane PL
Hoj
Sviterna av en indragning...
Håll inne "Select" mer än 2 sek så skiftar den mellan miles/km och F/C.
 

TRoos

Systemutvecklare
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
R6
majtii skrev:
Håll inne "Select" mer än 2 sek så skiftar den mellan miles/km och F/C.
Tack så mycket visste inte ! :)

Hur är det med omställning av tripp då, kan yamaha utföra sådant? Har ju bevis på de senaste besiktningarna lixom.
 

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Zakopane PL
Hoj
Sviterna av en indragning...
Firmorna som manipulerar mätare kan säkerligen fixa sånt.

En del mätarkluster har ramnr'et inprogramerat. (har för mej att R1 -04 tex har det).
Inte så snyggt om man upptäcker ett ev mätarbyte i efterhand.

Hade hellre dokumenterat mätarbytet med de olika km-talen i tex serviceboken och ev bett en verkstad intyga det med en stämpel eller liknande.
 

TRoos

Systemutvecklare
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
R6
majtii skrev:
Firmorna som manipulerar mätare kan säkerligen fixa sånt.

En del mätarkluster har ramnr'et inprogramerat. (har för mej att R1 -04 tex har det).
Inte så snyggt om man upptäcker ett ev mätarbyte i efterhand.

Hade hellre dokumenterat mätarbytet med de olika km-talen i tex serviceboken och ev bett en verkstad intyga det med en stämpel eller liknande.

Kanske är sant men det känns så fult att ha en mätare som är fel, jag vill ha exakt ! D: fast jag kanske byta ut minnet innuti och sätta det på den nya mätaren! :tummenupp jag ska kika på det iaf, tack ändå
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Nu vet jag inte vilken skillnad det är på R6 och R1 instrumenteringen men på R1an finns det en mod som gör om hela instrumenteringen till "normal" visning (läs Svensk :) )

Allt man behöver göra är att ta bort ett motstånd alt skära av en bit av ledaren fram till motståndet.
Jag hittade detta på ett R1-forum, leta lite på R6-forumen så hittar du säkert hur det ser ut på R6 :tummenupp
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=90368
 

nasholm82

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2004
Ort
Lycksele
Hoj
Suzuki DL1000 V-strom
TRoos skrev:
1790722 Någon måste ju ha uppgifter om det. :7peta

Och den personen är jag.
Border köpte en R1a från japan och hastighetsmätaren är inga problem att ställa om men trippen måste man ha nån som har hållit på med latt lö saker. tog ce 10sekunder för dom att fixa det här åt mig och funkar kanon. Vet inte hur mycket som skiljer med en R6a.
http://borg20012.tripod.com/service_section.htm

Lycka till!!
 

TRoos

Systemutvecklare
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
R6
nasholm82 skrev:
2250496 Och den personen är jag.
Border köpte en R1a från japan och hastighetsmätaren är inga problem att ställa om men trippen måste man ha nån som har hållit på med latt lö saker. tog ce 10sekunder för dom att fixa det här åt mig och funkar kanon. Vet inte hur mycket som skiljer med en R6a.
http://borg20012.tripod.com/service_section.htm

Lycka till!!
tusen tack ska försöka! otroligt tacksam förstod att det måste finnas något sådant här!
 

TRoos

Systemutvecklare
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
R6
nasholm82 skrev:
2250496 Och den personen är jag.
Border köpte en R1a från japan och hastighetsmätaren är inga problem att ställa om men trippen måste man ha nån som har hållit på med latt lö saker. tog ce 10sekunder för dom att fixa det här åt mig och funkar kanon. Vet inte hur mycket som skiljer med en R6a.
http://borg20012.tripod.com/service_section.htm

Lycka till!!
Har lött och fixat det nu! fungerar GREAT!! älskar dig :hihi
 

Grrrooov

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
GSX-R 1000 -06
En polare är sugen på att skaffa en r6a.

På den bågen finns ett litet fel, någon har försökt skruva tillbaka miltalet på den och efter det så har hojen fått för sig att den ska dö ibland.

Nu startar den visst inte alls.

Nån som har en teori om vad det kan vara?
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Grrrooov skrev:
2252850 En polare är sugen på att skaffa en r6a.

På den bågen finns ett litet fel, någon har försökt skruva tillbaka miltalet på den och efter det så har hojen fått för sig att den ska dö ibland.

Nu startar den visst inte alls.

Nån som har en teori om vad det kan vara?
Vad är det för årsmodell? Alltså: Förgasare eller insprutning?
Och sen, hur gör man när man "försöker" "skruva tillbaka" en digital odometer? :)

Är det förgasare så är det i stort sett bara varvtalssignalen från tändboxen till varvräknaren de kan ha sabbat till, är det insprutning så är det en helt annan sak.
 
Last edited:

Grrrooov

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
GSX-R 1000 -06
Ozzian skrev:
2252986 Vad är det för årsmodell? Alltså: Förgasare eller insprutning?
Och sen, hur gör man när man "försöker" "skruva tillbaka" en digital odometer? :)

Är det förgasare så är det i stort sett bara varvtalssignalen från tändboxen till varvräknaren de kan ha sabbat till, är det insprutning så är det en helt annan sak.

Ursäkta ordvalet "Skruva tillbaka" men jag kom inte på något bättre för stunden. Tror det handlar om förgasarmodellen i alla fall.

Backa miltalet på den digitala då?
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Grrrooov skrev:
2253074 Ursäkta ordvalet "Skruva tillbaka" men jag kom inte på något bättre för stunden. Tror det handlar om förgasarmodellen i alla fall.

Backa miltalet på den digitala då?
Jag förstod vad du menade :)
Vad jag menade var att sånt där går man ju inte på om man inte har ett hum om hur man ska göra.

Antingen lyckas man kortsluta bort det aktuella km-talet så man hamnar på noll eller så måste man ha utrustning för att kunna gå in i minnet och ställa om det aktuella värdet.

Skitsamma, på en förgasarmodell är det endast varvtalspulsen som styr varvräknaren som instrumenteringen har gemensamt med motorstyrningen, råkar man kortsluta den på något vis så antar jag att tändmodulen protesterar :tummenupp

Är det en nyare insprutare så antar jag att det funkar som på R1, dvs att man kan få upp div felsökningsmenyer osv i själva displayen och då har instrumenteringen mer gemensamt med motorstyrningen än bara varvtalspuls.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top