R6 orginal med mellankort

Levin

Levin
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
SUzuki gsxr 1000 -03
Hej hej.. undrar om de är nån som har bra koll på detta..

Vad händer om polisen stoppar en om man kör den orginal 120 hk med mellankort?
Tjänar man nått om man regar om den till 25 kw o sen endå tar bort brikan. är inte de värre? försäkringar o så?

Pratade också med förra ägaren. han tyckte jag skulle köra den som den va o sen ville dom stoppa mig skulle jag bara köra iväg, han sa att även om dom såg reg nummret så kunde dom inte sätta ditt en.. man kunde typ säga att man lånat ut den (står på pappa). så gjorde alltid han alla fall. men det gäller ju att va lugn o ha full tank :p

Tackar för alla bra svar :arsele

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Hoj
två ben och inga hjul kvar
Levin skrev:

Tjänar man nått om man regar om den till 25 kw o sen endå tar bort brikan. är inte de värre? försäkringar o så?

Pratade också med förra ägaren. han tyckte jag skulle köra den som den va o sen ville dom stoppa mig skulle jag bara köra iväg, han sa att även om dom såg reg nummret så kunde dom inte sätta ditt en.. man kunde typ säga att man lånat ut den (står på pappa). så gjorde alltid han alla fall. men det gäller ju att va lugn o ha full tank :p

:corn

Levin

Levin
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
SUzuki gsxr 1000 -03
Mmm jag vet men det är ju därför jag vill vetta vad som händer om jag blir stoppad med mellankort på en tunghoj

craze

Allmänt keffo
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille R, BMW R1200GS Adventure, Yamaha Neos, Trampcykel
Levin skrev:
Mmm jag vet men det är ju därför jag vill vetta vad som händer om jag blir stoppad med mellankort på en tunghoj

Samma sak som om du blev stoppad på den hojen utan körkort över huvud taget.

pogo

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Hoj
ER-6n -09
Det är lustigt att de som kör sporthoj uppger sig för att vara så väldigt laglydiga, herr viktigpetter, Jag gör minsann rätt för mig etc. Nåja...
Att äga sporthoj är väl desamma som att vara brottslig? hehe... Ja, jag drar alla över en kant, för vad ska man med sporthoj som är gatreggad om man kör lagligt? Nåja... lite off topic.

Till dig som svara.
Jag körde med mellankort hela förra sommarn, en gång åkte jag in i vanlig runtinkontroll, hojen jag körde var en Honda CBR 600F -87. Ostrypt. Polisen kollade på mitt kort och mina lysen, sa åt mig å bromsa, blinka etc... sen sa han. "De här ser ju bra ut." eller nåt, kommer inte ihåg... Jaja, han var väl inte vaken nog att se att mitt körkort inte var för tung hoj men men...
Men mitt tips är väl att Åtminstånde strypa den på pappret. Jag vet inte riktigt straffet är, men böter kommer man nog inte undan med.
Dessutom, som någon sa, försäkringarna gäller inte.
Men att de skulle vara som att köra utan kort alls låter :3freak, men men... Sveriges lagbok i ett nötskal antar jag.

// Peter

Last edited:

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
Levin skrev:

Hmmm du e ju 83a = 22år varför har du mellankort då? :va

MrGreen

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2005
Hoj
GSX-R1000 K4
pogo skrev:
Men att de skulle vara som att köra utan kort alls låter :3freak, men men... Sveriges lagbok i ett nötskal antar jag.

// Peter

I och med att du inte har tungt kort saknar du behörighet att framföra fordonet=olovligkörning dvs samma sak som om du inte har något KK alls.

Lucifer

fd Crash test doll
Gick med
28 Apr 2004
Hoj
R6 (såld) 206 cc (såld)
Det första de gör när de ser ditt kort e att kolla om du får köra fulleffekt eller inte. kan bli dyrt...

NoLimit

Följ mig och bli tvåa
Gick med
19 Jan 2005
Hoj
Suzuki 1127 R
Levin skrev:

Det här kan ju omöjligt vara på riktigt. Eller? :va

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Levin skrev:
Tycker ni är lite väll känsliga många av er... :7peta

Känsliga för korkade inlägg möjligtvis.... :rolleyes: Men om vi utgår ifrån att du faktiskt menar allvar så är det här rätt enkelt: kör du en fulleffektshoj på mellankort är det olovlig körning och bye bye med körkortet om du torskar eller kör omkull med farbror blå inkopplande. Hur stor risken är för det...ja, det kan bara du bedöma. Men snutar är inte dumma i huvudet...de ser din r6, ser ditt 25kw kort...vad tror du han kollar sen? Däcktrycket?

pila

BLÄT!
Gick med
19 Mar 2004
Hoj
r6 2002
fazerfun skrev:
Känsliga för korkade inlägg möjligtvis.... :rolleyes: Men om vi utgår ifrån att du faktiskt menar allvar så är det här rätt enkelt: kör du en fulleffektshoj på mellankort är det olovlig körning och bye bye med körkortet om du torskar eller kör omkull med farbror blå inkopplande. Hur stor risken är för det...ja, det kan bara du bedöma. Men snutar är inte dumma i huvudet...de ser din r6, ser ditt 25kw kort...vad tror du han kollar sen? Däcktrycket?

men hur fasen ska han kunna kolla om den är full effekt, det skulle juh vara om han provkör den varför skulle han göra det? åker man på flygande besiktning så har dom endå ingen bänknings apparat med sig så dom ser juh inte effekten. är det olovlig körning så "ska" kortet ryka 6månader om det skulle rykla längre en 12månader då måste man ta om det. grovvårslöshet kan resultera i detta tex fylla å utan körkort för tung. du kan tex åka mc på endast B-kort och bli stoppad dom tar körkortet i max 6mån. men det finns väldigt många som slipper undan med böter å andra straff...vad vet jag jag har aldrig blivit stoppad. antingen kör man stryp eller ostrypt å märker snuten det när du väl blir stoppad som är en minimal chans så kan ingen förutse vad snuten säger å vad som sker, beror på en massa förutsättningar. drar du förbi farbror blå i 200 på bakan å dom ser mellan kortet börjar dom nog fundera.

nu skiter jag i detta. finns miljarder trådar om detta på forumet. :huvet

newbee

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2004
Hoj
Något nytt på G
Levin skrev:

PS!!!! Ring Polisen å fråga :kocko :huvet

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad