R6 orginal med mellankort

Smirre

Ny medlem
Gick med
19 May 2004
Hoj
KTM 640smr -06
Det här kan ju inte vara på riktigt!?!

Jag menar om killen nu verkligen är 83:a så tycker jag att man minst borde lärt sig stava på den livstiden.

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FZR 1000T -91
@ trådskaparen.

Om reglerna ska helt och hållet följas, riskerar du detta.
1. Bli av med körkortet. Om du kör med en tung hoj, men har körkort för mellan-hoj, då blir du av med samtliga kort, plus att du riskerar böter.

2. En ogiltig försäkring.
Motorcykeln är skriven på din far, men det är du som äger den. (Dvs, det är du som betalar själva motorcykeln, bensinen och de prylarna...)
Det är då en så kallad skenförsäkring - en ogiltig försäkring.
Du riskerar att helt bli utan ersättning om någonting skulle hända.

Summa sumarum: Det är inte värt att chansa!
Skriv över försäkringen på dig själv, och kör hojen strypt till du får körkort för obegränsad.

Levin skrev:
Hej hej.. undrar om de är nån som har bra koll på detta..

Vad händer om polisen stoppar en om man kör den orginal 120 hk med mellankort?
Tjänar man nått om man regar om den till 25 kw o sen endå tar bort brikan. är inte de värre? försäkringar o så?

Pratade också med förra ägaren. han tyckte jag skulle köra den som den va o sen ville dom stoppa mig skulle jag bara köra iväg, han sa att även om dom såg reg nummret så kunde dom inte sätta ditt en.. man kunde typ säga att man lånat ut den (står på pappa). så gjorde alltid han alla fall. men det gäller ju att va lugn o ha full tank :p

Tackar för alla bra svar :arsele

SFB

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Hojen såld! Ekonomisk kris
Det är vi som betalar din försäkring så du får väl räkna med att vi blir sura din jävla idiot!

Blir du stannad och hojen är registrerad som fulleffekt så torskar du, om inte polisen har koll på det så kan dom påpeka det över radion när dom får informationen... Annars, dvs om den är strypt på pappret så händer det ingenting när polisen stannar dig.

Vid en olycka så kan du bli skadestånds skyldig till försäkringbolaget om jag inte minns fel. Det är inte bara vagnskada som blir ogiltig utan även trafikförsäkringen. Det kan bli sjusiffriga tal!

Det blir inte lätt att snacka till sig ersättning vid både skenförsäkring samt olovlig körning...

jaken

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
Ingen för tillfället..
Jag tror det är mycket vanligt att köra fulleffekt (reg 25kw) trots att man bara har begränsad, blir det ingen ersättning från trafikförsäkringen då heller förutsatt att man har den försäkrad på sig själv?

Någon som fått bita i det sura äpplet pga av det?

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
pila skrev:
men hur fasen ska han kunna kolla om den är full effekt

Finns en fiffig sak som heter dator, pålisen knappar lite på den och får fram att cykeln är reggad med full effekt och att gossen innehar mellankort.

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
OLJEKYLD GSXR skrev:
Finns en fiffig sak som heter dator, pålisen knappar lite på den och får fram att cykeln är reggad med full effekt och att gossen innehar mellankort.

Shit! Vadå! Har alla Poliser en sån?

:3freak

bam

äntligen
Gick med
19 Dec 2003
Hoj
r6:a -00
körde själv r6 med nytaget körkort... det är inte höjdare att glida runt på 25 kw... tröttnar ganska snabbt... men först o främst: FÖRSÄKRA PÅ DEJ SJÄLV!!!

själv plockade jag bort brickorna ganska snabbt, o sen ringde jag vv o bokade ny uppkörning efter att jag fyllde 21.. tyckte inte det var värt att vänta i två år på o få köra tung då jag tog kortet när jag va 20...

alla lyder lagen tills de åker fast..

edit: min va reggad 25 så dem kunde ju inte se det i datorn...

SFB

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Hojen såld! Ekonomisk kris
Det suger att köra strypt men det kan bli dyrt om man klotar. Stå ditt kast och erkänn vid en eventuell olycklig olycka så kan man väl inte klandra dig, bara jag slipper få höjd premie!

Fast det här är ju bara önsketänkande

Nejm

Ny medlem
Gick med
27 May 2005
Hoj
Gsxr 750 -98
Det enda polisen kan göra vid en kontroll är att om dom tycker hojen går för hårt kräva en omregistrering! Det räcker alltså inte att uppskatta.

Försäkringen har jag kollat upp, försäkringsbolaget (mitt i alla fall) kan ej neka pengar om jag klotar. Självrisken blir däremot rätt mycket högre.

Jag kör själv en 750 papperstrypt till 25kw och står på morsan. :banana

Blir dock att ändra tillbaka så fort jag får "tunga" kortet. :yoparty

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad