R6 på mellankort ?

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Om du har det gamla Mellan kortet (A med begränsning) som du då har tagit innan 2013 så får du köra hojjen på det kortet JA.

Har du det nya "Mellan" kortet A2 (35kw) Så får du INTE köra hojjen pga att ursprungseffekten överstiger 70kw.

motard-sigge

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2013
Hoj
2007 yamaha wr-f 450
Om du har det gamla Mellan kortet (A med begränsning) som du då har tagit innan 2013 så får du köra hojjen på det kortet JA.

Har du det nya "Mellan" kortet A2 (35kw) Så får du INTE köra hojjen pga att ursprungseffekten överstiger 70kw.

okej tack för svaret.

Notna91

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2013
Hoj
Yamaha r6 -02
om jag tog mellan körkortet förra sommaren får jag då köra original yamaha r6?! :O

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber
om jag tog mellan körkortet förra sommaren får jag då köra original yamaha r6?! :O

är du full eller?:fyllisar tog du ditt A-begränsad (25kw) kort 2012 så borde det ju då rimligt vis stå på ditt körkort a-begränsat (25kw)

en r6 har ju bra mycket mer än 25kw i effekt original.. svårare än så är det inte:)
sen att du får köpa dig en r6 och strypa ner till 25kw och köra på den är ju en sak men du får inte köra den original

Wack0

HighFiveINC
Gick med
18 Aug 2008
Hoj
Honda CBR600RR
Har en fråga rörande det här med 25kw och 35kw.

Med nya A2 så får man ju köra med 35kw, men man får inte längre strypa ner t.ex. en R6'a. Får någon med A2 kort köra en R6'a som är strypt till 25kw? :va

withberg

Medlem
Gick med
29 Jul 2012
Hoj
SV650S -04

Med nya A2 så får man ju köra med 35kw, men man får inte längre strypa ner t.ex. en R6'a. Får någon med A2 kort köra en R6'a som är strypt till 25kw? :va

Nej,det får man inte. Max 70kw originaleffekt.

Någon mod som kan skapa en klistrad tråd, var och varannan tråd handlar om samma sak. A2 och vad det innebär.

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008

Ingen med det nya systemet A2 får köra någon hoj som har över 70kw oavsätt årsmodell och nuvarande effekt. Lagen säger. strypt till 35kw max 70kw i original utförande, r6, men även alla "lättare" hojar så som FZ6/HORNET 600/SUZUKI GSR 600/ med flera går inte att köra på de nya kortet då de har 71-72-74kw med mera.
Gamla Bandit 600 (med 50något kw) går faktiskt att strypa för o köra med de nya kortet, men annars är det väl mest V2 600cc som går att köra på de nya kortet ("som Värst om man vill ha sport hoj").

Lagen säger även om du vill köra upp med en hoj (A2) så får den inte häller ha mindre än 25kw, så alla husaberg och sånt som är reggade på 7-8 kw med mera går inte att köra upp med.

Hoppas det inte blev rörigt. men
A2 = max 35kw (max 70kw i original/dvs ostrypt) max 0,2kw/kilo
Abegr. (gamla) = max 25kw (obeg original effekt) max 0.16kw/kilo

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Hoj
KTM 660/RC8-R
är du full eller?:fyllisar tog du ditt A-begränsad (25kw) kort 2012 så borde det ju då rimligt vis stå på ditt körkort a-begränsat (25kw)

en r6 har ju bra mycket mer än 25kw i effekt original.. svårare än så är det inte:)
sen att du får köpa dig en r6 och strypa ner till 25kw och köra på den är ju en sak men du får inte köra den original

Jag vet inte hur det var förra året men när jag tog mitt kort med begränsning (05) så stod det ingenting om att det var någon begränsning. Det stod bara A precis som om man tog obegr.

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Jag vet inte hur det var förra året men när jag tog mitt kort med begränsning (05) så stod det ingenting om att det var någon begränsning. Det stod bara A precis som om man tog obegr.

Ditt A (datum) stod antagligen bredvid den lilla hojen och inte den stora på baksidan av kortet.

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber

det var som fasen, läser på mitt körkort nu som jag tog i november 2012: jag har AM/a1/A. till höger om A står det också 79.(max 25kw)

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Ett allmänt inspel i det här med körkort:

De regler som gällde när du tog kortet gäller alltid. De ändras aldrig retroaktivt.

Wack0

HighFiveINC
Gick med
18 Aug 2008
Hoj
Honda CBR600RR
Ingen med det nya systemet A2 får köra någon hoj som har över 70kw oavsätt årsmodell och nuvarande effekt. Lagen säger. strypt till 35kw max 70kw i original utförande, r6, men även alla "lättare" hojar så som FZ6/HORNET 600/SUZUKI GSR 600/ med flera går inte att köra på de nya kortet då de har 71-72-74kw med mera.
Gamla Bandit 600 (med 50något kw) går faktiskt att strypa för o köra med de nya kortet, men annars är det väl mest V2 600cc som går att köra på de nya kortet ("som Värst om man vill ha sport hoj").

Lagen säger även om du vill köra upp med en hoj (A2) så får den inte häller ha mindre än 25kw, så alla husaberg och sånt som är reggade på 7-8 kw med mera går inte att köra upp med.

Hoppas det inte blev rörigt. men
A2 = max 35kw (max 70kw i original/dvs ostrypt) max 0,2kw/kilo
Abegr. (gamla) = max 25kw (obeg original effekt) max 0.16kw/kilo

Okej då hänger jag med:) Trodde att dom med A2 kunde välja 25kw och över 70kw eller 35kw under 70kw.

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras