R6, vilken årsmodell?

stoooffe

lem!deM
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Nära den billiga ölen!
Hoj
R6 -01
Mr Helmut skrev:
2348786 Finns alltid billigare å dyrare ibland av någon anledning och ibland inte. Känner en som sålde sin r1 -98 för 60000kr

Är -99an något att ha så köp den då:)


Tyvärr finns den lite väl långt upp i landet men jag ska ändå vänta tills slutet av denna månaden om det inte dyker upp ett riktigt klipp innan. :tummenupp

Just den röd-svarta 01-02 som du har tycker jag är förjävla snygg. :)
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
stoooffe skrev:
2346197 Okej det visste jag inte, tack.

Undetailen på 01-02 tycker jag är jävligt snygg. Finns dock inte så jätte många 01-02 på blocket.

Men om nu dessa årsmodeller är samma så spelar det ju ingen roll om jag hittar en äldre med undertail.:tummenupp

Tack för hjälpen.




Fyller 18 i Mars nästa år så jag ska börja övningsköra nu om en månad.:)

Fan det gör ju jag med. Är vi 17½ om en månad? :skrämd
 

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Ort
Löddeköpinge
Hoj
2010, Skakig 1000RR
stoooffe skrev:
2348809 Tyvärr finns den lite väl långt upp i landet men jag ska ändå vänta tills slutet av denna månaden om det inte dyker upp ett riktigt klipp innan. :tummenupp

Just den röd-svarta 01-02 som du har tycker jag är förjävla snygg. :)
Jag var i samma sits som dig förra året, fyller också år i mars så det var i augusti man började kolla.

Jag kommer ihåg det att just i september börjar de riktiga klippen dyka upp,
du kommer att vilja åka och kolla på 200 hojar och helst igår,
men ta det lugnt och håll ut så hittar du det kapet du letat efter,
det gjorde jag ;).
 
Last edited:

stoooffe

lem!deM
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Nära den billiga ölen!
Hoj
R6 -01
Oddjob skrev:
2352855 Jag var i samma sits som dig, fyller också år i mars så det var i augusti man började kolla.

Jag kommer ihåg det att just i september börjar de riktiga klippen dyka upp,
du kommer att vilja åka och kolla på 200 hojar och helst igår,
men ta det lugnt och håll ut så hittar du det kapet du letat efter,
det gjorde jag ;).


Tack.

Mkt bra att du sa det. Då ska jag hålla ut in i det sista. :tummenupp
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
stoooffe skrev:
2352864 Tack.

Mkt bra att du sa det. Då ska jag hålla ut in i det sista. :tummenupp

Och kanske missa en riktig goding. :rolleyes:

Tjaa, man vet ju aldrig. Att ni ens kunde börja titta efter hojar ett halvår innan 18årsdagen?
Hur i hela friden skaffar man 50k+Aprilia RS när man är 17½? :4skrika

Själv blir det till att leta efter 25kw när hojen är såld, och även när den är såld blir det hojar som ligger 30k under din prisklass.

Muttermutter.
 

stoooffe

lem!deM
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Nära den billiga ölen!
Hoj
R6 -01
lorkan skrev:
2352884 Och kanske missa en riktig goding. :rolleyes:

Tjaa, man vet ju aldrig. Att ni ens kunde börja titta efter hojar ett halvår innan 18årsdagen?
Hur i hela friden skaffar man 50k+Aprilia RS när man är 17½? :4skrika

Själv blir det till att leta efter 25kw när hojen är såld, och även när den är såld blir det hojar som ligger 30k under din prisklass.

Muttermutter.


Måste såklart sälja min hoj först. Har redan en eventuell köpare av min hoj.

Men hittar jag ett klipp nu så får jag låna pengar av farsan och sen betala resten när RSen är såld.

Jobbar plus en snäll farsa som kan sponsra. Tjänade 10kkr på sommarjobb plus lite annat småjobb denna sommaren så det är inte omöjligt. :tummenupp
 
Last edited:

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Kanske inte spelar nån men när jag hade min r6a(99a) så sjönk försäkringen från 34k till 16k över ett år iom att den blev 5 år gammal. Så du kan ju kolla med försäkringsbolagen om det fortfarande finns en brytpunkt. 34k var det billigaste av alla. nästa år låg i princip alla kring 16-20k, med några undantag. så verkar vara genomgående.

/Noc
 

stoooffe

lem!deM
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Nära den billiga ölen!
Hoj
R6 -01
Noc skrev:
2354321 Kanske inte spelar nån men när jag hade min r6a(99a) så sjönk försäkringen från 34k till 16k över ett år iom att den blev 5 år gammal. Så du kan ju kolla med försäkringsbolagen om det fortfarande finns en brytpunkt. 34k var det billigaste av alla. nästa år låg i princip alla kring 16-20k, med några undantag. så verkar vara genomgående.

/Noc


Jo försäkringen är ju nästa problem, svindyrt.
Men om det som du säger stämmer så bör jag leta efter en -01 lr äldre?

Ska ringa och höra med försäkringsbolagen.
 

Fetvadd

Wannabe DTM
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
ingen förtillfället
hej stooffe.. om jag hade varit i din sits än en gång (ägde själv en aprilia rs -02 innan r6an)

Folk säger att man inte ska börja på en R1a som första stora hoj, men jag säger tvärtom. Man tröttnar snabbt på att alltid behöva högt varv för att den ska röra lite sig. Så med facit i hand skulle jag personligen gått rakt på en r1a, men r6an är ju en kanon rolig hoj när det svänger inget snack om saken:tummenupp

Försäkringen är inte att leka med på dessa hojar
 

scubasteve

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2006
Ort
örnsköldsvik
Hoj
cbr 1000
hordac skrev:
2346683 1999 YZF-R6 (modell 2000 i stort sett samma)
The first generation R6 was built with the same development target of today's R-series:

* Highest power
* Lowest weight
* Unrivalled agility

The engineers started with a blank sheet of paper and made no compromise (following the philosophy of the first R1-see story in archive) A very compact aluminium chassis and an ultra compact high performance 4 cyclinder are the ingredients of this radical machine. The engine was the first production four stroke with a performance of more than 200 HP/litre (120 HP/13000rpm). Wheelbase was reduced to 1380 mm and dry weight to 169 kg. The machine super ceded its predecessors in all aspects and set the standards for supersport machines to come.


03+

Motor: 4-cyl, vätskekyld, DOHC, 599 cc, 4 vent
Effekt: 90,5 kW (123 Hk)/13000 rpm (117 Hk/13000rpm med staudruk)
Vridmoment: 68,5 Nm/12000 rpm (66,4 Nm/12000 rpm)
Kraftöverföring: 6-växlad, kedja
Torrvikt: 162 kg
Chassi: Deltaboxram av typ 2, monoshock, 43 mm gaffel
Bromsar: Dubbla 295 mm skivor med fyrkolvsok fram, enkel 220 mm skiva med fyrkolvsok bak
Tankvolym: 17 liter

det är deltabox tre på r6 -03 så det så :)
 

SISU

f i n l a n d
Gick med
14 Oct 2004
Ort
Hufvudstaden | F18
Hoj
Kawa ZX7R Ninja *såld* | R6an *såld* | Kawasaki KX250 Lapissa
hordac skrev:
2346683 1999 YZF-R6 (modell 2000 i stort sett samma)
The first generation R6 was built with the same development target of today's R-series:

* Highest power
* Lowest weight
* Unrivalled agility

The engineers started with a blank sheet of paper and made no compromise (following the philosophy of the first R1-see story in archive) A very compact aluminium chassis and an ultra compact high performance 4 cyclinder are the ingredients of this radical machine. The engine was the first production four stroke with a performance of more than 200 HP/litre (120 HP/13000rpm). Wheelbase was reduced to 1380 mm and dry weight to 169 kg. The machine super ceded its predecessors in all aspects and set the standards for supersport machines to come.


Dessa ändringar genomfördes till 2001

2001 YZF-R6
Based on the previous model the new version saw a couple of important changes both technical and styling. Most obvious was the new rear tail part with its LED tail lights.
Other changes included:

* Lighter pistons and modified connecting rods for better midrange response.
* The weight was reduced another 1.5 kg
* New specification tyres improved grip and handling
* U-lock space under the seat added
* Handlebar angle was changed for better comfort <--- klämma tummen mot instrumentpanelen vid full gas..

2003 YZF-R6
bla.. bla..


Här är för övrigt lite intressant läsning om hojjen jämfört med konkurenterna..
1999 http://www.motorcycle.com/mo/mccompare/99_600s.html
2000 http://www.motorcycle.com/mo/mccompare/00_600s.html

...

hm.. känner igen det inlägget..
stoooffe skrev:
2346109 Hej!

Nu är det min tur att sälja anabolamoppen för mellanklassare och jag funderar just nu starkt på att köpa en R6a. :)

Tänkte höra med er här om det är någon årsmodell som jag skall undvika pga olika problem?
Gjorde Yamaha någon speciell förändring mellan årsmodellerna -99/00 och -01/02?

Min budget ligger runt 50kkr så årsmodellerna -03 och uppåt är väl att utesluta om jag inte skulle hitta ett riktigt kap.

Mvh
Om du ska köpa en R6a är det sagt samma modell från 99-02.. finns ingen anledning lägga extra pengar på 01-02.. folk som har 01-02 har en förmåga att tro att dessa är värda mer.. om du inte har pengarna till en -03 som var mer uppdaterad med bla elektronisk inspr osv.
köp en 99-00 i bra skick lägg resten på utrustning/skydd investera i ett par kraschpuckar och ett bra lås.. ett larm från spyball sänker självrisken, denna kan du ta med till nästa hoj.. styrdämpare är ett måste..

Hade en R6 som första hoj. Tänk efter vad du ska ha hojjen till innan du köper den. R6an funkar bäst på riktigt kurviga vägar när det går snabbt.. under 9000 varv är motorn inte mycket att ha.. ingen höjdare att ge skjuts på.. krävs bandagar för att utnyttja dess kapacitet.. till landsvägskörning finns det nog roligare hojjar.. bytte själv till en ZX7R för stabiliteten samt bottendraget.. tyngre men ser inte det som någon nackdel.. även försäkringen är billigare..

Lycka till med hojköpet! :tummenupp
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Fetvadd skrev:
2357342 hej stooffe.. om jag hade varit i din sits än en gång (ägde själv en aprilia rs -02 innan r6an)

Folk säger att man inte ska börja på en R1a som första stora hoj, men jag säger tvärtom. Man tröttnar snabbt på att alltid behöva högt varv för att den ska röra lite sig. Så med facit i hand skulle jag personligen gått rakt på en r1a, men r6an är ju en kanon rolig hoj när det svänger inget snack om saken:tummenupp

Försäkringen är inte att leka med på dessa hojar

Vi alla tre har varit i samma sits:)

Men visst tröttnar man lite på effekten men det gör du ju om du skulle ha en
r1 också. Tog kanske 500mil innan jag inte tyckte det inte var lika häftigt att vrida rullen men då kan man ju försöka utvecklas som förare:) Jag har gått 2 utbildningar och totalt 5 bandagar iår. Ska snart iväg på licenskurs också! Effekten räcker men det är alltid kul att ha mer:tuttar

Jag hade köpte r6 under hösten och sålde aprilian på våren för att kunna ta ut mer pengar.

Stoffe; min är fortfarande inte röd-svart utan bara röd:pannkyss

lorkan skrev:
2352884 Tjaa, man vet ju aldrig. Att ni ens kunde börja titta efter hojar ett halvår innan 18årsdagen?
Hur i hela friden skaffar man 50k+Aprilia RS när man är 17½? :4skrika

Du ställer ofta frågor hur folk klarar sig ekonomiskt, lösningen är jobba!
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top