R6 vs zx-6r

torsten_89

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2009
Ort
Kopparberg
Hoj
200, yamaha,r6
Hej, hur står sig zx-6r mot tex en r6? zx-6r är ju något billigare än en r6a!
Vad är tex för respektive nackdelar med vardera hojj?
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Hojarna är likvärdiga, det är föraren som avslöjar hur de står till varandra, hur bra du än är på att köra så kör du nog lika på båda hojarna. Har du en lite sämre förare och en lite bättre så kommer den sämre garanterat få pisk oavsett vilken av hojarna han kör, om man säger så..sen är det tycke och smak, vissa kommer helt enkelt aldrig att välja en modell av en el annan anledning och vissa favoritserar och förespråkar en modell då de har bra erfarenheter av denna.
 
Last edited:

sauber

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
Vinslöv
Hoj
Astrimmad R1-06
vilken årsmodell gäller det??

snackar vi tex -01 så äger ninjan. vann samtliga tester i 600-klassen de året. bromsarna är outstanding!!!
Efter 01- så har du 636-motorn i ninja, om du inte köepr rr.

dålig erfarenhet av R6 tyvärr, men är den inte lite väl skrikig??
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
vilken årsmodell gäller det??

snackar vi tex -01 så äger ninjan. vann samtliga tester i 600-klassen de året. bromsarna är outstanding!!!
Efter 01- så har du 636-motorn i ninja, om du inte köepr rr.

dålig erfarenhet av R6 tyvärr, men är den inte lite väl skrikig??

Spelar ingen roll vem som vann testerna, de flesta som kör dessa hojar är ändå mediokra förare totalt sett, som inte kan utnyttja dem fullt ut som proffsen i dessa tester.
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Det beror på vad du ska ha hojen till. Du får nog speca årsmodell. R6an är ganska lik oavsett årsmodell men ZX6an bytte karaktär ordentligt några gånger mellan 98-07. Båda hojarna är naturligtvis väldigt bra. Ninjan innan -03 är inte lika vass som R6an på bana men å andra sidan en lite bekvämare gathoj.

// En som har kört båda ganska mycket :)

snackar vi tex -01 så äger ninjan. vann samtliga tester i 600-klassen de året.

Nu talar du inte riktigt sanning.
 
Last edited:

sauber

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
Vinslöv
Hoj
Astrimmad R1-06
Spelar ingen roll vem som vann testerna, de flesta som kör dessa hojar är ändå mediokra förare totalt sett, som inte kan utnyttja dem fullt ut som proffsen i dessa tester.

din ord de där...

tolkar jag det rätt om du menar att alla bikes-tester är misssvisande för att de har "proffs" som testpiloter??

väljer man mellan två och den ena är lite bättre så är de väl klart att man tar den bästa.
ändå gott att ha den fetaste bågen när man står vid korvmojjen...:yoparty
 

Bjorne_83

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2008
Ort
Husum / Örnsköldsvik
Hoj
Ktm 525 smr, Lill Gixxer 600
Slog igår i en bike tidning från -01 och där vann Gixxer 600:an:arsele

Det beror på vad du ska ha hojen till. Du får nog speca årsmodell. R6an är ganska lik oavsett årsmodell men ZX6an bytte karaktär ordentligt några gånger mellan 98-07. Båda hojarna är naturligtvis väldigt bra. Ninjan innan -03 är inte lika vass som R6an på bana men å andra sidan en lite bekvämare gathoj.

// En som har kört båda ganska mycket :)



Nu talar du inte riktigt sanning.
 

kapten knäskrap

japp,jag har ett fett garage=)
Gick med
16 Mar 2009
Ort
västerås
Hoj
-06 kawasaki zx6r
tja,jag hade en -99a R6..den gick lika bra som min farsas zx9r -98.
däremot så går kawan fan så mkt bättre om du ska ha lite nyare modeller=)
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Innan 03 så är R6 mer extrem, bättre för bana och snabbare på krokig väg, men zx6 är mer komfortinriktad, inte lika kompromisslös.

Från och med 03 är zx6an betydligt mer rejsig och det är mer av dött lopp, dock även sämre komfort om du ska långpendla. En "vanlig" zx6a har iom 636motorn (åtminstone modell från 03) ett litet effekt/vridövertag pga större slagvolym, en zx6rr saknar detta övertag och låg väl någon kuse back jämfört med R6an men hade i gengäld slirkoppling (inte helt hundra vilket år den fick det dock, om det var redan 03 eller när modellen fick en genomgång 05). R6an är betydligt vanligare i t.ex. rookie600 vilket gör det lättare att hitta beg-delar till, men zx6an 03-04 var konkurrenskraftig på bana, vill minnas att Cralle vann Veidec/Synsam med just en sådan 2003.
 
Last edited:

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
säg så här, de är ju inga proff som rör sig på forumet så köp den du gillar, vad nu de är för anledningar du har att gill någon av dem. du ska ju ändå trivas med de du kör eller hur?
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
säg så här, de är ju inga proff som rör sig på forumet så köp den du gillar

Det finns allt från total noobs till de bästa hojförarna i sverige på detta forum, så om han vill ha tips så är det väl värt att läsa svaren som kommer. Mycket som står i denna tråden går dessutom hålla för sant :)

Men helt riktigt, hojarna är ändå så likvärdiga att det går fint att köpa den man känner mest för!

vill minnas att Cralle vann Veidec/Synsam med just en sådan 2003.

..och 04 men det hade han nog gjort oavsett vilken hoj han hade kört :)
 
Last edited:

mr_jonsson

Medlem
Gick med
3 Jan 2007
Ort
Norrköping
Hoj
ZX10-R (Projekt RR, race replika)
Innan 03 så är R6 mer extrem, bättre för bana och snabbare på krokig väg, men zx6 är mer komfortinriktad, inte lika kompromisslös.

Från och med 03 är zx6an betydligt mer rejsig och det är mer av dött lopp, dock även sämre komfort om du ska långpendla. En "vanlig" zx6a har iom 636motorn (åtminstone modell från 03) ett litet effekt/vridövertag pga större slagvolym, en zx6rr saknar detta övertag och låg väl någon kuse back jämfört med R6an men hade i gengäld slirkoppling (inte helt hundra vilket år den fick det dock, om det var redan 03 eller när modellen fick en genomgång 05). R6an är betydligt vanligare i t.ex. rookie600 vilket gör det lättare att hitta beg-delar till, men zx6an 03-04 var konkurrenskraftig på bana, vill minnas att Cralle vann Veidec/Synsam med just en sådan 2003.

Jag köpte cralles zx6rr -03 :tummenupp
Har lite bilder på mitt garage.
 

B89

Suit up!
Gick med
12 Feb 2009
Ort
Awesome town
Hoj
Yamaha R6 2008
jag var inne o kolla på 3 olika modeller förra året innan jag bestämde mig för r6(snyggast :))
okej jag ville ha r6 helst så det blev den men för sakens skull kolla jag in på zx6r o gsxr 600, men tyckte inte alls om utseende och jag satt inte alls bekvämt på dem så det blev r6 :)
 

Wilcan

Socialdemokrati är klassförräderi.
Gick med
13 Jul 2008
Ort
På landet där försäkringen är billig.
Hoj
?
Bara provsuttit nyare modeller av Yamaha R6 samt Zx6r, 2004 vardera tror jag det var. När det kommer till sitthöjd osv så fick jag inte ens plats på R6an, kändes som en moped. Kawwan var dock stort som ett monster! Så rent generellt så är väl Kawworna större? Kör själv en ZX6r -97 idag som jag sitter helt perfekt på! Kortare som längre sträckor!
Är 188cm

Mina ord!
 

Aidet

Gasar tills det rasar
Gick med
12 Mar 2007
Ort
Sävedalen
Hoj
R6-00, M1-03
I Bike nummer 5/99 testar de CBR600F, ZX-6R, GSX-R och R6

"Kawasaki är det förnuftiga valet för ren touring. Den har behaglig körställning med ganska lågt placerade fotpinnar, en stark och flexibel motor och fjädring med en god komfort och väghållning"

"Yamahan vinner en klockren knockoutseger på bana. Det mest snabbstyrda chassit, de säkra bromsarna, den skrikande vrålstarka motorn och den lysande fjädringen gör hojen till en kompromisslös värsting jämfört med de andra"

Om det nu är de lite äldre varianterna du är ute efter..
 

Bifogat

  • Test 5_99.JPG
    Test 5_99.JPG
    44.6 KB · Visningar: 65

Smagatusk

Guest
I Bike nummer 5/99 testar de CBR600F, ZX-6R, GSX-R och R6

"Kawasaki är det förnuftiga valet för ren touring. Den har behaglig körställning med ganska lågt placerade fotpinnar, en stark och flexibel motor och fjädring med en god komfort och väghållning"

"Yamahan vinner en klockren knockoutseger på bana. Det mest snabbstyrda chassit, de säkra bromsarna, den skrikande vrålstarka motorn och den lysande fjädringen gör hojen till en kompromisslös värsting jämfört med de andra"

Om det nu är de lite äldre varianterna du är ute efter..

Yamaha känns lite Carolina Klüft, sällan bäst något, men totalt ligger de jävligt bra till.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top