R6a

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
varför ska du ta körkort?

menar, om du endå ska köra ostrypt = olovlig körning = risk att bli av med kortet och få böter

köra helt utan kort = olovlig körning = risk för böter

säger inte att du ska köra utan kort, och vet att man vill va tuffast när man e 18, och en R6 får du säkert många brudar med :p, men tro mig, en sporthoj är snabbare än du någonsin kan föreställa dig.

Skulle jag vart dig, skulle jag köpt en billig liten lätt 250-400cc, billigt inköp, billig försäkring, garanterat skoj endå :)

edit: alternativt bara köra utan kort, lika olagligt som att köra utan strypningar i och riskerar inte bli av med kortet :p
 

torsten_89

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2009
Ort
Kopparberg
Hoj
200, yamaha,r6
Joo, men om man bli stoppad av polisen? Är det ofta dom kollar om den är ostrypt? Kan köra med den strypt oxå. Funderar bara kring om det är så ofta dom kollar om den är ostrypt?
 

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Att bli stoppad är nog inte det jag skulle oroa mig för. Däremot ifall man var med om en olycka med personskador inblandat....
 
  • Gilla
Reaktioner: Oan

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Joo, men om man bli stoppad av polisen? Är det ofta dom kollar om den är ostrypt? Kan köra med den strypt oxå. Funderar bara kring om det är så ofta dom kollar om den är ostrypt?

Det är nog inte så svårt för en polis att misstänka att hojen är ostrypt när du kommer varvandes 15000rpm. Jag håller med tidigare talare, ska du köra ostrypt skit i att ta kortet och kör utan.
Eller köp en hoj som funkar bra att köra strypt, med vettig och billig försäkring.

Du kan nog räkna med att inte vagnskadan på försäkringen kommer gälla om du har hojen på pappa. Det är ju ganska tydligt att det är du som är huvudsakliga användaren om den är reggad strypt.

Att bli stoppad är nog inte det jag skulle oroa mig för. Däremot ifall man var med om en olycka med personskador inblandat....

Hur menar du? gör det ondare att skada sig om man plockat bort strypningen?
 
Last edited:

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Hur menar du? gör det ondare att skada sig om man plockat bort strypningen?

Känns spontant som att man kan bli skadeståndskyldig till mera om man kör olovligt och felförsäkrat. Tex, torpederar man en ny bil så lär man ju få betala för bilens skador och man kommer med stor säkerhet inte få ut något för den egna hojjen.
 

asdf

rastafari
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Luleå/Oslo
Hoj
EXC 450 -06 *Såld* 660 SMC -05 *Såld* FS650 -08 *Såld* EXC 525 -06
Skita i att ta körkort bara för att han ska köra ostrypt? Ni måste skoja...
 

torsten_89

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2009
Ort
Kopparberg
Hoj
200, yamaha,r6
Jaa, man kan ju inte strunta i å ta körkortet:S Har inte sagt att jag ska köra ostrypt, undrar bara vad det är för straff å köra ostrypt.
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Känns spontant som att man kan bli skadeståndskyldig till mera om man kör olovligt och felförsäkrat. Tex, torpederar man en ny bil så lär man ju få betala för bilens skador och man kommer med stor säkerhet inte få ut något för den egna hojjen.

Enligt trafikförsäkringslagen i sverige så gäller trafikförsäkringen oavsett om man har körkort eller inte... Den ersätter personskador på alla inblandade, egen skyddsutrustning och motpartens skador på fordon mm.

Dock så lär det bli problem med vagnskadan på den egna hojen vid en olycka men det lär det bli i vilket fall som helst pga att pappa står på hojen.

Skita i att ta körkort bara för att han ska köra ostrypt? Ni måste skoja...

Varför skulle vi skoja? Straffet om han åker dit blir det samma!

Jaa, man kan ju inte strunta i å ta körkortet:S Har inte sagt att jag ska köra ostrypt, undrar bara vad det är för straff å köra ostrypt.

ok, bra! :tummenupp Vad för årsmodell på R6 hade du tänkt köpa?

åker du dit lär du få lite dagsböter och antingen en varning eller upp till 6 månaders indraget kk. Troligtvis har du prövotid och då lär du behöva ta om kortet.
 
Last edited:

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Enligt trafikförsäkringslagen i sverige så gäller trafikförsäkringen oavsett om man har körkort eller inte... Den ersätter personskador på alla inblandade, egen skyddsutrustning och motpartens skador på fordon mm.

Dock så lär det bli problem med vagnskadan på den egna hojen vid en olycka men det lär det bli i vilket fall som helst pga att pappa står på hojen.

Jag är endå fundersam eftersom trafikförsäkringen som tecknas under vissa villkor (strypt r6) knappast gäller när man kör den ostrypt. Det borde kunna bli så att försäkringsbolaget kan anmäla försäkringstagaren för bedrägeri. Samt kräva ersättning i efterhand när väl skador på motpartens sida är betalda.

Hursomhelst tror jag på att göra rätt för sig och är jag brukaren så ska jag stå på försäkringen. Om det isåfall innebär att jag inte har råd att köra min dröm motorcykel så får jag helt enkelt jobba på att få råd och inte ta någon halvtaskig genväg.
 
Last edited:

torsten_89

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2009
Ort
Kopparberg
Hoj
200, yamaha,r6
Har kollat lite med några försäkringsbolag, och om någon annan kör mcn får man en självrisk på 10 000 ist för 6000. Om prövotiden på b kort gått ut så är det väll ingen prövotid på mc kortet?
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Jag är endå fundersam eftersom trafikförsäkringen som tecknas under vissa villkor (strypt r6) knappast gäller när man kör den ostrypt. Det borde kunna bli så att försäkringsbolaget kan anmäla försäkringstagaren för bedrägeri. Samt kräva ersättning i efterhand när väl skador på motpartens sida är betalda.

Det är fel....
Hela grejen med trafikförsäkringen är att den är man skyldig att teckna om man ska köra med bil/mc på vägen i sverige eller EU. Bolagen har ingen möjlighet att teckna en sån med vissa villkor som du skriver.
Max självrisk enligt lag är 1/10 basbelopp ca 4000kr mer kan dom ej kräva om inte den som orsakat olyckan gjort det på fyllan eller med tydligt uppsåt.

tror du mig inte googla på trafikförsäkrningslagen eller kolla avtalet hos ditt bolag.
 

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Det är fel....
Hela grejen med trafikförsäkringen är att den är man skyldig att teckna om man ska köra med bil/mc på vägen i sverige eller EU. Bolagen har ingen möjlighet att teckna en sån med vissa villkor som du skriver.
Max självrisk enligt lag är 1/10 basbelopp ca 4000kr mer kan dom ej kräva om inte den som orsakat olyckan gjort det på fyllan eller med tydligt uppsåt.

tror du mig inte googla på trafikförsäkrningslagen eller kolla avtalet hos ditt bolag.

Priset för en trafikförsäkring skiljer sig åt mellan olika mc. Tex en r6 som är strypt brukar ha lägre försäkring än en med fulleffekt. Om jag då tecknar en "strypt" variant och kör med fulleffekt så begår jag ju bedrägeri, inte sant? Jag säger inte att den inte kommer att gå in och ersätta skadorna men försäkringsbolaget borde kunna få igenom ett bedrägerimål där den som står på mcn åker på att betala skadestånd.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
popcorn10000.jpg


Priset för en trafikförsäkring skiljer sig åt mellan olika mc. Tex en r6 som är strypt brukar ha lägre försäkring än en med fulleffekt. Om jag då tecknar en "strypt" variant och kör med fulleffekt så begår jag ju bedrägeri, inte sant? Jag säger inte att den inte kommer att gå in och ersätta skadorna men försäkringsbolaget borde kunna få igenom ett bedrägerimål där den som står på mcn åker på att betala skadestånd.

de flesta bolagen gör ingen skillnad på strypt eller ostryp hoj gällnade försäkrings premie.
 
Last edited:

Shoddy

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2008
Ort
På landet
Hoj
Ducce 748
Måste lägga mig i, brukar inte göra det, men:
-"Varför skulle vi skoja? Straffet om han åker dit blir det samma!"
Ummm, en del av att ta körkort är att man t.ex lär sig trafikregler, hantera motorcykeln och kanske något annat lite halvvettigt sådär. Det finns ett skäl att ta kortet mer än att bara köra lagligt, men vad vet jag....
 

RobRas

Guest
Måste lägga mig i, brukar inte göra det, men:
-"Varför skulle vi skoja? Straffet om han åker dit blir det samma!"
Ummm, en del av att ta körkort är att man t.ex lär sig trafikregler, hantera motorcykeln och kanske något annat lite halvvettigt sådär. Det finns ett skäl att ta kortet mer än att bara köra lagligt, men vad vet jag....

Han kanske stannar om polisen vinkar in honom. Dom har ju ingen möjlighet att kontrollera att hans effekt är över 25kw på plats. Men om det sker en olycka så kan det bli jobbigt. Det borde han nog förstå. Don't do the crime, if you can't do the time.

Jag blev stoppad förra året med en mc som skulle vara strypt men det var den inte. Dom frågade inte ens om strypningen var kvar.
 

vhasi

Stenhård MC
Gick med
13 Mar 2009
Ort
Järfälla
Hoj
Kawasaki Z750R -12
Det känns som att det är lite meningslöst för polisen att fråga om strypningen sitter där den ska eftersom de ändå inte kan kolla om du talar sanning. Dels måste de kunna en del om hur hojar och strypningar av sådana funkar, dels måste de ha uppgifter om hur strypningen ser ut just för din hoj, dels måste de ha tid, ork och möjlighet att kåpa av din hoj (om den inte är naken) och eventuellt demontera insugs-/förgasarbank för att verkligen kolla om strypningarna sitter där.

Med tanke på vissa av exemplen på polismäns kompetens gällande tvåhjuliga fordon som står att läsa om i stoppad-av-polisen-tråden i detta forum är det högst troligt att det inte är mer än möjligtvis en minoritet av poliskåren som ens förstår vad strypningsuppgiften i fordonsregistret innebär. (Inget ont om poliser, de har mycket annat att tänka på, men de saknar ju i regel spetskompetens inom relevanta områden.)
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Priset för en trafikförsäkring skiljer sig åt mellan olika mc. Tex en r6 som är strypt brukar ha lägre försäkring än en med fulleffekt. Om jag då tecknar en "strypt" variant och kör med fulleffekt så begår jag ju bedrägeri, inte sant? Jag säger inte att den inte kommer att gå in och ersätta skadorna men försäkringsbolaget borde kunna få igenom ett bedrägerimål där den som står på mcn åker på att betala skadestånd.

Spelar ingen roll...
Det är upp till bolaget att sätta premien så det täcker oavsett om föraren har hjälm eller inte, kör på små barn så dom blir rullstolsbundna hela livet, kör med fel förgasare eller trimmar!


Skulle det va som du säger så skulle försäkringsbolagen kunna kräva tillbaka pengarna vid varenda olycka som hänt med en sporthoj med slipon mm.. Det är ju trim och inte lagligt på en nyare hoj. Samma med alla bilar som har trimchip.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top