Race report SO-finalen

ZoulFly

RR-pensio
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gixxer 1000/CRF 250 R
Ja, vad kan man berätta??? Ytterligare en otroligt kul helg. Jag var rätt taggad inför den här helgen, för jag ville verkligen under 1.14 i år på Gåsen. Dessutom extra revanschsugen eftersom jag fick ta brandvakten senast jag var där. Och redan på friträningarna så klev jag ner på 13-tider. När det väl var dags för första tidsträningen så var jag först ut och körde på så hårt det gick...och helt plötsligt stod det 1.12,66 på timern. Cool :) Då var ju tom årsmålet uppnått så jag blev nog rätt nöjd efter det. Och nöjdhet är inget som leder till stordåd i en sport där man verkligen måste göra våld på sina instinkter att mysfingra på bromsen innan den riktiga panikbromsningen börjar inför Tröset och där lugn stabil gas är mycket skönare än att plåga ut bakändan i massa små micro-sladdar när man går ur böj. Så en 7:e plats efter första kvalet blev till slut till en 12:e plats efter kval nr 2.

Och jag blir imponerad över bredden i klassen. Tror det var 19 man under 1.14 i kvalet, och 12-13 man under 1.13 i racet. En del har gjort mer eller mindre heroiska sänkningar, framför allt tänker jag på Anders Blomster, nr 63, som på en nyinförskaffad R1:a kapade över 3 sekunder den här helgen; från 15-tider ner till 1.12,1. Det var för övrigt Anders som rakade vänstersidan på din hoj i Knutstorp, Jalle, så det kanske var därför han behövde en ny hoj :) Och att Björn dräper till med 1.12,7 imponerar svårt det med.

Racedags då. Ja, som sagt, överkoncentrerad som vanligt :) Och en riktigt surstart...vet inte hur många jag tappade förbi mig innan Tröset men det var måååååånga. Å andra sidan kan man ju se det som att jag äntligen lyckades wheela lite grann :rolleyes: Men sen var jag riktigt duktig på att köra om så jag tog nog tillbaka alla placeringar på ett par varv tror jag. Skriver "tror" för jisses...det är svårt att redogöra för vad som har hänt under ett race. Och kul som f*n var det sen oxå. Låg och kämpade med Marcus #34, Rasmus #26 och Nicke #24 större delen, tills rödflaggan kom.

Omstart då. Och vilken skillnad i inställning vid start 2 när man varit ute och blivit av med större delen av överkoncentrationen. Inte för att jag vet om jag gjorde så mycket bättre start...jo, det gjorde jag nog men inte var det nån hole-shot att skriva hem om. Återigen mycket kamp, framför allt med Marcus där vi bromsade om varandra några gånger in i Tröset och DET är nåt att skriva hem om....att JAG bromsade om nån!!! Det är f*n inte ofta men desto roligare när man verkligen vågar göra det.

En liten skrämselhickning blev det dock efter en av våra kamper i Tröset och därefter när jag missar en växel och Marcus kommer ut i mycket högre fart och blåser om mig. Tyvärr korsas våra spår så jag kör in i hans bakdäck och får ett kralligt fladder på hojen och är inga mil ifrån att ramla av känns det som. Men det löste sig och jag fick bromsa om honom senare så det blev bra till sist :)

En annan läskig incident var när #40 Jocke Lundén vurpade på väg ur Tröset och låg precis bredvid bankanten...vet inte om han irrade runt efter kraschen men han var otrevligt nära när jag kom förbisusande.

Ja, det finns ju så jäkla mycket att berätta...jag älskar dom här racehelgerna. Otroligt mycket kul och trevligt folk bland förare, publik, personal...och ja, överallt. Enda problemet är att det är lite svårt att komma in i vardagen här hemma igen.

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Trevlig läsning, som vanligt, å tack för påpekandet om tiden, hade jag inte upptäckt förräns du sa till faktist..

Själv orkar jag pga enorm huvudvärk inte skriva nåt just nu.. Det var ingen lek att jobba nattskift mellan Söndag å Måndag kan jag lova.. dessutom ner till klubben å lasta av innan jag åkte hem i morse. Hann inte göra det innan jobbet i gårkväll, kom direkt från banan.

Rapport kommer senare..

Relapse

I'm on a lonely road
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
Stort grattis till sälflugan som imponerade stort igen. :bow Det är fantastiskt vilken fart du har hittat. :tummenupp

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Som vanlig kul att läsa rapport!

Minns att jag såg en filmsnutt från början av säsongen på Sviestad, och då gnällde du över att du var för feg. Det verkar ju vara som bortblåst nu iaf. Bra kört!!! :tummenupp

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
ZoulFly skrev:
Somnat på Enter, eller?

Hähä.. hände inte ett skit på jättelänge å så plötsligt rasslade det till.. håller på å rensar nu..

/B

grandmaster

Radical Riders
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2-takt
härlig läsning Zoulis!

o kan bara hålla med. I början av säsongen tänkte man att det skall nog gå att jaga ifatt om jag får mer körning i kroppen ... osså går du o höjer ribban, vad är det för sätt?!

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
grandmaster skrev:
härlig läsning Zoulis!

o kan bara hålla med. I början av säsongen tänkte man att det skall nog gå att jaga ifatt om jag får mer körning i kroppen ... osså går du o höjer ribban, vad är det för sätt?!

Chansen att jaga ifatt TechnoFarfar ökar ju om du KÖR!! :p JAg skulle behövt fler i min ände av fältet. Nu var det bara jag och Pelle (Nr9) som fajtades. Vi skulle behövt ett gäng skåningar i bottenstriden...

Macho Woman

Äppelkäck
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Förvuxen 80-talsmoped
Du har verkligen gjort en grym höjning i år :skrämd! Verkar som att du plötsligt hittat rätta knycken. Dela gärna med dig av hur man gör. (se nedan)

ZoulFly

RR-pensio
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gixxer 1000/CRF 250 R
Technofarfar...nåja, det är väl mest för att vara lite obstinat som jag kör det stuket i depån som är överfylld av gammal glamrock :)

Annars får man tacka för gratulationerna. Och visst är det kul att få tvåla till ungdomarna lite grann :) Och som Chrille säger, så finns det bara en väg och det är att köra mycket. Går det ändå långsamt så är det bara att köra ännu mer. Vill man höja effektiviteten än mer så kan man ju strunta i att elda upp tältet :rolleyes:

Och jag ställer gärna upp som paraply-pojke i en framtida RR-satsning, Jenny, så länge jag slipper spandex-kostym :eek:

XENOMORF

Men STANNA DÅ HÄSTJÄVEL!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NADA!
Klockren...

Körning! Fan, du är helt klart en av de förare som har utvecklats mest under säsongen. Kula att se, som jag sa innan så kör du ruggigt fort i kurvorna (jag hänger inte med) men du skall bara bromsa lite senare ändå så kommer du att dominera nästa år! Jag garanterar!

:tummenupp

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Instämmer med övriga. Kul att körningen stämmer för dig. Det ser verkligen bra ut när man ser dig på banan, du har riktigt bra fart.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Alla som är snabba i R-1000 skriver bra rapporter :tummenupp
Chrille skriver bättre än han kör :brynad
Jag är kassare än Chrille dock...

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Micke, du har skrivit fel i din avatartext. Du har skrivit "singel". Det ska väl vara "snigel"?

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Mattias skrev:
Micke, du har skrivit fel i din avatartext. Du har skrivit "singel". Det ska väl vara "snigel"?
Åkej jag fixar... men det heter inte snigel om den har hus, det heter snäcka.

Last edited:
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...