Kört rätt mycket Transit med olika årsmodeller och jag gillar dom inte direkt.
Rost är ett stort problem. Det kryper på massa ställen och det kommer väldigt fort enligt mig. Beror ju lite på hur mycket du kör och om den står i varmgarage etc.
Det är rätt vanligt att motorn tappar effekt och går med 30-40% effekt. Kommer ej ihåg exakta felet men det har vart på några som vi köpt helt nya.
Bakdörrarna brukar krångla så man inte kan låsa dom. Hela stängning skontruktionen är dåligt gjord enligt mig. Det är väl på¨dom flesta kanske, vet en gammal nissan jag hade va samma skit.
Om du tvättar bilen med högtryckstvätt på sidorutorna ifram finns risk det skvätter in. Listerna i framdörrana slits väldigt fort av nån konstig andledning. Rätt störande iom vindbrus mm. Lätt att byta iofs, men en ny bil med nya lister ska inte läcka vatten.
För att öppna huven måste du stoppa i nyckeln ifram och låsa upp den till ett håll, sen lyfta huven lite och låsa upp åt andra hållet. Detta låter löjligt kanske men det är rätt störande
Värmen är lite halvdålig om man ska vara ärlig. Fläkten/aggregatet i bak i skåpet går sönder efter 2 år ca. Om bilen står på tomgång så blir det inte värme i den.
Dock löser man det med en Webasto brännare som går samtidigt.
Men när man kör kommer värmen dock, men så fort du stannar när det är kallt så blir det lite kyligare. Samt som nån nämnde så är det lite krångligt att få rätt temp.
Värme går det klart få, men dagar som det är 10-15 minus måste du köra med webasto värmarn samtidigt som du kör. Men man kan sätta en träskiva eller liknande framför kylaren så blir värmen bättre.
Radion har jag inte märkt några problem med dock, funkat fint i dom jag kört.