Raceförberedelsetråden!

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Skruvning!

Idag har det hänt rätt så mycket! Den "nya" motorn är kollad och det såg mkt bra ut, oljepumpen är bytt, slirkopplingen fixad så det inte ska slira så mkt och stiften är bytta. Här en bild på motorn innan vi monterar den i ramen. En bild på Roger från Nordimotor som har hjälpt mig. Stor tack Roger!

Bifogat

• motor.JPG
    motor.JPG
    190.6 KB · Visningar: 56
  • Roger.JPG
    Roger.JPG
    200.4 KB · Visningar: 64

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
He gick bra!

Det gick så bra att montera motorn att vi bara väntade på något som skulle fela!
Likadan bild fast något senare när kylare, grenrör, bakstötdämpare, annat drev, najat en massa, delar av luftburken är fixat.

Bifogat

• motor1.JPG
    motor1.JPG
    195.7 KB · Visningar: 52
  • motor2.JPG
    motor2.JPG
    229.2 KB · Visningar: 51

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Delar!

Tyvärr ligger det delar från gamla motorn lite överallt i garaget men det skall väl bli ordning på det också tillslut...
Fortsätter imorgon med mera skruvning, hoppas jag får tanken snart så det går att provstarta.

Bifogat

• grejer2.JPG
    grejer2.JPG
    220.9 KB · Visningar: 55
  • grejer1.JPG
    grejer1.JPG
    217.9 KB · Visningar: 61
Last edited:

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
It´s alive!

Ser ut att vara påväg åt rätt håll nu :tummenupp
Ja förhoppningsvis! Igår blev det rätt mkt gjort, vände båda däcken, monterade dit bakdäck, satte dit ljuddämparen (den som har bra minne kanske kommer ihåg att det skulle bytas ull i dämparen, har inte fått någon ull ännu trots att det är länge sedan jag beställde), monterade gaffeln och sist men inte minst, jag gjorde en provstart av motorn! Den small igång bara bra, underbara toner spreds sig i garaget med omnejd så det vara bara att ta på sig finkläderna och bjuda upp till dans. Dock måste jag justera gasvajrarna bättre för just nu har jag turistgas, fast iofs kanske det är bra så man inte slår av för mkt... :tummenupp

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Bild på balansering av framdäck och rengörning av bromsskivor! Vad ska nu det senare vara bra för? Ja det sägs att man får bort en massa smuts och bättre bett i bromsarna, att döma av hur putstrasan ser ut efter en behandling kan jag bara konstatera att bromsskivorna bär på en hel del skit! Rengöring av skivorna gör jag inför varje tävling och inför de flesta av träningarna.

Bifogat

• PICT0006.JPG
    PICT0006.JPG
    233 KB · Visningar: 55
  • PICT0007.JPG
    PICT0007.JPG
    189.7 KB · Visningar: 61

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Dansa jenka!

Vet ni hur man dansar jenka? Inte jag heller egentligen men det finns en text till denna dans som går så här: ett steg framåt och två tillbaks...
Har justerat in höjden på gaffeln och monterat fram- och bakhjul, lyfte ned hojen för första gången sedan i okt för att gunga och känna lite på fjädringen. Lyfte hojen lite i bakramen för att känna på hänget och kände då att stötdämparen bak inte satt riktigt fast. Hela familjen var nu i garaget och de små var trötta och griniga, tänkte att jag bara skulle "snabbdra" denna skruv innan barnens läggdags. Pling sa det och så gick bulten av! :gnissla
Bilden talar för sig självt...
Prova gärna om ni har möjlighet att meka med griniga barn i garaget man blir ju så lugn och harmonisk. Jenka känns som en bra liknelse till vad som händer nu, ett steg framåt och två tillbaks.

Bifogat

• PICT0014.JPG
    PICT0014.JPG
    227.2 KB · Visningar: 51

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
40

Har tillverkat mina siffror inför säsongen nr 40. Måste ha blå siffror och vit botten, finns ju färdiga siffror att köpa men jag har bara hittat sådana i svart så det blev till att klippa och skära ur ett blått ark.

Bifogat

• PICT0024.JPG
    PICT0024.JPG
    212.2 KB · Visningar: 51

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
ojdå...inte dra av skruvar.!!

vem ska klistra??

Skulle inte jag och Honken vända däcken åt dig??

undra hur jag ska ta mig till anderstorp från malmö!! (nån att åke med sökes:D )

behöver du nån hjälp nån sväng i helgen????? ( så jag vet om jag ska host host ladda mobilen)

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Skulle inte jag och Honken vända däcken åt dig??
Tror nog ni hinner vända däck så ni blir less...

Det är tur att man har kompisar! :) Den där skruven jag drog av är ju ingenting man går och köper på Jula direkt. Efter ett samtal till Pär som bor i Falun (?) så var problemet med skruven löst. Pär har en likadan hoj som min och skruvade helt sonika lös det som jag saknade och skickade till mig. :tummenupp Pär är förövrigt en av världens bästa telemarksåkare och sätter sig på planet imorgon för att köra världscupavslutningen i USA och Kanada.
Byte av skruv gick plättlätt tack vare att jag fick hjälp av min sambo, har hunnit skruva på lite kåpor också. Kanske ska låta hojen vara så här, bara bryta upp bakramen så jag får en såkallad tyskröv och sedan kalla alltihopa för streetfighter...

...eller inte!!! :D

Bifogat

• 16.JPG
    16.JPG
    208 KB · Visningar: 55
  • 17.JPG
    17.JPG
    193.9 KB · Visningar: 59

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Jaha mina vänner, hojen är klar! :tummenupp
Måste börja med att tacka Roger på Nordimotor för översyn av motorn och Nordin bilplåt och lack för lackering av hojen. Sedan ska Pär i Falun ha en stjärna i himmlen också för lånet av stötdämparskruv. Det som saknas nu är dekaltrimning, några dekaler är på plats men det saknas ett gäng.
Vad tycker ni?

Bifogat

• Bild1.JPG
    Bild1.JPG
    209 KB · Visningar: 58
  • Bild2.JPG
    Bild2.JPG
    191.1 KB · Visningar: 53

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nej det är faktiskt KTM-orange...
...men det är något mer blandat i färgen så det blir som en metallic och när ljuset ligger på kommer att skimra lite i grönt. Tyvärr gör inte bilden hojen rättvis, själv tycker jag det blev kanonsnyggt! Första helgen i april är det dags för den årliga mc-mässan i Umeå och då kommer jag och hojen att finnas hos Nordimotor, passa på och kom förbi för en titt! :tummenupp

obruT

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
skit fint:tummenupp
men tyckte vitfältet började på fel ställe (se min redigering i paint:D )

Bifogat

• rj40frontmedmervitt.JPG
    rj40frontmedmervitt.JPG
    54.3 KB · Visningar: 44

Abloy

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki KE 125 -81
Tjusigt!

Nu är det bara till att lämna in racebuss, kompressor, däckjärn och kaffebryggare för omlackering:tummenupp

-Anders-

Teamchef
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
KTM 65/85
KTM-orange, mmmmmmmm, me like. Riktigt snyggt.

Påskafton idag, så jag antar att du är och gasar i Ungern just nu. Se till att slå Schumi's tid så har du någor att skryta med för barnbarnen!

Tjaa, alla "Stjärnor" från södra sverige verkar ju vilja kalla sig själva nåt coolt för att kunna sy dit det bakpå skinnstället. Jag tycker att Snabb-Roger känns mer norrländskt och jag sponsrar sömmerskan vilken dag som helst om du syr dit det!

obruT

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM-orange, mmmmmmmm, me like. Riktigt snyggt.

Påskafton idag, så jag antar att du är och gasar i Ungern just nu. Se till att slå Schumi's tid så har du någor att skryta med för barnbarnen!

Tjaa, alla "Stjärnor" från södra sverige verkar ju vilja kalla sig själva nåt coolt för att kunna sy dit det bakpå skinnstället. Jag tycker att Snabb-Roger känns mer norrländskt och jag sponsrar sömmerskan vilken dag som helst om du syr dit det!

han (snabb-roger altså) blev 8 av 61 inkvalade idag (med 2.06.0 som bästa varv)((vad hadde skomakaren))(((står bara att han var 6 sek efter snabbaste)))

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!