Racehoj- vilken olycksfallsförsäkring?

snibben

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Cbr 954-02
Hejsan!
Har en fundering inför nästa sommar som jag skulle vilja ha svar på.
Så här ligger det till:
Jag brukar köra på bana lite då och då men då har jag haft mc:n försäkrad via bolag (LF) och då gäller ju olycksfallsförsäkringen också.
Nu har jag istället köpt en racehoj (ej gatreggad) för att köra på bana och då till min fråga.
Finns det något bolag som jag kan försäkra mig i och känna mig trygg om det skulle hända något??
Jag klotade rejält i våras och har fått mycket hjälp via försäkringen med inkomstbortfall mm men då var det en gatreggad hoj så då vill man även vara säker nästa säsong.

Jag vet att det finns en försäkring via tävlingslicensen men jag är osäker om jag ska ta licens till sommaren.
Tacksam för tips// Johan

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
Det är bara att ta en vanlig olycksfall försäkring.Säg att du kör roadracing oxå så det inte blir nått tjafs vid ev olycka.

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
snibben skrev:
Hejsan!
Har en fundering inför nästa sommar som jag skulle vilja ha svar på.
Så här ligger det till:
Jag brukar köra på bana lite då och då men då har jag haft mc:n försäkrad via bolag (LF) och då gäller ju olycksfallsförsäkringen också.
Nu har jag istället köpt en racehoj (ej gatreggad) för att köra på bana och då till min fråga.
Finns det något bolag som jag kan försäkra mig i och känna mig trygg om det skulle hända något??
Jag klotade rejält i våras och har fått mycket hjälp via försäkringen med inkomstbortfall mm men då var det en gatreggad hoj så då vill man även vara säker nästa säsong.

Jag vet att det finns en försäkring via tävlingslicensen men jag är osäker om jag ska ta licens till sommaren.
Tacksam för tips// Johan

du kan väll ändå inte köra en ren racehoj(ej gatregg) utan licens eller?

snibben

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Cbr 954-02
P@trik skrev:
Det är bara att ta en vanlig olycksfall försäkring.Säg att du kör roadracing oxå så det inte blir nått tjafs vid ev olycka.

ok!
Jag har tänkt ringa runt och kollat så det blir nog att göra det i morgon. Gäller nog att läsa villkoren noga antar jag...tack

hornet oskar skrev:
du kan väll ändå inte köra en ren racehoj(ej gatregg) utan licens eller?

Jag har vänner som gör det , varför inte??

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
snibben skrev:
ok!
Jag har tänkt ringa runt och kollat så det blir nog att göra det i morgon. Gäller nog att läsa villkoren noga antar jag...tack

Jag har vänner som gör det , varför inte??
Du lär knappast komma in på nån körning utan licens. Antingen kombinerar man gathoj och körkort eller oreggad och licens.

snibben

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Cbr 954-02
Nr:18 skrev:
Du lär knappast komma in på nån körning utan licens. Antingen kombinerar man gathoj och körkort eller oreggad och licens.

Det blir nog antagligen licens till sommaren men det kan ju bli nån körning under vårkanten innan kursen startar. Jag har varit på körningar där de har en grupp för oförsäkrade hojar där de inte krävt licens.

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
snibben skrev:
Det blir nog antagligen licens till sommaren men det kan ju bli nån körning under vårkanten innan kursen startar. Jag har varit på körningar där de har en grupp för oförsäkrade hojar där de inte krävt licens.

åfan finns det låter ruggit farligt att köra i den med tanke på försäkringa och så vidare låter ju som den fetaste gråzonen av dom alla!

om du ska köra där så rekomenderas en fet olycksfallsförsäkring just vid personskader är ju ända tillfället man kan kombinera flera försäkringar och om det skulle hända något där så har du ju endast din olycksfalls försäkring!

känns som att det är bättre du tar licensen det försa du gör och sedan kör på denför att vara säker dock så är det väll ganska bra att ha en olycksfallsförsäkring utöver den försäkring som ingår i licensen i fall det skulle hända något kanske det är gött om inte ekonomin går helt åt helvete.

lycka till..... Mv. Oskar

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Om du går licenskurs men inte plockar ut licensen för att du bara ska träna så har du ingen försäkring den vägen heller, de flesta som kör seriöst tror jag kompletterar i alla fall då licensförsäkringen inte är så bra. Personförsäkringar får man ju ha flera av till skillnad mot sakförsäkringar.

Jag har via jobbet tecknat en sjuk- och olycksfallsförsäkring hos Skandalia, den har inga som helst undantag (kolla det!) och kostar en dryg hundring i månaden.

sandstream

Guest
Neutral skrev:
Jag har via jobbet tecknat en sjuk- och olycksfallsförsäkring hos Skandalia, den har inga som helst undantag (kolla det!) och kostar en dryg hundring i månaden.
Gruppförsäkringarna via jobbet brukar vara mycket prisvärda :tummenupp

lin77

- Kraftig benstomme
Gick med
3 Jun 2004
Hoj
CBR1000RR
Är du medlem i facket så brukar olycksfallsförsäkring ingå. Det är inte jag så jag har tecknat en via If/skandia. Kostar 7-800 om året. Den gäller även för roadracing förutsatt att du inte kör professionellt, det var en viss summa man skulle tjäna på racingen om året för att räknas som professionell. Det drabbar väl endast ett fåtal i Sverige... Denna försäkring gäller 24h om dygnet oavsett om du har licens eller ej. Givetvis rekommenderas licens ändå även om försäkringsskyddet i licensen är helkasst. Den betalar endast ut vi mer än 50% invaliditet eller något sånt. Lycka till! /Henke

snibben

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Cbr 954-02
Neutral skrev:
Om du går licenskurs men inte plockar ut licensen för att du bara ska träna så har du ingen försäkring den vägen heller, de flesta som kör seriöst tror jag kompletterar i alla fall då licensförsäkringen inte är så bra. Personförsäkringar får man ju ha flera av till skillnad mot sakförsäkringar.

Tack för tipsen!!!
Johan

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...