R1 wannabe
RR Hangaround
- Gick med
- 15 Dec 2003
- Ort
- Gustavsberg
- Hoj
- Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Inom flygindustrin skulle man aldrig accepterat denna lösning, man kan ju undra varför
R1 wannabe skrev:Inom flygindustrin skulle man aldrig accepterat denna lösning, man kan ju undra varför
Dr.Bike skrev:Vilken lösning?
Utveckla din tankegång tack.
Dr.Bike skrev:Jepp, och; nej, det ÄR ingen MIDJA på filtret!
Kommer aldrig att bli heller, och NEJ! Jag drar aldrig så hårt, och det orkar ingen med vanlig mejsel. Det är f.ö 4 mm kvar mellan filterelementet och filterhuset i normaltillstånd.
D.v.s inte ens i TEORIN kan man dra åt ett "avsnörande förband" på filtret då detta skulle kräva en FULLSTÄNDIG demolering av filterhuset för att nå filterelementet!
OCH! Till yttermera visso, OM man nu ändå fick filterhusplåten att gå emot filtret, så skulle olja strömma ner via och genom filtervecken = hela fiterarean används ändå.
Och även om vi ANTOG att den yttre delen av filtret var bortkopplad, så skulle HALVA filtret ff fungera som vanligt = ingen ko på isen, men kanske kanske skulle överströmmaren öppna på toppvarv, vilket inte heller är nåt att yvas över.
Att någon någonsin fått en motorskada av ett lätt bucklat filter tar jag för osannolikt.
Just nu finns det inte så mycket som en krusning i filterhusets plåt.
Så avslutningsvis: Nej, det kommer inte kunna bli ett problem.
Du har ju satt dit en slangklämma med en skruvskalle, om du låser slangklämman och inte skruvskallen har du ju inte åstakommit någon låsning av filtret eftersom om skruven i slangklämman går upp förlorar du låsningen.Dr.Bike skrev:Tack för alla synpunkter!
Kan inte säga hur det är på CBR600 men på R6 funkar detNeutral skrev:På vissa hojmodeller kan man sätta slangklamman så att skruven tar mot godset och då slipper man tråden i alla fall, kommer inte ihåg om det var R6 eller CBR600 eller båda.
R1 wannabe skrev:om skruven i slangklämman går upp förlorar du låsningen.
Ja, och när det verkligen gäller livet, najjar man därefter.....Dr.Bike skrev:JOvisst. Jag inser det, men har ännu inte varit med om en enda slangklämma som betett sig så. För om så vore fallet skulle ex.vis kylarvätska stå som fontäner kring varje fordon...
Men visst.Helt klart är det en risk.
Jag gamblade som jag sa tidigare i texten m.a.a att jag inte ville bryta najningen varje filterbyte.
Filosofi: Allt i livet är en kompromiss... hur vi än vänder oss har vi röven bak.
Ja, och så åker 99,5 % runt på gator och torg i laglig hastighet och kan stanna för varje tänkbart hinder....Mats757 skrev:Oavsett najningsmetod, så åker 99,5% runt på gator och torg utan najning.
Mats757 skrev:Oavsett najningsmetod, så åker 99,5% runt på gator och torg utan najning.
Finns det bilder på låst skruvspår!! vill gärna se hur det ser ut...har bara najat mitt filter o vill se o höra mer vad som är sagt om skruvspåret..R2 skrev:nej det är mkt lågrisk, men det påpekas alltid vid RR besiktning.
men najning utan att låsa skruvspåret går bort direkt.
Ja bra att tråden kom till Har inte haft en tanke på just det där me najning av skruvspåret..Tänkte mest få se en för rr besiktning godkänd najning av skruvspåret..har nog ganska bra koll på hur jag ska göra..men det skadar ju inte att få se en godkänd najning "live"..Dr.Bike skrev:Snyggt jobbar #space!
jodå..Du verkar veta hur man gör !!!Zana skrev:Men hur svårt är det att låsa skruvskallen då, vaffan i h-e... Börjar tröttna på allt gnäll...
Dra najtråden i skruvskåran eller borra ett hål igenom skallen och trä igenom, hur svårt kan det vara, och alla skulle bli nöjda... Kleta på lite loctite också och försegla skiten med epoxy för att vara på den säkra sidan.... gaaaaah....
Zana skrev:Men hur svårt är det att låsa skruvskallen då, vaffan i h-e... Börjar tröttna på allt gnäll...
Dra najtråden i skruvskåran eller borra ett hål igenom skallen och trä igenom, hur svårt kan det vara, och alla skulle bli nöjda... Kleta på lite loctite också och försegla skiten med epoxy för att vara på den säkra sidan.... gaaaaah....
Zana skrev:Hehe, najjjj...
Men ärligt talat, allt snack fram å tillbaks och allt mothugg från alla dessa rr-snubbar... kan ni inte bara låsa skruven så slipper vi deras snack. Hehe...
Självklart är det bättre med slangklämma och najjtråd än ingenting alls, men lägger man upp en "gör det själv guide" ska den i mina ögon helst vara så perfekt och felfri som den någonsin kan vara... Men det kanske inte var din intention, vad vet jag, du kanske bara ville visa hur DU hade gjort... Äsch...
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
|
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |